Idate: za 6 lat światłowód w 4,6 mln gospodarstw domowych w Polsce

Adobe Stock

Polska jest ponownie na 8. miejscu od końca pod względem odsetka gospodarstw domowych posiadających łącze światłowodowe bądź w modelu FTTH (fiber to the home), bądź FTTB (fiber to the building) – wynika z tegorocznej edycji raportu FTTH Council Europe, organizacji promującej technologie światłowodowe.

Zgodnie z zaprezentowanymi danymi, w końcu września 2018 r. z usługi dostępu do światłowodowego Internetu korzystało 5,1 proc. polskich domostw (około 700 tys. abonentów), a w zasięgu takich sieci było 28 proc. gospodarstw domowych.

Tymczasem średnia pokazująca odsetek abonentów światłowodu dla 28 państw Unii Europejskiej to 13,9 proc.

Dla porównania, w edycji raportu z 2018 roku odsetek polskich domów ze światłowodem wynosił 3,9 proc. (co dawało około 500 tys. abonentów).

Widać więc w Polsce postęp, ale do przodu idą pod tym względem także inne kraje. Bardzo wysforowały się przez 12 miesięcy Czechy, które w poprzedniej edycji były w rankingu za nami, a tym razem zajmują 21 miejsce z wynikiem powyżej średniej unijnej, podczas gdy Polska ma miejsce 26.

Pod względem odsetka gospodarstw domowych korzystających ze światłowodu w 2020 roku Polska będzie na 12 miejscu na 15 państw objętych prognozą, a w 2025 r. na miejscu 13

Według szacunków Idate, w 28 państwach członkowskich w 2018 r. internet w technologii FFTH/FTTB miało 30 mln abonentów, a w całej Europie prawie 60 mln (o 15,7 proc. więcej niż przed rokiem).

Zasięg łączy światłowodowych jest zwykle ponad dwa razy większy. W krajach UE – mogłoby z nich korzystać już 81 mln gospodarstw domowych, a w Europie – 160 mln. To oznacza, że penetracja sieci wynosi około 37 proc. w każdym przypadku.

W Polsce stopień penetracja sieci FTTH/FTTB umowami abonenckimi jest zapewne dużo niższy, na co wskazują np. dane Orange Polska za ubiegły rok, a jest to właściciel najrozleglejszej pod względem zasięgu dostępowej sieci światłowodowej.

We wrześniu 2018 r. Orange Polska miał 324 tys. abonentów FTTH, a w grudniu 2018 r. 366 tys. Jednocześnie w końcu września ub.r. w zasięgu usługi światłowodu telekomu było 3,16 mln gospodarstw domowych, a na koniec roku 3,37 mln. Dane te obejmują przy tym również zasięg zbudowany dzięki infrastrukturze innych operatorów, takich jak Netia, czy Inea.

Eksperci z Idate szacują, że we wrześniu ub.r. zasięg FTTH/FTTB w Polsce to 4 mln gospodarstw domowych, co daje penetrację sieci umowami abonenckimi na poziomie 17 proc..

Prognoza do 2025 roku opublikowana przy okazji tej edycji raportu mówi, że liczba abonentów łączy FTTH/FTTB w UE więcej niż potroi się i urośnie do 103 mln. Natomiast w ujęciu całego kontynentu prognoza mówi o 168 mln abonentów w tym samym okresie.

Zasięg sieci światłowodowych także będzie rósł, ale wolniej: w UE skoczy o nieco ponad 100 procent, a w Europie jako takiej o 64 proc.

Natomiast liczba abonentów łączy światłowodowych w Polsce w przyszłym roku miałaby wynieść 1,6 mln (daje to wg. naszych obliczeń 22 proc. penetracji sieci), a w 2025 – 4,6 mln (około 42 proc.). Pod względem odsetka gospodarstw domowych korzystających ze światłowodu w 2020 roku Polska będzie na 12 miejscu na 15 państw objętych prognozą, a w 2025 r. na miejscu 13.

Analitycy spodziewają się, że w przyszłym roku światłowód będzie w co dziesiątym domu w Polsce (11 proc. gospodarstw zaopatrzy się do tego czasu w takie łącze), a w 2025 roku w prawie co trzecim (31,6 proc.).

Zdaniem Idate czołówka państw o najwyższym stopniu popularności łączy FTTH/FTTB w 2025 r. to Portugalia (90 proc.), Hiszpania (83,2 proc.) oraz Szwecja (81 proc.). Te same kraje mają być na podium również w 2020 roku, choć Półwysep Iberyjski lokuje się za Skandynawami.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Mistrzowie cyfrowej transformacji

Elastic Cloud Solutions wchodzi na biznesowe salony na całym świecie. Usprawnia komunikację wewnętrzną, zarządzanie ...

Z przytupem ruszył sezon świąteczny w e-sklepach

Polacy tłumnie polowali na okazje w Dzień Singla w Chinach. Ale sezon rabatów dopiero ...

Polacy chcą grać na emocjach w internecie

AdEmotion chce dzięki systemowi rozpoznawania emocji użytkowników sieci zwiększać e-handel. Projekt znalazł już uznanie ...

Klienci: Apple kłamał o iPhone X

Do sądu trafił pozew klientów uważających, że firma nagięła dane o wyświetlaczach w smartfonach ...

Kreml wzywa Google na dywanik. Chodzi o Krym

Przewodniczący Dumy wzywa amerykański koncern Google, by wyjaśnił mające zdaniem Rosjan miejsce, łamanie rosyjskiej ...

Spielberg: Netflix nie zasługuje na Oscary

W Hollywood przybywa głosów, że produkcje streamingowych gigantów nie powinny starać się o głosy ...