Smartfon na raty od operatora. Niekoniecznie własnego

Publikacja: 28.09.2018 16:46

Od kilku lat operatorzy komórkowi tracą rynek telefonów komórkowych na rzecz tzw. kanału otwartego: sklepów specjalistycznych, producenckich oraz przede wszystkim hipermarketów ze sprzętem RTV/AGD. Podczas gdy niegdyś odpowiadali za około 75-80 proc. rynku, dziś ich udział zbliża się do 40 proc. – mówią szacunki uczestników rynku.

Operatorzy mobilni zamiast bronić się przed trendem postanowili jakiś czas temu wyjść mu na przeciw i zaczęli oferować telefony bez abonamentu. Były jednak niekonkurencyjne cenowo i – jak do tej pory Polkomtel, operator sieci Plus – branża pobierała za nie jednorazową opłatę, najchętniej w gotówce.

W tym roku telekomy idą dalej. Play Communications, właściciel sieci komórkowej Play od wiosny testował sprzedaż smartfonów na raty także klientom konkurencji, a w tym miesiącu ruszył z kampanią promującą raty zero procent. Telekom obiecuje konsumentom, że nie znajdą telefonu w niższej cenie na rynku, co jest zabiegiem znanym z początku wojny na smartfony.

Marcin Gruszka, rzecznik Play nie zdradza efektów kampanii ani sum, jakie operator uzyskuje w ten sposób, ale mogą być spore. Prowadzi dyskusję w mediach społecznościowych z Wojciechem Jabczyńskim, rzecznikiem Orange Polska, który to telekom w lipcu zaczął sprzedaż telefonów na raty bez abonamentu, ale kieruje je do własnych klientów. Jabczyński pokazał w jednym ze wpisów, że w tej formule są w Orange modele aparatów tańsze niż w Play.

Rzecznik Play uważa, że nie można porównywać tych ofert, ze względu na inne podejście konkurenta.

Wojciech Jabczyński przyznaje, że firma chce je rozszerzyć: – Docelowo chcemy również umożliwić sprzedaż w ratach klientom innych operatorów – mówi Jabczyński, nie podając, kiedy to nastąpi.

Jak się dowiadujemy, do podobnego ruchu przymierza się także T-Mobile Polska. Piotr Żaczko z biura prasowego telekomu potwierdza, że operator wyjdzie z ofertą na rynek w pierwszej połowie czwartego kwartału br.

W 2017 roku około jedna trzecia przychodu T-Mobile Polska pochodziła ze sprzedaży urządzeń konsumenckich. Według Andreasa Maierhofera, prezesa T-Mobile Polska, udział ten będzie się zwiększał.

Na sprzedaż telefonów szerszemu gronu klientów nastawia się też coraz bardziej Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel sieci komórkowej Plus. Arkadiusz Majewski z biura prasowego Plusa informuje, że operator ten umożliwia zakup samego telefonu klientom konkurentów – ale tylko za gotówkę. – Umożliwiamy też zakup aparatu na raty, ale konsument musi podpisać umowę na niewielki abonament na usługi – mówi Majewski.

Tłumaczy tę konieczność konfiguracją systemów informatycznych operatora.

Do obrotu telefonami w nowej formule przygotowuje się też największy wirtualny operator – Virgin Mobile Polska. Obecnie nie sprzedaje telefonów. – Nie rezygnujemy z tego biznesu. Jesteśmy w trakcie zmiany partnera finansowego i dystrybutora. Wrócimy na rynek jeszcze w tym roku z szerszą ofertą – mówi nam Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska. Ona także zapowiada sprzedaż telefonów nie tylko użytkownikom Virgin.

Nowe podejście do sprzedaży urządzeń ze strony operatorów pozwala im upłynnić zapasy i odzyskać zainwestowaną w telefony gotówkę. Słychać, że posłużyć może ono firmom też do upłynnienia używanych aparatów.

Jeśli przyjmie się i salon operatora będzie traktowany tak jak zwykły sklep ze sprzętem telefonicznym, trzeba się też liczyć ze spadkiem rentowności telekomów.

W pierwszym półroczu br. trzech z czterech operatorów komórkowych (T-Mobile nie dzieli się danymi) sprzedało urządzenia mobilne, w tym głównie smartfony za 1,87 mld zł. To o 3,2 proc. mniejsza kwota niż w I półroczu 2017 roku. W tym czasie rynek inteligentnych telefonów w Polsce pod względem liczby sprzedanych aparatów rósł.

Od kilku lat operatorzy komórkowi tracą rynek telefonów komórkowych na rzecz tzw. kanału otwartego: sklepów specjalistycznych, producenckich oraz przede wszystkim hipermarketów ze sprzętem RTV/AGD. Podczas gdy niegdyś odpowiadali za około 75-80 proc. rynku, dziś ich udział zbliża się do 40 proc. – mówią szacunki uczestników rynku.

Operatorzy mobilni zamiast bronić się przed trendem postanowili jakiś czas temu wyjść mu na przeciw i zaczęli oferować telefony bez abonamentu. Były jednak niekonkurencyjne cenowo i – jak do tej pory Polkomtel, operator sieci Plus – branża pobierała za nie jednorazową opłatę, najchętniej w gotówce.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?