To w dużym stopniu niższe o 17,4 proc. przychody od kontrahentów hurtowych, w tym wirtualnych sieci komórkowych (MVNO) sprawiły, że P4, operator sieci Play zanotował w III kwartale br. spadek przychodów. Dlatego warto przyjrzeć się, jak wyglądają biznesy MVNO.

Największym MVNO działającym na sieci Play jest Virgin Mobile Polska (P4 ma opcję zakupu udziałów tej firmy). Grażyna Piotrowska-Oliwa, szefowa Virgin podaje, że w końcu września sieć obsługiwała 427,4 tys. użytkowników (kart SIM). To nieco mniej niż na początku roku.  Piotrowska-Oliwa uważa, że wbrew zapowiedziom gigantów konkurencja cenowa na rynku nie słabnie. Przyznaje jednak też, że statystykom Virgin Mobile szkodzą prowadzone porządki, czyli eliminacja nieuczciwych, nadużywających taryfy Freemium. Telekom – jak podawał GSMonline.pl – zamroził sprzedaż tej taryfy w sierpniu.

Porządki w Virgin nadal trwają i mogą mieć wpływ na wyniki MVNO w całym 2018 roku. To zapewne po to, aby negatywny efekt zminimalizować operator włączył promocję, w której za pakiet usług bez limitu i 30 GB nie płaci się nic przez 6 miesięcy, a po tym okresie abonament wyniesie 39 zł.

MVNO promuje usługi abonamentowe, ponieważ obecnie stanowią one niecałe 10 proc. bazy operatora (około 30 tys. kart SIM).

Dużo dynamiczniej rosną statystyki takich MVNO działających na sieci Play jak Netia (wzrost o 12 proc. do niecałych 153 tys. abonentów przez rok), czy Vectry, która – jak wynika z danych przekazanych nam przez kablówkę – w końcu września obsługiwała 47,7 tys. kart SIM, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej.