Vectra i Multimedia wróciły do rozmów o fuzji

Publikacja: 26.11.2018 08:00

Vectra i Multimedia wróciły do rozmów o fuzji

Foto: cyfrowa.rp.pl

Choć 7 listopada Multimedia ogłosiły decyzję akcjonariuszy, że odstępują od rozmów, to wniosek o zgodę na transakcję złożony przez Vectrę w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie został wycofany i wycofany nie będzie.

– Dostaliśmy informację od kupującej spółki, że Vectra i Multimedia porozumiały się co do kontynuowania procesu związanego z zamiarem koncentracji i wniosek nie będzie wycofany. W związku z tym postępowanie jest w toku – mówi rpkom.pl Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKIK.

Krystyna Kanownik, rzeczniczka Multimediów, nie chciała komentować w piątek nowego obrotu sprawy. Oficjalnie firma przygotowuje nową, trzyletnią strategię. Jak na razie nie dostaliśmy też komentarza od przedstawicieli Vectry.

Vectra ogłosiła zamiar przejęcia Multimediów w sierpniu, po kilku miesiącach od chwili, gdy UPC Polska, po roku oczekiwania na decyzję UOKIK, zrezygnowało z zamiaru przejęcia tej samej kablówki. Inaczej niż UPC, Vectra nie uzgodniła warunków transakcji z właścicielami Multimediów. Najwyraźniej miały one być wypadkową decyzji UOKiK.

Konsolidacja operatorów telewizji kablowej w oczach analityków zwiększa szansę całego rynku multimedialnego na transakcje międzysektorowe o dużo większej skali: z udziałem operatorów komórkowych.  Dla takich operatorów, jak T-Mobile Polska czy Play Communications, mariaż z dużą kablówką i np. umowa na korzystanie z sieci Orange to szansa na budowę szerszej oferty – tzw. oferty konwergentnej, łączącej usługi mobilne i stacjonarne.

Budową oferty konwergentnej szczególnie zainteresowany jest T-Mobile Polska. Andreas Maierhofer, prezes tego telekomu, nie wykluczał już wiele razy, że T-Mobile może być zainteresowany przejmowaniem firm posiadających stacjonarne łącza.
Mariaż operatora stacjonarnego i komórkowego nie byłby czymś nowym. Dopiero co kontrolę nad Netią przejął Cyfrowy Polsat.

Fuzja kablówek będzie miała znaczenie dla operatorów także z innego powodu. Ponieważ wewnątrzbudynkowe sieci kablowe Multimediów i Vectry częściowo się pokrywają, to, by dostać zgodę UOKiK, firmy będą musiały pozbyć się części biznesu Multimediów. Urząd już wyliczył, że działalność kablówek pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach rywalizują o klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego.

To również może być okazja dla innych telekomów, takich jak Netia czy Orange Polska. Netia zbudowała telewizyjny biznes w dużym stopniu dzięki transakcji, w której UPC Polska przejęło działającą w trzech miastach sieć Aster.

Urząd antymonopolowy stwierdził w 2011 r., że po połączeniu firmy te będą miały za silną pozycję w Warszawie i Krakowie. UPC dość długo szukało nabywcy na nadmiarową sieć. Umowa z Netią była dla kablówki ratunkiem. Zapewne dlatego zgodziła się na korzystne dla Netii warunki. Nieoficjalnie mówi się, że ostatecznie UPC nawet Netii dopłaciło.

Z drugiej strony wypełnienie sieci abonentami trwa. W zasięgu sieci po Asterze, którą Netia kupiła w 2013 r., było 446 tys. gospodarstw domowych. W końcu września br. z usług płatnej telewizji Netii korzystało 207 tys. abonentów, a nie wszyscy z nich to mieszkańcy budynków z poasterową siecią.

Choć 7 listopada Multimedia ogłosiły decyzję akcjonariuszy, że odstępują od rozmów, to wniosek o zgodę na transakcję złożony przez Vectrę w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie został wycofany i wycofany nie będzie.

– Dostaliśmy informację od kupującej spółki, że Vectra i Multimedia porozumiały się co do kontynuowania procesu związanego z zamiarem koncentracji i wniosek nie będzie wycofany. W związku z tym postępowanie jest w toku – mówi rpkom.pl Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKIK.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?