Sztuczna inteligencja i technologia uczenia maszynowego to serce systemu stworzonego przez AIS Gateway – start-up opracował rozwiązanie, które daje firmom dostęp do danych o rachunku bankowym klienta (zgodnie z unijną dyrektywą PSD2), a autorski tzw. silnik scoringowy dokonuje nie tylko ich finansowej oceny online, ale również przygotowuje prognozę zachowań konsumenckich. Do tego system warszawskiej spółki, dzięki stosowaniu zaawansowanych algorytmów analizy danych, pozwala na wielu poziomach badać zdolność kredytową danego klienta.
Innowacyjne narzędzie – udostępniane firmom, które chcą minimalizować ryzyko biznesowe i zamierzają jak najdokładniej poznać swojego potencjalnego klienta – adresowane jest przede wszystkim do instytucji ubezpieczeniowych i pożyczkowych, banków, ale także przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz np. wypożyczalni samochodów czy podmiotów oferujących wszelkiego rodzaju usługi abonamentowe.
Planują stworzyć rynkowe standardy
AIS Gateway nie jest typową młodą, innowacyjną spółką. Stworzono ją bowiem w tzw. fabryce start-upów – w warszawskim The Heart. W projekt zaangażowała się rodzima spółka Digital Gateways, związana z Mastercard (Digital Gateways w ub.r. pomógł Bankowi Pocztowemu w uruchomieniu nowatorskiej usługi zdalnego otwierania rachunków). Teraz i AIS może liczyć na wsparcie Mastercard. Gigant, w ramach kolejnej edycji globalnego programu Start Path, wybrał właśnie start-upy specjalizujące się w otwartej bankowości. W finałowej ósemce znalazła się warszawska spółka – jako jedyna z naszego kraju. W ramach programu rodzimy fintech otrzyma pakiet kilkumiesięcznego „wsparcia strategicznego” Mastercard.
Czytaj więcej
Dzięki takim rozwiązaniom jak to, za którym stoi rodzimy start-up PixelRace, przemysł filmowy czeka istna rewolucja. Jego innowacyjne systemy, tzw. real-time virtual production, w praktyce tworzą dowolną „wirtualną scenografię”.
To będzie dla niej prawdziwe doładowanie – w praktyce oznacza to bowiem choćby dostęp do sieci banków, sprzedawców i partnerów tej potężnej organizacji finansowej. Michał Konopka, kierujący start-upem, nie ukrywa, że to wielki sukces, biorąc pod uwagę fakt, iż firma działa niespełna dwa lata (w marcu 2021 r. spółka została wpisana do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego na listę dostawców świadczących usługę dostępu do informacji o rachunku). Według niego pomoc Mastercard otwiera drzwi do świata otwartej bankowości i daje okazję do wdrażania innowacyjnych narzędzi. A prezes AIS Gateway plany ma ambitne. – Naszym celem jest stworzenie standardów rynkowych dla poszczególnych sektorów oraz rozwój modeli scoringowych, prognozujących zachowania klientów zarówno pod kątem ryzyka kredytowego, jak i preferencji zakupowych – podkreśla.