Tchnęli drugie życie w używane części aut. Ta platforma podbija Europę

Litewski start-up połączy sprzedawców z Polski z klientami we Francji, Włoszech czy Finlandii, a używane części wrócą do samochodów.

Publikacja: 18.07.2023 03:58

Czy Ovoko stanie się drugim Vinted? W rozwoju litewskiego start-upu ma pomóc Kacper Winiarczyk

Czy Ovoko stanie się drugim Vinted? W rozwoju litewskiego start-upu ma pomóc Kacper Winiarczyk

Foto: mat. pras.

Kacper Winiarczyk dekadę temu wprowadzał nad Wisłę Ubera – był pierwszym pracownikiem tej firmy w Polsce. Parę lat temu zajął się rozwijaniem w naszym regionie Europy chińskiej wypożyczalni rowerów na minuty Ofo, a potem sieci współdzielonych e-hulajnóg Dott. Teraz otwiera kolejny rozdział w swojej karierze – wziął się za uruchomienie i rozkręcenie nowatorskiej platformy w naszym kraju. Mowa o Ovoko, litewskim serwisie, który ma stanowić swoisty „dom” dla fanów motoryzacji, dilerów samochodowych czy mechaników. Start-up ten umożliwia bowiem handel używanymi częściami. Nowatorski marketplace w Polsce może być żyłą złota, jest ona bowiem drugim pod względem wielkości rynkiem używanych części samochodowych na kontynencie, ustępując jedynie Francji.

– Polska to wciąż nieodkryty magazyn części dla samochodów – przyznaje Winiarczyk.

300 części z jednego samochodu

Litewska platforma podbija Europę. Łącząc sprzedawców używanych elementów aut z różnych krajów z klientami, Ovoko daje dostęp w sumie do ponad 9 mln produktów. Usługa jest kompletna, bo zapewnia również szybką wysyłkę w Europie i obsługuje zwroty zamówień. Jak wskazują przedstawiciele start-upu, każdego miesiąca daje ona drugie życie ponad 100 tys. komponentów. Na wiodący rynek Ovoko wyrasta Polska i wkrótce może wyprzedzić Litwę (aż 95 proc. sprzedaży stanowi eksport). By rozwijać się jeszcze szybciej, Ovoko wzmacnia polski zespół. Na razie pracuje w nim 15 osób, ale jeszcze w tym roku spółka planuje zatrudnić kolejnych 10. – Wzmacniając zespół, chcemy dotrzeć do jeszcze większej liczby stacji demontażu i sprzedawców części, a tym samym zwiększyć podaż w naszej platformie. Dzięki temu nie tylko pomożemy klientom z całej Europy, al też e pozwalamy polskim przedsiębiorcom zwiększać przychody – argumentuje Kacper Winiarczyk, general manager Ovoko w Polsce.

Czytaj więcej

Polska rewolucja w walce z cukrzycą. Zamiast zastrzyku lek podawany przez skórę

W litewskiej firmie nie ukrywają, że biznes trafił w rynkową lukę. Części samochodowe w Polsce są od 30 do nawet 60 proc. tańsze niż w Europie Zachodniej, ale dotychczas problemem był dostęp do nich – stacje demontażu nad Wisłą nie miały wcześniej możliwości łatwej wysyłki komponentów, a kupcy z Europy Zachodniej nie wiedzieli, że mogą szukać takich ofert za granicą.

– Coraz wyższe ceny nowych modeli samochodów skłaniają klientów do zakupu używanych pojazdów, które jednak wymagają częstszych napraw. Równocześnie części samochodowe, często wyposażone w elektronikę, także stają się konsekwentnie coraz droższe. Klienci poszukują oryginalnych komponentów. Demontaż jednego samochodu pozwala pozyskać przeciętnie 300 części. One istnieją, ale są trudno dostępne, a zdarza się, że posiada je sprzedawca w innym kraju. Ovoko pozwala je nie tylko zlokalizować, ale też dostarczyć – tłumaczy szef polskiego oddziału Ovoko.

Jak wskazuje, obecnie największe rynki zbytu dla sprzedawców części z naszego kraju to Włochy, Francja i Finlandia. Ale Ovoko działa też np. na rynku niemieckim czy hiszpańskim.

Motoryzacja w obiegu zamkniętym

Pomysł na Ovoko zaczął się od projektu platformy SaaS (oprogramowanie jako usługa) dla złomowisk i stacji demontażu pojazdów – miała ona ułatwiać zarządzanie stanami magazynowymi. Za projektem tym stał Justinas Baranovskis. Współzałożyciel Ovoko sam w 2014 r. stał się właścicielem złomowiska i dość szybko zorientował się, że jego podstawowym narzędziem pracy jest arkusz kalkulacyjny, ale brakuje mu rozwiązania, które umożliwi sprawniejsze zarządzanie biznesem i posiadanymi częściami. Niedługo później dołączył do niego Oleg Lopeta. Obaj zaczęli prace nad katalogiem części połączonym z marketplace. Jak podkreślają, dziś Ovoko sprawia, że komponent z jednego rozebranego samochodu może zostać użyty do naprawy innego pojazdu, tym samym ich spółka pomaga wprowadzić do branży motoryzacyjnej prawdziwą gospodarkę obiegu zamkniętego i pomaga rozwiązać problem, z którym mierzą się posiadacze samochodów w całej Europie – rosnącymi cenami części zamiennych. Dane z platformy pokazują, że zdecydowana większość sprzedawanych elementów ma mniej niż dziesięć lat i pochodzi głównie z pojazdów takich marek, jak BMW, Audi, Mercedes i Volkswagen (tylko 5 proc. zamawianych części jest starsza niż 20 lat).

Ovoko przyciąga uwagę inwestorów. W start-up zainwestowały już wileński fundusz Practica Capital czy londyński Piton Capital (znany z finansowania polskich jednorożców DocPlanner i Booksy). Z danych platformy Dealroom wynika, że wartość spółki Baranovskisa oraz Lopety może sięgać 92 mln dol. Czy pójdzie ona w ślady Vinted, a więc najbardziej rozpoznawalnego litewskiego jednorożca? Niewykluczone, bo od października 2022 r. Ovoko wspiera Mantas Mikuckas, jeden z twórców Vinted.

Kacper Winiarczyk dekadę temu wprowadzał nad Wisłę Ubera – był pierwszym pracownikiem tej firmy w Polsce. Parę lat temu zajął się rozwijaniem w naszym regionie Europy chińskiej wypożyczalni rowerów na minuty Ofo, a potem sieci współdzielonych e-hulajnóg Dott. Teraz otwiera kolejny rozdział w swojej karierze – wziął się za uruchomienie i rozkręcenie nowatorskiej platformy w naszym kraju. Mowa o Ovoko, litewskim serwisie, który ma stanowić swoisty „dom” dla fanów motoryzacji, dilerów samochodowych czy mechaników. Start-up ten umożliwia bowiem handel używanymi częściami. Nowatorski marketplace w Polsce może być żyłą złota, jest ona bowiem drugim pod względem wielkości rynkiem używanych części samochodowych na kontynencie, ustępując jedynie Francji.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowy pomysł Szwajcarów. Auta z tkaniny mają być lżejsze i ograniczyć emisję
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?