Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie wyzwania związane są z docenianiem pracowników w Polsce?
- Jak różne pokolenia pracowników odczuwają docenienie w miejscu pracy?
- Jakie są główne przyczyny dyskryminacji na rynku pracy w Polsce?
- Jak firmy reagują na popełnianie błędów przez pracowników i co to oznacza dla organizacji?
– Uznanie jest bardzo ważnym aspektem motywacji – podkreśla Paweł Korzyński, profesor Akademii Leona Koźmińskiego i kierownik Katedry Zarządzania Zasobami Ludzkimi w ALK. Zaznacza, że to m.in. od doceniania pracowników zależy ich poziom zaangażowania i dobrostanu. Konkretnie zależy on od równowagi między wymaganiami (obciążeniem obowiązkami, presją, stresem) a zasobami (np. uznaniem, wsparciem i autonomią), które pomagają te wymagania zrównoważyć i motywują do działania – wyjaśnia prof. Korzyński, komentując raport firmy Staffly na temat równości szans na polskim rynku pracy.
Według raportu, który podsumowuje wyniki niedawnego badania ponad 800 osób (pracowników, kandydatów do pracy, rekruterów i szefów firm), z tą równością nie jest u nas najlepiej. Widać to choćby po asymetrii w poczuciu bycia docenianym.
Łatwiej docenić menedżera
Podczas gdy większość, bo niemal siedmiu na dziesięciu top menedżerów uważa, że ich wkład w dobrobyt firmy jest doceniany często i bardzo często, to wśród pracowników takie poczucie ma niespełna 45 proc. badanych. (Co piąty miewa je czasami).