Młode, innowacyjne firmy mają w Polsce pod górkę

Aż 46 proc. założycieli startupów w naszym kraju trafia na bariery podczas tworzenia biznesu – wynika z najnowszych badań UKE. Przedsiębiorcy narzekają m.in. na problem z dostępem do źródeł finansowania biznesu, specjalistów, a także na brak współpracy z innymi firmami.

Ale największa bolączka to różnego rodzaju bariery prawne – to rafa, o którą rozbija się wiele raczkujących spółek. Na kłopoty z regulacjami wskazuje niemal połowa ankietowanych. Jedna trzecia jako kluczowy kłopot wymienia brak pieniędzy na rozwój, a co czwarty startup mówi o problemach z pozyskaniem finansowania. Respondenci wśród największych barier wyliczają ponadto ograniczony dostęp do wykwalifikowanych kadr (25 proc.), czy brak dostępu do niezbędnej infrastruktury (21 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Nasze startupy i fundusze VC od Zachodu dzieli przepaść

Wnioski Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który przebadał polskie środowisko startupów, mogą zaskakiwać, bo – mimo sygnałów płynących ze strony rządu, o tym, że wdrażane są rozwiązania sprzyjające rozwojowi ekosystemu innowacji – sporo firm natrafia na rafy.

Choć wiele mówi się o kooperacji z korporacjami to w praktyce nie wygląda to najlepiej. Jedna czwarta młodych, innowacyjnych firm narzeka na brak możliwości testowania swoich prototypów w warunkach rynkowych. Taki potencjał posiadają duże przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji rynkowej i instytucje. Te –jak widać – nie są jednak skłonne do współpracy. Co potwierdza 13 proc. ankietowanych startupów (twierdzą, że brakuje im partnerów).

CZYTAJ TAKŻE: Ćwierć biliona dolarów na startupy

Z badania UKE wynika, że w Polsce startupy zakładają głównie mężczyźni, z reguły osoby w wieku 18-39 lat, z wykształceniem wyższym. Kierował nimi pomysł na innowacyjny produkt, wpasowanie się w lukę na rynku. Koncentrują się na oprogramowaniu, analityce Big Data.

Dane UKE wskazują, że, mimo tych wszystkich przeciwności, ponad 73 proc. ankietowanych przedsiębiorstw już sprzedaje swoje produkty, a około 36 proc. zamierza ruszyć z tą rynkową ofensywą w ciągu roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Branża IT nabiera dynamiki

Cyfrowa transformacja, rosnące znaczenie rozwiązań mobilnych i coraz powszechniejsza chmura to woda na młyn ...

Pół-ludzie, pół-roboty trafią na taśmy produkcyjne Boeinga

Największy na świecie producent samolotów zaczął wyposażać swych mechaników w egzoszkielety, powłoki na zewnątrz ...

Polacy połączą Ubera z hulajnogą

„OK Google, wyszukaj najbliższy pojazd na minuty” – tylko jedno zdanie, a smartfon zaproponuje ...

Cyberprzestępcy sięgają po sztuczną inteligencję

Chmura, media społecznościowe oraz domowe urządzenia działające online to główne cele hakerów w 2019 ...

Rewolucja w świecie gier: „Apex Legends” bije „Fortnite’a”

Nie „Player Unknown Battlegrounds” koreańskiego studia Bluehole, czy „Fortnite” od Epic Games, ale „Apex ...

Allegro zapowiada nowe usługi. Idzie śladem Google

Od opcji wyszukiwania obrazem, przez nowe produkty finansowe po gwarantowany czas dostawy to pomysły ...