Co kupujemy w czasie pandemii. Największe hity i niespodzianki

Adobe Stock

Urządzenia do wypieku chleba, kamerki internetowe, maszyny do szycia – lista hitów sprzedaży w czasie epidemii zaskakuje. Zbędne okazały się wagi i żelazka.

Atak koronawirusa sprawił, że preferencje zakupowe Polaków w ostatnim czasie zmieniały się niemal z tygodnia na tydzień. Część nietypowych kategorii produktowych, dotąd stanowiących margines sprzedaży, stawała się prawdziwym przebojem, inne zaś popularne dotąd kategorie w błyskawicznym czasie okazywały się zbędne.

Jak podkreślają eksperci śledzący trendy konsumenckie, pandemia wywołała prawdziwy efekt kolejki górskiej, jednego dnia czyniąc najbardziej pożądanym produktem urządzenia do wypieku chleba, drugiego zaś – maszyny do szycia, choć wcześniej obie kategorie w rynkowych statystykach stanowiły niezauważalną niszę.

Router, czyli sprzęt pierwszej potrzeby

Analitycy wskazują, że hity sprzedaży z poszczególnych etapów pandemii pokazują, w jaki sposób zmieniały się nastroje społeczne w tym trudnym okresie. Jak wyjaśnia Jakub Koss, szef działu handlowego sieci RTV Euro AGD, klienci podczas lockdownu interesowali się nieco innym asortymentem niż zazwyczaj.

CZYTAJ TAKŻE: Pandemiczny szał na zakupy w internecie. Wzrosty o 400 proc.

– Zdarzały się tygodnie, w których skokowo rosła sprzedaż wąskich kategorii produktowych, jak choćby termometrów czy wypiekaczy chleba. W ciągu roku ich sprzedaż jest stabilna, a w marcu zaczęto ich intensywnie poszukiwać. Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią wpłynęły także na sprzedaż urządzeń, które nie są podstawowym wyposażeniem gospodarstw domowych, np. maszyn do szycia. Ich sprzedaż wzrosła nawet o kilkaset procent, zapewne dlatego, że nie było na rynku maseczek i wiele firm oraz osób prywatnych zaangażowało się w ich szycie – tłumaczy Koss.

Jego zdaniem trzeba jednak pamiętać, że wzrost nastąpił ze stosunkowo niskiego poziomu wyjściowego. I zaznacza, że zainteresowaniem cieszyły się m.in. produkty do sprzątania, w tym szczególnie różne modele odkurzaczy autonomicznych. – Popularne były także oczyszczacze powietrza, co jest zrozumiałe, gdy większość z nas dużo czasu spędzała w zamkniętych pomieszczeniach – kontynuuje nasz rozmówca.

Ponieważ do niedawna zamknięte były salony kosmetyczne i fryzjerskie, poszukiwano także rozwiązań, które mogłyby być alternatywą dla profesjonalnych zabiegów pielęgnacyjnych. Stąd skokowa popularność elektronicznych produktów do pielęgnacji twarzy i ciała, które pozwalają zadbać o siebie bez wychodzenia z domu (np. urządzeń do mikrodermabrazji, mezoterapii, czyszczenia sonicznego lub peelingu kawitacyjnego). – Poszukiwane były także profesjonalne zestawy do manicure i pedicure. W przypadku pielęgnacji włosów, zauważyliśmy zainteresowanie maszynkami do strzyżenia oraz wielofunkcyjnymi urządzeniami typu multigroom z wymiennymi końcówkami. Niektórzy klienci interesowali się także maszynkami do strzyżenia zwierząt. Właściciele czworonogów też musieli sobie jakoś radzić z pielęgnacją swoich pupili – wylicza przedstawiciel RTV Euro AGD.

Co ciekawe, mniejszym zainteresowaniem niż zazwyczaj cieszyły się w czasie kwaratanny żelazka, prostownice i gofrownice. – Nie wychodziliśmy z domów, praca odbywała się zdalnie, więc można było sobie pozwolić na bardziej swobodny wizerunek. Dla wielu osób była to okazja, aby na jakiś czas zrezygnować z prasowania czy układania fryzury – zauważa Jakub Koss.

CZYTAJ TAKŻE: Epidemia zapędziła na zakupy do smartfona. Komputer już passe?

Zamknięci w domach mogliśmy pozwolić sobie również na nieco więcej jedzenia niż zazwyczaj. Brak możliwości dbania o formę sprawił, że wielu poddanych izolacji przytyło. W tej sytuacji, jak wskazują statystyki sklepów, zainteresowanie wagami łazienkowymi zanotowało ostry spadek.

Ale prawdziwym technologicznymi wygranymi pandemii okazały się internetowe kamerki, które w wielu sklepach wyprzedano już zaraz po ogłoszeniu lockdownu. Karol Grzegorek, szef działu handlowego RTV Euro AGD, twierdzi, że w marcu i w kwietniu, w związku z wprowadzeniem pracy zdalnej i nauczania online, znacząco skoczył także popyt na laptopy i wszelkiego rodzaju urządzenia peryferyjne, jak monitory, słuchawki, myszki, klawiatury i drukarki. – Wiele rodzin decydowało się na zakup kolejnego komputera przenośnego do domu, aby domownicy mogli równocześnie korzystać ze sprzętu, a konieczność korzystania z internetu spowodowała wzrost zainteresowania urządzeniami sieciowymi – routerami czy wzmacniaczami sygnału wi-fi – dodaje.

Po co komu aparaty i walizki?

Konsumenci w czasie pandemii robili zakupy głównie online. Jak mówi Michał Czechowski, dyrektor SwipBox Polska, śledzący trendy zakupowe, na liście najszybciej rosnących kategorii były jednorazowe rękawiczki (skok o 670 proc.), maszyny do wypieku chleba (652 proc.) i leki na przeziębienie (535 proc.). – Wśród produktów pierwszej kategorii znalazły się te służące do walki z wirusem. Ale zamknięcie siłowni przełożyło też na popularność sprzętu, służącego do treningu w domu – tłumaczy.

A wśród najszybciej spadających kategorii w kanale e-commerce wskazuje bagaże i walizki (-77 proc.), sprzęt fotograficzny (-66 proc.) i suknie ślubne (-63 proc.). Jak wynika z kolei z najnowszego badania Kantar dla Wonga Polska, aż 36 proc. rodzimych ankietowanych kupuje mniej ubrań przez internet niż rok temu. To lider spadków.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wielkie oszustwo z rabatami. W Czarny Piątek elektronika nawet droższa

Nie obniżki, ale ceny nawet nieco wyższe niż w ostatnich tygodniach to prawdziwy obraz ...

ERP niezbędny w cyfryzacji firm

Starsze oprogramowanie powinno się wymienić na rozwiązania, które będą wspierać transformację biznesu. Zachowanie przewagi ...

Przyjdą upały? Ubierz klimatyzację

Technologia „wearable” wchodzi na kolejny poziom – to już nie tylko „smart” opaski, czy ...

USA biją w Xiaomi. Sankcje za chińską armię

Akcje Xiaomi, chińskiego producenta smartfonów, traciły w piątek w Hongkongu nawet 11 proc. Kurs ...

Andrzej Kozłowski: Epidemia przyspieszy rozwój robotyzacji czy Artificial Superinteligence

W sytuacjach krytycznych kluczowe jest utrzymanie ciągłości świadczenia usług. Jest to ważne zwłaszcza dla ...

Prezes 11 bit studios: Chcemy wydawać po cztery gry rocznie

Firma prowadzi prace nad „Projektem 8”, produkcją większą niż tegoroczny „Frostpunk”. Najpewniej zostanie wydana ...