Bytedance pozyskał w ostatnim czasie nowe źródła finansowania, dzięki czemu jego wycena skoczyła do 75 mld dol. To pozwoliło momentalnie zdetronizować dotychczasowego lidera wszelkich startupowych rankingów. Uber, amerykańska aplikacja łączą pasażerów i kierowców, ma „tylko” 60 mld dol. kapitalizacji.
Założycielem Bytedance jest Zhang Yiming. Jego majątek szacuje się na 6,8 mld dol., co plasuje go na 25. miejscu w rankingu najbogatszych Chińczyków według “Forbesa”. A jeszcze sześć lat temu ten 35-letni mieszkaniec Pekinu, inżynier informatyk, miał problem, by przekonać inwestorów do swojej wizji technologii, opartej o sztuczną inteligencję, która agregowałaby interesujące użytkownika informacje.
Lista młodych, innowacyjnych firm, których wartość przekroczyła 1 mld dol. (tzw. jednorożce) szybko rośnie. Niestety nie w naszym kraju. Tu nie doczekaliśmy się jeszcze jednorożca. Masowo powstają one jednak w Chinach i USA. Co więcej, wyceny tamtejszych startupów mkną w górę jak oszalałe. Przebicie „sufitu” ustanowionego przez Ubera, to duże wydarzenie w branży. W przeliczeniu na złote Bytedance ma bowiem astronomiczną wartość 285 mld zł, czyli „ledwie” o 100 mld zł mniej niż wynoszą planowane wpływy budżetowe naszego kraju w 2019 r. i osiem razy więcej od kapitalizacji PKN Orlen.
Bytedance ma bardzo mocną pozycję w Chinach. Pozyskane przez spółkę środki mają pomóc we wzmocnieniu jej ekspansji na kolejne rynki. Jej motorem napędowym może być największy zagraniczny hit startupu – usługa wideo znana na zachodzie jako TikTok, która konkuruje z największymi gigantami, jak Snapchchat (kapitalizacja 8 mld dol.), czy Facebook (428 mld dol.).
Informacja o pozyskaniu tak dużego finansowania przez Bytedance jest interesująca również z punktu widzenia polskiego rynku. TikTok, wcześniej znany jako Musically, ma nad Wisłą duże grono fanów (ponad 3 mln zarejestrowanych kont). Tobiasz Wybraniec, prezes GetHero, agencji zajmującej się influencer marketingiem na YouTube, czy Instagramie, przekonuje, że ten zastrzyk gotówki to dobra wiadomość nie tylko dla fanów, którzy mogą liczyć na rozwój aplikacji, ale również dla marek, które inwestują w promocję w TikToku. – Spodziewamy się, że potencjał marketingowy platformy zdecydowanie wzrośnie – ocenia Wybraniec.