Reklama
Rozwiń

Polsat i spółki Discovery na celowniku UOKiK. Za kablówki

Urząd antymonopolowy wszczął postępowania przeciwko największym prywatnym nadawcom w Polsce. Operatorzy płatnej telewizji narzekają na politykę sprzedaży kanałów Polsatu i Discovery.

Publikacja: 05.05.2021 10:11

Polsat i spółki Discovery na celowniku UOKiK. Za kablówki

Foto: cyfrowa.rp.pl

W reakcji na skargi operatorów, stowarzyszeń branżowych i konsumentów prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął dwa postępowania antymonopolowe: przeciwko Telewizji Polsat i czterem spółkom z grupy kapitałowej Discovery: Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport – poinformował dziś rano UOKiK.

O krytyce polityki Polsatu słychać było od 2019 r., gdy Zygmunt Solorz zdecydował się na podwyżki.

Urząd uważa, że przedsiębiorcy mogą wykorzystywać swoją pozycję na rynku dystrybucji kanałów telewizyjnych do działań na niekorzyść operatorów telewizji kablowej i pośrednio konsumentów. Główne zastrzeżenie, które zgłasza, to sprzedaż programów w akceptowalnych dla operatorów cenach w pakietach i stosowanie wysokich stawek za program, gdy przedsiębiorca jest zainteresowany kupnem tylko wybranych pozycji.

„Pozycja dominująca oznacza, że przedsiębiorca może działać niezależnie od konsumentów, kontrahentów i konkurentów. Posiadanie tak znaczącej siły rynkowej nie jest zabronione, nie wolno jej jednak nadużywać. W przypadku Telewizji Polsat i spółek z grupy Discovery o ich silnej pozycji decyduje fakt, że oferują programy, które są przez konsumentów i  operatorów kablowych postrzegane jako niezbędne. Ich brak może bowiem skutkować wyborem przez konsumenta oferty innego operatora. Nadużywanie pozycji dominującej może polegać na wymuszaniu na operatorach telewizyjnych zakupu wielu programów i umieszczania ich w określonych pakietach oferowanych widzom. Może to przekładać się również na trudniejszy rozwój mniejszych nadawców, a także uprzywilejowanie w przychodach z reklam Telewizji Polsat i grupy Discovery” – podał UOKiK.

Urząd tłumaczy, że „otrzymywał w ostatnim czasie wiele skarg od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów” na to, że stacje ograniczają swobodę kształtowania oferty programowej lub wyboru programów telewizyjnych, które chcą dystrybuować kablówki.

Zanim wszczął postępowanie antymonopolowe prowadził „intensywne postępowanie wyjaśniające”, w ramach którego, ustalając, jak funkcjonuje rynek, UOKiK zbierał informacje od przedstawicieli branży, ale też innych regulatorów.

– Głos płynący z rynku był jednoznaczny i wskazywał na pogłębiającą się nierównowagę między nadawcami lub dystrybutorami a operatorami, za co w konsekwencji płacą konsumenci. Z naszych ustaleń w ramach postępowania wyjaśniającego wynika, że powyższy stan jest konsekwencją polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów telewizyjnych – Telewizji Polsat oraz spółek z grupy Discovery – mówi cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny.

CZYTAJ TAKŻE: Konkurencja dla kablówek. Ruszyły oferty internetu 5G.

„Z informacji Urzędu wynika, że operatorzy mają możliwość zakupu programów w pakiecie – 28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 w przypadku spółek z grupy Discovery. Mogą również kupować pojedyncze kanały, jednak jest to dla nich absolutnie nieopłacalne. Przykładowo zakup tylko dwóch programów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu programów, w którym są również te dwa kanały. Z kolei w przypadku grupy Discovery, nabycie trzech programów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów oferowanych przez grupę Discovery. Dodatkowo, umowy zakupu pakietów przewidują, że operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część programów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom” – tłumaczy urząd.

Za wykorzystywanie pozycji dominującej grozi kara do 10 proc. rocznych przychodów.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku