Warszawski fintech wpadł w oko gigantowi. „Strategiczne wsparcie"

Rozwijana przez Michała Konopkę spółka AIS Gateway, dzięki danym otwartej bankowości i analityce rachunków, potrafi przewidzieć zachowanie konsumenta.

Publikacja: 17.01.2023 00:08

Polskie algorytmy potrafią sprawdzić nie tylko wiarygodność kredytową, ale także przewidzieć przyszł

Polskie algorytmy potrafią sprawdzić nie tylko wiarygodność kredytową, ale także przewidzieć przyszłe zachowania konsumenta. Takie zaawansowane narzędzie rozwija AIS Gateway

Foto: shutterstock

Sztuczna inteligencja i technologia uczenia maszynowego to serce systemu stworzonego przez AIS Gateway – start-up opracował rozwiązanie, które daje firmom dostęp do danych o rachunku bankowym klienta (zgodnie z unijną dyrektywą PSD2), a autorski tzw. silnik scoringowy dokonuje nie tylko ich finansowej oceny online, ale również przygotowuje prognozę zachowań konsumenckich. Do tego system warszawskiej spółki, dzięki stosowaniu zaawansowanych algorytmów analizy danych, pozwala na wielu poziomach badać zdolność kredytową danego klienta.

Innowacyjne narzędzie – udostępniane firmom, które chcą minimalizować ryzyko biznesowe i zamierzają jak najdokładniej poznać swojego potencjalnego klienta – adresowane jest przede wszystkim do instytucji ubezpieczeniowych i pożyczkowych, banków, ale także przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz np. wypożyczalni samochodów czy podmiotów oferujących wszelkiego rodzaju usługi abonamentowe.

Planują stworzyć rynkowe standardy

AIS Gateway nie jest typową młodą, innowacyjną spółką. Stworzono ją bowiem w tzw. fabryce start-upów – w warszawskim The Heart. W projekt zaangażowała się rodzima spółka Digital Gateways, związana z Mastercard (Digital Gateways w ub.r. pomógł Bankowi Pocztowemu w uruchomieniu nowatorskiej usługi zdalnego otwierania rachunków). Teraz i AIS może liczyć na wsparcie Mastercard. Gigant, w ramach kolejnej edycji globalnego programu Start Path, wybrał właśnie start-upy specjalizujące się w otwartej bankowości. W finałowej ósemce znalazła się warszawska spółka – jako jedyna z naszego kraju. W ramach programu rodzimy fintech otrzyma pakiet kilkumiesięcznego „wsparcia strategicznego” Mastercard.

Czytaj więcej

Bollywood z polską technologią. Ten start-up przeniesie aktora w każde miejsce

To będzie dla niej prawdziwe doładowanie – w praktyce oznacza to bowiem choćby dostęp do sieci banków, sprzedawców i partnerów tej potężnej organizacji finansowej. Michał Konopka, kierujący start-upem, nie ukrywa, że to wielki sukces, biorąc pod uwagę fakt, iż firma działa niespełna dwa lata (w marcu 2021 r. spółka została wpisana do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego na listę dostawców świadczących usługę dostępu do informacji o rachunku). Według niego pomoc Mastercard otwiera drzwi do świata otwartej bankowości i daje okazję do wdrażania innowacyjnych narzędzi. A prezes AIS Gateway plany ma ambitne. – Naszym celem jest stworzenie standardów rynkowych dla poszczególnych sektorów oraz rozwój modeli scoringowych, prognozujących zachowania klientów zarówno pod kątem ryzyka kredytowego, jak i preferencji zakupowych – podkreśla.

System potrafi określić kilka tysięcy cech

Michał Konopka w branży fintechowej działa od 15 lat. Na koncie ma stworzenie dwóch gdyńskich innowacyjnych spółek z sektora finansowego – Data-Ninja oraz Sir Analyst.

AIS Gateway (bazując na danych otwartej bankowości i analityce rachunku bankowego) potrafi zweryfikować klienta firm (a precyzyjniej – jego historię finansową). Ich technologia jest w stanie określić kilka tysięcy cech, poczynając od wielkości dochodów i wydatków, po zwyczaje płatnicze. W praktyce wygląda to w ten sposób, że – dzięki otwartej bankowości – system zyskuje dostęp do rachunku płatniczego (za zgodą klienta) i potwierdza niezbędne informacje, np. źródło dochodu, terminowe spłaty kredytów czy też inne istotne operacje na koncie.

Narzędzie następnie tworzy modele scoringowe i na tej podstawie prognozuje przyszłe zachowania klientów, zarówno pod kątem ryzyka kredytowego, jak i preferencji zakupowych. Dla instytucji, która dysponuje takimi informacjami już na etapie inicjowania relacji z klientem, to niezwykle cenna przewaga. Dzięki temu systemowi firmy z poszczególnych branż są bowiem w stanie choćby w spersonalizowany sposób kształtować swoją ofertę dla danej osoby. Co więcej, to rozwiązanie zapewnia też użytkownikom bezpieczeństwo – szybko weryfikuje tożsamość klienta.

Sztuczna inteligencja i technologia uczenia maszynowego to serce systemu stworzonego przez AIS Gateway – start-up opracował rozwiązanie, które daje firmom dostęp do danych o rachunku bankowym klienta (zgodnie z unijną dyrektywą PSD2), a autorski tzw. silnik scoringowy dokonuje nie tylko ich finansowej oceny online, ale również przygotowuje prognozę zachowań konsumenckich. Do tego system warszawskiej spółki, dzięki stosowaniu zaawansowanych algorytmów analizy danych, pozwala na wielu poziomach badać zdolność kredytową danego klienta.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy