Asseco Poland to największa w kraju firma IT

Post Image

Coraz większy odsetek sprzedaży w tej branży pochodzi z eksportu.

Porównanie skali działalności firm IT nie jest łatwe. Mają różną strukturę przychodów i działają w różnych segmentach. Jeśli jako kryterium przyjąć obroty, to wg danych za 2015 r. liderem jest Asseco Poland. To nie przypadek, bo firma co rok zwiększa sprzedaż, głównie dzięki ekspansji zagranicznej. Spoza Polski pochodzi 76 proc. przychodów (+932 mln zł rok do roku). Zagraniczne spółki córki wypracowały o 130 mln zł więcej zysku operacyjnego. Kluczową rolę w wynikach Asseco odgrywa sprzedaż własnego oprogramowania. Sięgnęła w ub.r. 5,8 mld zł (+16 proc.). Dzięki ekspansji zagranicznej 2016 r. dla grupy też zapowiada się dobrze, mimo zastoju w segmencie publicznym. Portfel zamówień jest o 14 proc. wyższy niż w 2015 r.

Gdybyśmy szukali firm o najwyższych zyskach, Asseco Poland też byłoby pierwsze. Zysk netto 575 mln zł robi wrażenie. Wiceliderem pod tym względem jest CD Projekt, który zanotował skokowy wzrost do 342 mln zł. Warto odnotować, że gdybyśmy brali pod uwagę nie całkowity zysk, ale tylko ten przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, różnica pomiędzy Asseco Poland i CD Projektem byłaby mniejsza. Wysokim zyskiem mogą się też pochwalić Luxoft, LG Electronics Mława i Siemens.

Dystrybucja pod presją

W pierwszej dziesiątce firm o najwyższych przychodach jest trzech krajowych dystrybutorów IT: AB, Action i ABC Data. W ich przypadku rentowność biznesu jest jednak znacznie niższa niż w firmach stricte informatycznych. Trwa ostra walka cenowa, rynek się kurczy po wprowadzeniu od lipca 2015 r. odwróconego VAT, a atmosferę podgrzewa fiskus, który kwestionuje poprawność wyliczeń podatkowych w firmach. Największy problem ma Action: potyczki z urzędem skarbowym zaważyły na jego wynikach i pogorszyły płynność. Musiał rozpocząć postępowanie sanacyjne, by prowadzić dalej działalność i restrukturyzować biznes. Jego udziały rynkowe spadają, a beneficjentami są AB i ABC Data. Ta ostatnia pochwaliła się, że zwiększyła udziały rynkowe o 2 pkt proc. do 23 proc. Jednak wyższe przychody w 2015 r. miało AB, które wypracowało ponad 7 mld zł, zbliżając się do Asseco Poland.

Zarówno ABC Data, jak i AB mocno rozpychają się w regionie. Zdaniem analityków to dobra strategia, która umożliwi firmom wzrost mimo kurczącego się krajowego rynku dystrybucji. O ekspansji myśli Action, który zapowiadał sprzedaż żywności do Chin.

Dynamika pod lupą

Wysoko w przychodowym zestawieniu znalazły się Samsung Electronics Polska, LG Electronics Mława, LG Electronics Wrocław, Luxoft Poland, Komputronik i Siemens. Grupa LG mocno dba o promocję w Polsce. W tym roku ambasadorem jej marki został piłkarz Jakub Błaszczykowski. Ponad 90 proc. produkcji LG Electronics Mława i LG Electronics Wrocław trafia na eksport.

Firmy z naszego zestawienia zwiększyły łącznie przychody o 8 proc. Rosły szybkiej niż rynek IT i cała polska gospodarka, ale w poprzednich latach dynamika była wyższa. Wśród największych graczy można pochwalić Asseco Poland (+16 proc.), Luxoft Poland (+23 proc.), IBM Polska (+21 proc.) i Lenovo (+12,5 proc.).

Nieźle prezentuje się AB, które na spadającym rynku urosło o prawie 10 proc. Dobrze wypada Comarch, dla którego ostatnie lata są czasem intensywnych inwestycji. Mimo to udaje mu się wypracowywać sowite zyski i powiększać przychody. W przeciwieństwie do Sygnity, któremu sprzedaż spadła i pojawiła się strata netto. W ostatnich miesiącach daje się jednak zauważyć poprawę wyników, choć niepokoić może niedawna informacja, że wycena kontraktów długoterminowych w negatywnym scenariuszu może spowodować złamanie kowenantów bankowych. Firma koncentruje się na rozwoju biznesu, z naciskiem na poprawę marż. Chce wejść na perspektywiczne krajowe rynki: do telekomunikacji, farmacji, przemysłu, logistyki i do handlu detalicznego.

Ciekawych obserwacji dostarcza analiza firm, które osiągnęły najwyższy wzrost przychodów i tych, których sprzedaż spadła najmocniej. O 730 proc. wzrosły obroty CD Projektu, a w CI Games skurczyły się o 77 proc. To efekt terminów premier. Producent „Wiedźmina” odcinał kupony od gry, która w 2015 r. weszła na rynek („Wiedźmin 3: Dziki Gon”). Natomiast w CI Games 2015 i 2016 r. to czas prac nad „Sniperem 3″. Premiera pod koniec stycznia.

Mogą Ci się również spodobać

Czy Facebook oszalał? Chcą już nawet haseł do e-maili

Serwis społecznościowy Marka Zuckerberga nie zwalnia tempa – po całej serii oskarżeń skierowanych pod ...

Samsung sprzedaje telewizor-kameleon

Dzięki trybowi Ambient można dopasować nowy telewizor Qled Q90 do wnętrza domu, czy mieszkania ...

Polacy ochronią asystenta Amazona

Alexa, asystent głosowy Amazona, będzie bezpieczniejsza dzięki polskiemu startupowi. Firma Cyberus Labs – specjalizująca ...

Podróże w czasie? Amerykański naukowiec znalazł rozwiązanie

Astrofizyk Ron Mallett ogłosił, że znalazł sposób na to, by cofać się w czasie. ...

Gracze wybierają laptopy i zakrzywione ekrany. Co z konsolami?

Gamingowe komputery stacjonarne tracą na znaczeniu. Dołują też konsole. Fani gier wideo chętnie stawiają ...

Mit polskich innowacji

Rząd chce, żeby Polska była technologicznym liderem. Ale w rankingach nadal jesteśmy w ogonie. ...