Łódzki startup znalazł sposób na kosztowny roaming

Przenośny router od XOXO WiFi łączy się z operatorem z najsilniejszym sygnałem w danym miejscu, np. w Dubaju.
mat. pras.

XOXO WiFi chce namieszać na rynku telekomunikacyjnym. Z jego usług można korzystać w 130 krajach.

Zagraniczny wyjazd poza strefę Unii Europejskiej często wiąże się z koniecznością ograniczenia rozmów telefonicznych, odłączeniem transmisji danych w smartfonie, a nawet wyłączeniem samego telefonu. Wysokie koszty roamingu sprawiają, że jedynym wyjściem w tej sytuacji może być zakup lokalnej karty SIM w kraju, w którym przebywamy, lub korzystanie z publicznych hotspotów. Niestety, pierwsze rozwiązanie często jest kosztowne i obwarowane licznymi obostrzeniami administracyjnymi, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe do zrealizowania dla obcokrajowca; drugie zaś rodzi ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem. Lekiem na owe problemy ma być projekt, który w życie wdraża XOXO WiFi.

Internet w wiosce na Sri Lance

Startup z Łodzi opracował przenośny router na wyprawy poza UE, który po uruchomieniu łączy się z operatorem z najmocniejszym sygnałem w danym miejscu. Firmie udało się już podpisać umowy z ponad 300 telekomami działającymi w 130 krajach. Dzięki temu jest w stanie zaoferować znacznie tańsze połączenia. Ceny wynajmu urządzenia zaczynają się od 8,95 euro za dzień. W porównaniu ze stawkami roamingowymi jest to kwota niższa nawet o 95 proc.

Sprzęt sprawdzono w boju. XOXO WiFi współpracuje m.in. z Łódzką Specjalna Strefą Ekonomiczną, Polskim Związkiem Narciarskim, siecią kin Helios czy Mercedesem. Teraz przymierza się do otwarcia wypożyczalni routerów na lotniskach.

Ten – z założenia globalny – biznes założyli Katarzyna i Andrzej Przybył. Małżeństwo stworzyło startup z unikatowym pomysłem, bazując wyłącznie na własnych oszczędnościach.

– Pomysł wziął się z zamiłowania do podróży i jak to często bywa z potrzeby rozwiązania problemu, który sami napotkaliśmy – mówi Katarzyna Przybył. – Kilka lat temu w czasie podróży po Azji, niemal każdego dnia rozpaczliwie poszukiwaliśmy dobrego dostępu do sieci. To był czas, kiedy firma Andrzeja wprowadzała pewne zmiany i nawet podczas urlopu, z racji tego, że był głównym informatykiem, musiał być dostępny – wspomina.

Okazało się to nie lada wyzwaniem, aby w wietnamskiej czy lankijskiej wiosce znaleźć dobry dostęp do sieci umożliwiający przesyłanie plików.

– To był punkt zapalny dla całej koncepcji biznesowej – kontynuuje. – Po około dwóch latach, po pierwszych udanych próbach z wynajmem mobilnego wi-fi obcokrajowcom odwiedzającym Polskę, ruszyła nasza strona internetowa i pojawili się pierwsi klienci – tak nasza rozmówczyni opisuje początki działalności spółki.

Nie ukrywa, że były one ciężkie. Ale oboje mieli odpowiednie przygotowanie, by sprostać wyzwaniom.

Katarzyna Przybył: to pomysł z zamiłowania do podróży.

Potrzebny inwestor do ekspansji

Andrzej Przybył to informatyk, administrator sieci. Katarzyna zaś jest specjalistą ds. marketingu.

– Początkowo barier było sporo. Były momenty, że mieliśmy wrażenie, iż czego byśmy nie ruszyli, to od razu pojawiał się problem. Sama rejestracja działalności nie była oczywista, ponieważ świadczymy nowy rodzaj usługi, w dodatku w każdej części świata i dla każdego, zarówno dla Polaków, jak i obcokrajowców. Każdy urząd inaczej to interpretował – wylicza Katarzyna Przybył.

Współzałożycielka XOXO WiFi wyjaśnia, że trudny okres wcale się nie skończył. – Do tej pory dużym wyzwaniem jest aktualizacja cennika, gdyż jak wiadomo, ceny internetu na całym świecie zmieniają się dość często – podkreśla.

To oznacza, że nieustannie muszą być w kontakcie z setkami operatorów, z którymi współpracują. Katarzyna i Andrzej są jednak optymistami. Na horyzoncie starają się dostrzec przełomowy punkt w ich młodym biznesie.

CZYTAJ TAKŻE: Polak tworzy europejską alternatywę dla Google’a, Amazona i Alibaby

– Mam na myśli nawiązanie współpracy z inwestorem. Takie wsparcie umożliwiłoby nam rozwój i ekspansję w znacznie szybszym tempie niż dotychczas – zaznacza nasza rozmówczyni.

Dziś XOXO WiFi ma formę jednoosobowej działalności gospodarczej. Jak zapowiadają twórcy projektu, w najbliższym czasie zostanie ona przekształcona jednak w spółkę. – To niezbędne, gdyż jesteśmy na etapie rozmów z potencjalnymi inwestorami – dodaje Przybył.

Czas na aplikację

Firma jest już rentowna. Jak tłumaczą jej twórcy, cały zysk wciąż przeznaczają jednak na jej rozwój, zakup sprzętów, promocję i zespół. – W ostatnich miesiącach odnotowujemy średni wzrost przychodu na poziomie 20–30 proc. – mówi z dumą założycielka łódzkiego startupu.

Zaznacza przy tym, że celem na najbliższe miesiące jest rozwój usługi nie tylko dla konsumenta, ale również klienta biznesowego. Obecnie firmy stanowią około 30 proc. użytkowników rozwiązania oferowanego przez XOXO WiFi.

CZYTAJ TAKŻE: Startupom potrzeba tlenu od dużego biznesu

– Chcielibyśmy odwrócić te proporcje – podkreśla Katarzyna Przybył.

I dodaje, że startup przygotowuje również aplikację, która umożliwi sprzedaż urządzeń (na razie routery są jedynie wynajmowane na określony czas). – Aplikacja da użytkownikowi pełną kontrolę nad urządzeniem, będzie mógł on samodzielnie uruchamiać serwis i zarządzać nim – wyjaśnia. – Marzy nam się również własny punkt na lotnisku, złożyliśmy już odpowiedni wniosek, teraz pozostaje czekać na decyzje. Kolejnym krokiem będzie natomiast ekspansja za granicę – kończy nasza rozmówczyni.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Cyfrowe ekrany zmienią krajobraz miast

Nowoczesne ekrany cyfrowe zamiast billboardów oraz tradycyjnych nośników reklam i informacji – to przyszłość ...

Okulary ochronne do komputera pozwalają zabezpieczyć Twój wzrok!

Spędzasz większość dnia przy komputerze lub z telefonem w ręku? Twój wzrok może na ...

Bitcoin szaleje. Kosztuje już 12 tys. dol.

Po raz pierwszy od prawie półtora roku bitcoin sforsował próg 12 tys. dolarów. Stało się ...

Polski jednorożec jeszcze w 2019 r.

Rodzime fundusze VC chętnie inwestują za granicą. Czy w Polsce brakuje innowacji? Z raportu ...

Billboard „zobaczy” pojazd i puści odpowiednią reklamę

Technologia polskiego startupu, rodem z filmów s.f., pomogła kanałowi Fox w promocji serialu „Chicago ...

Portal Airbnb walczy o fanów lalki Barbie

Spełnia się marzenie każdej miłośniczki Barbie. Portal Airbnb oferuje nocleg w prawdziwym domku dla ...