Polacy ubrani online

Online kupuje już 11 mln Polaków w wieku do 64 lat, ale w tej grupie 15 mln nadal się na to zdecydowało. To pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi nadal w internetowych zakupach.

Polacy w sieci wydają 50 mld zł, z czego – jak podaje firma GfK Polonia – w sklepach ponad 39 mld zł. Rynek w ostatnich latach rośnie w tempie dwucyfrowym, głównie dzięki rosnącym zakupom osób już przekonanych do tej formy zawierania transakcji. Grupa opornych jest jednak wciąż bardzo duża.

– Obecnie prawie 11 mln polskich konsumentów w wieku powyżej 15 lat dokonuje zakupów w internecie. Najliczniejszą grupę wiekową kupujących online, bo aż 60 proc., stanowią osoby do 34 lat – mówi Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca w GfK Polonia. – Dla prawie 50 proc. konsumentów na świecie smartfon lub tablet, czyli urządzenia mobilne, stają się najważniejszym narzędziem przy podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje.

Polski wynik na tle państw europejskich jest dość niski, z 56 proc. internautów kupujących online jesteśmy za Wielka Brytanią, Niemcami czy państwami skandynawskimi, gdzie to nawet ok. 90 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Nasz rynek ma wciąż ogromny potencjał, ale firmy muszą odpowiadać na oczekiwania konsumentów, czasami mocno rozbieżne z tymi, jakie mają konsumenci w innych krajach. Chodzi między innymi o metody płatności: w Polsce nadal najpopularniejsze jest płacenie za zakupy internetowe przy odbiorze przesyłki, podczas gdy choćby w Wielkiej Brytanii pobranie jest zupełnie nieznane.

Zdaniem GfK sprzedawcy powinni być gotowi na różne kierunki rozwoju. – W ramach handlu elektronicznego szczególnie rozwijał się będzie rynek tańszych zamienników, czyli sklepów dyskontowych online, centrów outletowych, konceptów oferujących nieznane, nowe lub świeże kategorie produktów – mówi Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK Polonia. – Prognozujemy również wzrost liczby platform oferujących tańsze produkty wzorowane na znanych markach – dodaje.

Firmy już obecne w sieci są z osiąganych wyników zadowolone, choć większość musi wciąż inwestować w nowe rozwiązania. Rynkowy lider, czyli Allegro, dawno już nie jest serwisem aukcyjnym, ale platformą, na której produkty oferują głównie przedsiębiorcy, a nie osoby fizyczne. Allegro podaje, że jego klienci to ponad 125 tys. firm, a w 2018 r. ich liczba wzrosła o 16 tys. Serwis udostępnił im właśnie nowe narzędzie z dostępem do danych, umożliwiających porównanie atrakcyjności oferty ze standardem jakości obsługi klienta na Allegro.

CZYTAJ TAKŻE: Internet wykańcza znane marki odzieżowe

– Allegro opiera się na big data, więc zależy nam na tym, aby podzielić się naszymi cennymi spostrzeżeniami ze sprzedawcami – mówi François Nuyts, prezes firmy.

Rosnący rynek daje szansę, ale to też ciągła rywalizacja. Szczególny rozwój sprzedaży online widać w branży odzieżowej, błyskawicznie zdobywającej w niej nowych kupujących. – Szczególnie satysfakcjonuje nas dwucyfrowy wzrost w kanale e-commerce. Stawiamy na ten segment, nasze doświadczenie zdobyte w kraju chcielibyśmy wykorzystać również za granicą i rozwinąć w ten sposób e-sklep Buslik na Białorusi – mówi Marek Dworczak, prezes CDRL, producenta odzieży dla dzieci.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bitcoin może jeszcze mocno namieszać

Rok temu kosztował niemal 20 tys. dol., ale od tego czasu jego cena mocno ...

Polskie fundusze wolą szukać perełek za granicą

Aż 43 proc. transakcji, jakie przeprowadziły w 2018 r. krajowe fundusze wysokiego ryzyka, dotyczyło ...

Komputery na raty. Gigantyczny wzrost sprzedaży

Wzrost sprzedaży ratalnej laptopów przez internet wyniósł w Polsce ponad 800 proc. – podaje ...

Polski startup zlikwiduje kolejki w sklepach

Spółka ITMAGINATION opracowała z wykorzystaniem sztucznej inteligencji system, który pozwala znacząco obniżyć czas spędzany ...

Rozwiązania informatyczne w służbie jakości

Konkurencja wśród przedsiębiorstw nieustannie rośnie. Te, które nie postawią na efektywność i jakość, wypadną ...

Instagram ma pomysł na walkę z dręczeniem w sieci

Popularny Instagram będzie pytał użytkowników, czy na pewno chcą wysłać komentarz. Cyberbullying jest jednym ...