Polacy ubrani online

Online kupuje już 11 mln Polaków w wieku do 64 lat, ale w tej grupie 15 mln nadal się na to zdecydowało. To pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi nadal w internetowych zakupach.

Polacy w sieci wydają 50 mld zł, z czego – jak podaje firma GfK Polonia – w sklepach ponad 39 mld zł. Rynek w ostatnich latach rośnie w tempie dwucyfrowym, głównie dzięki rosnącym zakupom osób już przekonanych do tej formy zawierania transakcji. Grupa opornych jest jednak wciąż bardzo duża.

– Obecnie prawie 11 mln polskich konsumentów w wieku powyżej 15 lat dokonuje zakupów w internecie. Najliczniejszą grupę wiekową kupujących online, bo aż 60 proc., stanowią osoby do 34 lat – mówi Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca w GfK Polonia. – Dla prawie 50 proc. konsumentów na świecie smartfon lub tablet, czyli urządzenia mobilne, stają się najważniejszym narzędziem przy podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje.

Polski wynik na tle państw europejskich jest dość niski, z 56 proc. internautów kupujących online jesteśmy za Wielka Brytanią, Niemcami czy państwami skandynawskimi, gdzie to nawet ok. 90 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Nasz rynek ma wciąż ogromny potencjał, ale firmy muszą odpowiadać na oczekiwania konsumentów, czasami mocno rozbieżne z tymi, jakie mają konsumenci w innych krajach. Chodzi między innymi o metody płatności: w Polsce nadal najpopularniejsze jest płacenie za zakupy internetowe przy odbiorze przesyłki, podczas gdy choćby w Wielkiej Brytanii pobranie jest zupełnie nieznane.

Zdaniem GfK sprzedawcy powinni być gotowi na różne kierunki rozwoju. – W ramach handlu elektronicznego szczególnie rozwijał się będzie rynek tańszych zamienników, czyli sklepów dyskontowych online, centrów outletowych, konceptów oferujących nieznane, nowe lub świeże kategorie produktów – mówi Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK Polonia. – Prognozujemy również wzrost liczby platform oferujących tańsze produkty wzorowane na znanych markach – dodaje.

Firmy już obecne w sieci są z osiąganych wyników zadowolone, choć większość musi wciąż inwestować w nowe rozwiązania. Rynkowy lider, czyli Allegro, dawno już nie jest serwisem aukcyjnym, ale platformą, na której produkty oferują głównie przedsiębiorcy, a nie osoby fizyczne. Allegro podaje, że jego klienci to ponad 125 tys. firm, a w 2018 r. ich liczba wzrosła o 16 tys. Serwis udostępnił im właśnie nowe narzędzie z dostępem do danych, umożliwiających porównanie atrakcyjności oferty ze standardem jakości obsługi klienta na Allegro.

CZYTAJ TAKŻE: Internet wykańcza znane marki odzieżowe

– Allegro opiera się na big data, więc zależy nam na tym, aby podzielić się naszymi cennymi spostrzeżeniami ze sprzedawcami – mówi François Nuyts, prezes firmy.

Rosnący rynek daje szansę, ale to też ciągła rywalizacja. Szczególny rozwój sprzedaży online widać w branży odzieżowej, błyskawicznie zdobywającej w niej nowych kupujących. – Szczególnie satysfakcjonuje nas dwucyfrowy wzrost w kanale e-commerce. Stawiamy na ten segment, nasze doświadczenie zdobyte w kraju chcielibyśmy wykorzystać również za granicą i rozwinąć w ten sposób e-sklep Buslik na Białorusi – mówi Marek Dworczak, prezes CDRL, producenta odzieży dla dzieci.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

ZUS postawił na IBM

Czteroletnia umowa, o wartości 70,5 mln zł, ma zagwarantować dalszy rozwój systemu informatycznego w ...

Prezes Apple’a krytykuje Facebooka za sianie chaosu

Prezes Apple’a Tim Cook  podczas przemówienia na Uniwersytecie Stanforda ostro zaatakował konkurencję z Doliny ...

Milionowe oszczędności dzięki chatbotom

Popyt na chatboty, czyli inteligentne algorytmy, który potrafią prowadzić konwersacje przy użyciu języka naturalnego ...

Masaż przyszłości z wirtualną rzeczywistością

Gogle wirtualnej rzeczywistości, słuchawki, oraz zautomatyzowane fotele do masażu – to wszystko znajdziemy w ...

Polskie gry jadą do Niemiec

CD Projekt, Techland, Bloober Team, Klabater – to tylko niektóre firmy wybierające się na ...