Wielkie zaskoczenie. W tych krajach koronawirus dobił e-handel

Bloomberg

Choć trudno w to uwierzyć, są kraje, w których pandemia nie przyczyniła się do wzrostu przychodów z e-commerce. Wręcz przeciwnie, w niektórych zanotowano w tym sektorze spadki – wynika z badania przeprowadzone przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Z najnowszych badań, które miało ustalić wpływ Covid-19 na sytuację firm z branży e-commerce w 23 biedniejszych krajach świata (głównie w Azji i Afryce), wynika, że boomu na zakupy online pandemia nie wywołała. Pod drugiej stronie bieguna niż Polska znalazły się m.in. Kambodża, Madagaskar, Tunezja, Uganda, Nepal, Zambia, Rwanda, Senegal, czy Bangladesz.

58 proc. firm w krajach objętych badaniem, które sprzedają swoje produkty lub usługi online, odnotowało spadek przychodów. Mimo rosnącego zainteresowania zakupami w sieci, większość firm zgłosiła problem z dostosowaniem się do bieżących realiów i skalowaniem swojej działalności online. Trzy na cztery firmy zauważyły także, że od momentu wybuchu pandemii wzrosły ich koszty operacyjne, a 44 proc. planuje redukcję zatrudnienia.

CZYTAJ TAKŻE: Giganci e-handlu chcą wiązać abonamentem. Czy warto?

– Dla każdej firmy równie niebezpieczny, jak brak popytu na dostarczane produkty czy usługi, może być nagły wzrost zainteresowania ofertą – komentuje Bartosz Ferenc, założyciel Centeo, agencji specjalizującej się w optymalizacji e-sprzedaży. – Gdy firmy nie są w stanie podołać rosnącej liczbie zamówień, realizacja zleceń ulega opóźnieniu, a to powoduje niezadowolenie klientów. Ci odwołują swoje zamówienia, rozpowszechniając niepochlebne opinie o firmie, która w efekcie traci klientów. Negatywne efekty widać od razu – spadają dochody i utrzymanie się na rynku z dnia na dzień staje się trudniejsze – tłumaczy.

Inną przyczyną takiego stanu rzeczy może być fakt, że w związku z rosnącymi problemami logistycznymi, sklepy wygaszają popyt przez podnoszenie cen. Według Ferenca możliwy jest również trzeci scenariusz, w którym sklepy internetowe – chcąc podołać rosnącemu popytowi i lepiej odpowiedzieć na potrzeby rynku – zaczynają inwestować, lecz nie są to inwestycje wynikające z przemyślanej strategii opartej o doświadczenie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Po co działka? Amerykanie instalują na okrętach lasery

Amerykańskie okręty wojenne zyskają nową, potężną broń. To laser do zestrzeliwania pocisków manewrujących oraz ...

Internet rzeczy wkracza na scenę. Czy będzie bezpieczny?

Do sieci podłączonych jest już kilkadziesiąt miliardów różnych urządzeń. Przemysł 4.0 nie miałby racji ...

E-sklepy zaprzegają do pracy algorytmy, AR i VR

Epidemia oznacza większy zwrot w stronę automatyzacji sprzedaży oraz inwestowania w nowe rozwiązania technologiczne, ...

W CD Projekt uderzyli psychofani? Coraz więcej cyberataków w branży gier

Warszawski producent „Wiedźmina” i „Cyberpunka 2077” padł ofiarą hakerów-szantażystów. Czy chodzi o okup? Nie ...

YouTube zdejmuje reklamy wyborcze Trumpa

Prezes YouTube Susan Wojcicki powiedziała, że z platformy zniknęła część reklam wyborczych kampanii reelekcyjnej ...

W CD Projekcie zacierają ręce. Serial o wiedźminie wypromuje gry studia

W piątek na platformie Netflix odbędzie się premiera cyklu o Geralcie z Rivii. Powinna ...