Wielkie zaskoczenie. W tych krajach koronawirus dobił e-handel

Bloomberg

Choć trudno w to uwierzyć, są kraje, w których pandemia nie przyczyniła się do wzrostu przychodów z e-commerce. Wręcz przeciwnie, w niektórych zanotowano w tym sektorze spadki – wynika z badania przeprowadzone przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Z najnowszych badań, które miało ustalić wpływ Covid-19 na sytuację firm z branży e-commerce w 23 biedniejszych krajach świata (głównie w Azji i Afryce), wynika, że boomu na zakupy online pandemia nie wywołała. Pod drugiej stronie bieguna niż Polska znalazły się m.in. Kambodża, Madagaskar, Tunezja, Uganda, Nepal, Zambia, Rwanda, Senegal, czy Bangladesz.

58 proc. firm w krajach objętych badaniem, które sprzedają swoje produkty lub usługi online, odnotowało spadek przychodów. Mimo rosnącego zainteresowania zakupami w sieci, większość firm zgłosiła problem z dostosowaniem się do bieżących realiów i skalowaniem swojej działalności online. Trzy na cztery firmy zauważyły także, że od momentu wybuchu pandemii wzrosły ich koszty operacyjne, a 44 proc. planuje redukcję zatrudnienia.

CZYTAJ TAKŻE: Giganci e-handlu chcą wiązać abonamentem. Czy warto?

– Dla każdej firmy równie niebezpieczny, jak brak popytu na dostarczane produkty czy usługi, może być nagły wzrost zainteresowania ofertą – komentuje Bartosz Ferenc, założyciel Centeo, agencji specjalizującej się w optymalizacji e-sprzedaży. – Gdy firmy nie są w stanie podołać rosnącej liczbie zamówień, realizacja zleceń ulega opóźnieniu, a to powoduje niezadowolenie klientów. Ci odwołują swoje zamówienia, rozpowszechniając niepochlebne opinie o firmie, która w efekcie traci klientów. Negatywne efekty widać od razu – spadają dochody i utrzymanie się na rynku z dnia na dzień staje się trudniejsze – tłumaczy.

Inną przyczyną takiego stanu rzeczy może być fakt, że w związku z rosnącymi problemami logistycznymi, sklepy wygaszają popyt przez podnoszenie cen. Według Ferenca możliwy jest również trzeci scenariusz, w którym sklepy internetowe – chcąc podołać rosnącemu popytowi i lepiej odpowiedzieć na potrzeby rynku – zaczynają inwestować, lecz nie są to inwestycje wynikające z przemyślanej strategii opartej o doświadczenie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

CIA ma dowody na finansowanie Huawei przez chiński rząd

Brytyjski dziennik „The Times” twierdzi, że CIA poinformowała brytyjskie władze, iż ma dowody na ...

Wartość Allegro mocno stopniała. Przez Amazona czy szczepionkę?

W ciągu ostatniego tygodnia kapitalizacja handlowego giganta stopniała o jedną czwartą. Notowania spadły już ...

Wysyp premier na PS4. Mads Mikkelsen scali świat

Szykuje się gorąca jesień dla graczy. W październiku i listopadzie zaplanowano szereg hitów na ...

Twórca najpopularniejszej gry dla dzieci w Ameryce idzie na giełdę

Roblox, deweloper popularnej gry pod tym samym tytułem, szykują się do przeprowadzenia IPO w ...

Zmiana warty w Abstrachuje.tv

Robert Pasut, najstarszy z trójki założycieli Abstry, znanej z produkcji na YouTube Polska, w ...

Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Kino, telewizja, sklep, wypożyczalnia. Tak wyglądało życie filmu, zanim pojawili się internetowi giganci. – ...