Pandemiczne hity. Telemedycyna i wielki renesans szachów

Bloomberg

Rok 2020 mocno namieszał w naszych przyzwyczajeniach. Jak wynika z badań, po doświadczeniach będących efektem lockdownu już na stałe chcemy pracować z domu, zamawiać jedzenie na wynos i robić zakupy w sieci. Wchodzimy w nowy rozdział życia online.

Rok 2020 z pewnością możemy nazwać przełomowym. Pandemia i większe wykorzystanie możliwości internetu zrewolucjonizowały wiele dziedzin naszego życia. Wśród kluczowych trendów eksperci wskazują popularność telemedycyny. Wprowadzona z przymusu teleporada stała się powszechną formą konsultacji lekarskiej. Jak wynika z danych Biostat, jeszcze w 2017 r. tylko 6,8 proc. z nas deklarowało, że kiedykolwiek skorzystało z usług e-opieki. W minionym roku odsetek ten sięgnął aż 44 proc.

– Nie dziwi zatem fakt, że na pytanie, w którym miejscu powinien być dostępny szybki internet, jednymi z najczęściej wskazywanych punktów są dziś przychodnie i szpitale. Takiego zdania jest 73 proc. ankietowanych – podkreśla Paweł Biarda z Nexery (hurtowy operator telekomunikacyjny).

CZYTAJ TAKŻE: Innowacje 2020 roku, które zmienią nasze życie

Kolejny trend to praca zdalna. W pierwszych tygodniach po ogłoszeniu pandemii wartość sprzedaży artykułów z kategorii „meble biurowe” na Allegro wzrosła o 30 proc. Ten model pracy zdał egzamin i 67 proc. respondentów chce go kontynuować. Alternatywą dla stacjonarnego nauczania stałą się z kolei edukacja online. Niestety, pandemia ujawniła liczne ułomności systemu, m.in. brak kompetencji cyfrowych nauczycieli czy braki sprzętowe (90 proc. badanych wskazuje, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do e-nauki). Wystrzeliły natomiast rynek e-commerce (52 proc. respondentów korzysta ze sklepów online przynajmniej raz na dwa tygodnie) oraz e-administracja (już 71 proc. z nas załatwia sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu).

Pandemia sprawiła, że musieliśmy zrezygnować z wielu przyjemności życia codziennego. Zamknięcie restauracji i kawiarni sprawiło, że wielu z nas zaczęło częściej zamawiać jedzenie do domu – twierdzi tak blisko jedna trzecia badanych, którzy wzięli udział w sondażu ARC Rynek i Opinia. Co ciekawe, trend ten ma szansę pozostać z nami na dłużej, ponieważ aż 94 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że „jedzenie i zakupy z dostawą to przyszłość na polskim rynku”.

Zyskała również rozrywka online. Z badania Nexery wynika, że 81 proc. mieszkańców ogląda filmy przez internet, a najchętniej wybieraną platformą VoD jest Netflix. Tu hitem okazał się miniserial „Gambit królowej”. Z dnia na dzień spopularyzował on nieco zapomnianą już rozrywkę: grę w szachy. Dane platformy eBay wskazują na 215-proc. wzrost sprzedaży szachów w USA po premierze serialu, z kolei liczba wyszukiwań Google dla szachów wzrosła dwukrotnie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Startupy 2019. GIVT z milionami na platformę dla pasażerów

Skutecznie zaprzęgli technologię machine learning oraz sztuczną inteligencję do walki o odszkodowania za opóźnione ...

CD Projekt ma certyfikację i rusza z produkcją płyt z „Cyberpunkiem”

Studio zakończyło proces certyfikacji „Cyberpunka” i rozpoczęło produkcję płyt na konsole Microsoft Xbox oraz ...

W sieci można teraz łatwo zarobić na polecaniu do pracy

Platformy i serwisy internetowe już na początku tej dekady zdominowały rynek rekrutacji pracowników. Teraz ...

Zhakowane hulajnogi stały się wulgarne

Hulajnogi Lime zostały zabrane z ulic Brisbane w Australii. Komuś udało się je zhakować ...

Mariusz Busiło: Nie powinniśmy stać się cywilną ofiarą wojny handlowej USA-Chiny

Kraj o PKB największym w Europie nie zdecydował się na podwyższenie kosztów wdrażania sieci ...

Polska firma inwestuje w belgijskiego startupa. Poskromi światło

Vigo Ventures, grupa inwestycyjna Vigo System z Ożarowa Mazowieckiego i Warsaw Equity Group, zainwestowała ...