Facebook płacił nawet dzieciom za instalację aplikacji „szpiegującej”

AFP

20 dolarów miesięcznie płacił społecznościowy gigant za instalowanie oprogramowania, które „szpiegowało” użytkowników – ustalił serwis TechCrunch. Według portalu aplikacja skierowana była do młodych użytkowników – nawet 13-letnich.

Aplikacja, przygotowana dla systemów iOS na urządzeniach Apple, została już wyłączona. Pozwalała ona Facebookowi na gromadzenie kompletnych danych o tym, jak użytkownik korzystał ze swojego smartfona.

Oprogramowanie, wirtualna sieć prywatna (VPN) o nazwie „Facebook Research”, kieruje całą telefoniczną i internetową aktywność użytkowników przez serwery Facebooka, w celu jej monitorowania.

O istnieniu aplikacji dowiedział się serwis informacyjny TechCrunch. Z informacji portalu wynika, że gigant mediów społecznościowych płacił użytkownikom w wieku od 13 do 35 lat do 20 dolarów miesięcznie za korzystanie z sieci VPN, którą TechCrunch określa jako „szpiegowską”.

Facebook twierdzi, że aplikacja nie „szpiegowała” użytkowników, ponieważ wyrazili oni wcześniej zgodę na dostęp oprogramowania do każdej czynności, przez nich wykonywanej. Według serwisu dzieci, które korzystały z Facebook Research, musiały uzyskać zgodę rodziców.

Wcześniej Apple wyrzuciło ze swojego sklepu aplikację Onavo, którą gigant mediów społecznościowych kupił w 2014 roku za 120 milionów dolarów. Onavo funkcjonowało w podobny sposób jak Facebook Research i pozwalało Facebookowi gromadzić dane o aplikacjach, z których korzystali użytkownicy. Według doniesień to dane uzyskane z Onavo pozwoliło Markowi Zuckerbergowi dostrzec ogromny potencjał WhatsAppa, którego zakupiono za 19 miliardów dolarów.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa afera Facebooka. Czy Spotify i Netflix czytały prywatne wiadomości?

Onavo zostało zablokowana w App Store w czerwcu ubiegłego roku, gdy Apple zaktualizował swoje zasady dotyczące prywatności, uniemożliwiając aplikacjom zbieranie danych na temat korzystania z innych aplikacji.

qm

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tego jeszcze nie było. 76-letni De Niro gra 20 latka

„The Irishman”, najnowszy film Netflixa, wyreżyserowany przez Martina Scorsese, przyciągnie uwagę widzów z pewnością ...

Na Facebooku i YouTube czają się reklamy – pułapki

Każdego dnia europejscy konsumenci spotykają się z targetowanymi reklamami prezentującymi kuszące oferty w mediach ...

Wirus mocno uderzył w startupy. Brakuje pieniędzy

Fundusze wysokiego ryzyka wstrzymują inwestycje. Niepewność wywołana pandemią mocno wstrząśnie tym raczkującym wciąż w ...

Szef Bolta w Polsce: Za rok chcemy wyprzedzić Ubera

Musimy dostosować się m.in. do wymogów związanych z odpowiednim wyposażeniem aut, obowiązku posiadania taksometrów ...

CES2020: Motoryzacyjny debiut… Sony i mercedes z „Avatara”

Pojazdy naszpikowane elektroniką i innowacjami już od kilku lat podbijają tę prestiżową imprezę w ...

Google i Facebook stoczą bój o graczy

Stadia Games – nowe studio Google’a, które ma rozwijać produkcje na chmurową platformę gamingową ...