Facebook widzi czarno przyszłość. Powód? Apple

Bloomberg

Biznes Facebooka rozkwitł podczas pandemii koronawirusa, ale 2021 r. może okazać się trudniejszy. W raporcie za IV kwartał ubiegłego roku spółka ostrzegła, że nowe funkcje prywatności w aktualizacji Apple iOS 14 mogą przyczynić się do spowolnienia przychodów z reklam.

Facebook ma za sobą udaną końcówkę roku. W IV kwartale spółka wypracowała 11,2 mld dol. zysku, co oznacza wzrost o ponad 50 proc. rok do roku. Przychody na poziomie około 28 mld dol. były o 33 proc. wyższe rok do roku, co podkreśla, że popyt na reklamy znacząco wzrósł w porównaniu z pierwszymi miesiącami pandemii.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook, Google, Alibaba mają problem. Ruszyły śledztwa i pozwy

Łącznie różne aplikacje Facebooka, w tym Instagram, Messenger i WhatsApp, odnotowały 3,3 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, co oznacza wzrost o 14 proc. rok do roku.

„Mieliśmy mocny koniec roku, ponieważ ludzie i firmy nadal korzystali z naszych usług w tych trudnych czasach” – napisał Zuckerberg w oświadczeniu.

Dobra passa Facebooka może jednak się skończyć w tym roku. Gigant mediów społecznościowych jest głośnym krytykiem nadchodzących zmian, jakie zamierza prowadzić Apple, które wymagają od twórców aplikacji uzyskania wyraźnej zgody użytkowników przed włączeniem funkcji śledzenia reklam i ostrzegają przed wpływem, jaki zmiany mogą mieć w przeszłości. Dave Wehner, dyrektor finansowy Facebooka powiedział, że działalność reklamowa firmy może otrzymać cios pod koniec pierwszego kwartału.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze 2020. Facebook chce zabić smartfony. Przełomowy projekt

Podczas rozmowy z analitykami Mark Zuckerberg skrytykował Apple za wykorzystywanie swojej pozycji. – Apple ma wiele powodów, by wykorzystywać swoją dominującą pozycję i ingerować w sposób działania naszych i innych aplikacji, co regularnie robią, aby promować własne – powiedział Zuckerberg. – Ma to wpływ na rozwój milionów firm na całym świecie, w tym wraz z nadchodzącymi zmianami iOS14, wiele małych firm nie będzie już w stanie docierać do swoich klientów za pomocą ukierunkowanych reklam. Apple może powiedzieć, że robi to, aby pomóc ludziom, ale te ruchy wyraźnie działają na korzyść ich konkurencyjnych interesów – dodał Zuckerberg.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Twoja twarz brzmi znajomo, czyli blisko totalnej inwigilacji

Chiński system rozpoznawania twarzy okazał się tak skuteczny, że władze zdecydowały się na kontrolowanie ...

Ta aplikacja ułatwi życie rolników i urzędników. Pierwsza taka w Polsce

Największa rolnicza agencja w Polsce pokaże dziś aplikację do komunikacji z rolnikami. Tymczasem e-wnioski ...

Intel wykłada 2 mld dol. i przejmuje laboratoria w Polsce

Największy na świecie producent układów scalonych kupuje dostawcę chipów ze sztuczną inteligencją. Akwizycja izraelskiej ...

Amerykański startup postawił na Polskę. To był strzał w dziesiątkę

Tyson Quick wybrał Białystok i Warszawę. Jego firma Instapage w ubiegłym roku pozyskała 15 ...

Światłowody pojawią się w nowych miejscach. UKE znowu poluzował kajdany Orange

Urząd Komunikacji Elektronicznej dostarczył Orange Polska decyzję zwalniającą operatora z obowiązku udostępniania sieci szerokopasmowego dostępu do internetu ...

Światowy partner Apple zainwestuje w Polsce

Największy operator rozwiązań Apple dla biznesu zwiększy zaangażowanie w naszym kraju – dowiedziała się ...