Facebook, Google, Alibaba mają problem. Ruszyły śledztwa i pozwy

Al Drago/Bloomberg

Nawet kraje, które przez lata traktowały internetowych gigantów w sposób uprzywilejowany, teraz zaczęły ich rozliczać, także z dawnych grzeszków.

Wielkie śledztwa i postępowania o naruszanie zasad konkurencji wobec Google’a czy Facebooka w USA czy zupełna zmiana podejścia do imperium skupionego wokół koncernu Alibaba w Chinach pokazują, jak wielka zmiana dokonała się w stosunku do sektora technologicznego. Firmy te w swoich krajach latami były traktowane jako symbole rozwoju i kreowania nowych usług, a władze chwaliły się ich postępami. Mniej zadowolona była Unia Europejska, która prowadzi choćby postępowanie wobec Facebooka, Amazona, Apple’a i Google’a w sprawie naruszeń prawa konkurencji.

CZYTAJ TAKŻE: Chiński rząd bije w biznes Jacka Ma. Ma „wrócić do korzeni”

O rewolucyjnej zmianie podejścia do niedawnych beniaminków można mówić w Chinach, gdzie w listopadzie zablokowano zapowiadającą się na rekordową ofertę publiczną firmy Ant Group. To jedna z najważniejszych chińskich firm technologicznych, które po ofercie mogą być warte nawet 300 mld dol. Decyzja o wstrzymaniu oferty spowodowała, że kapitalizacja udziałowca, czyli grupy Alibaba, spadła o 60 mld dol. Do tego potentata należy 33 proc. akcji firmy, której Chiny właśnie narzucają ostrzejsze standardy kredytowe – będą miały ogromny wpływ na przychody, marże i wzrost tej firmy. „Wall Street Journal” podał, że władze chcą zmniejszyć wpływy Jacka Ma i jego imperium budowanego wokół Alibaby.

W USA w ostatnich tygodniach pozwy złożono zarówno przeciwko koncernowi Alphabet, czyli właścicielowi Google’a, jak i Facebookowi. Zarzuty są podobne, chodzi o nadużywanie pozycji dominującej w rynkowej walce z konkurencją. W przypadku Facebooka przejawiało się to kupowaniem konkurencyjnych firm, zanim urosły na tyle, by mu zagrozić – jak stało się z WhatsApp czy Instagramem.

CZYTAJ TAKŻE: Bruksela bierze się za cyfrowych gigantów

Z kolei Google’owi zarzuca się, że z uwagi na ogromne udziały w rynku wyszukiwania może nimi żonglować tak, że oferta konkurencji nie jest przez konsumentów widoczna wśród pierwszych wyników. A to oznacza, iż dotarcie do takich informacji wymaga prawdziwej determinacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jego dron zagrał w „Niezniszczalnych 3”, teraz Polak zbudował latający czołg

Założona przez konstruktora Witolda Mielniczka podrzeszowska firma B-Technology uruchomiła właśnie produkcję innowacyjnego drona Xerall ...

NASA wysłała na Marsa… helikopter. Rewolucja w kosmosie

W czwartek o 13.50 polskiego czasu z przylądka Canaveral wystartowała rakieta Atlas V ze ...

Goldman Sachs: spółki technologiczne niczym za bańki dotcomów

Amerykański bank inwestycyjny ostrzega, że akcje amerykańskich spółek technologicznych są przewartościowane, a optymizm wśród ...

Zagubiony dron wywołał panikę na Łotwie. Uciekł z armii

Dron-dezerter doprowadził do zamknięcia przestrzeni powietrzną nad krajem. Wojsko rozpoczęło poszukiwania ważącego 26 kg ...

„Irlandczyka” Netfliksa w 7 dni obejrzało ponad 26 mln osób

Popularny serwis zrobił wyjątek i pochwalił się oglądalnością, gdyż powszechnie wątpiono w powodzenie aż ...

Chiny testują kryptowalutę. Zwiększy kontrolę nad ludźmi

W największych miastach w Chinach ruszyły pilotażowe projekty wykorzystania cyfrowej waluty. Eksperci są przekonani, ...