Facebook „epicentrum dezinformacji”. Sprząta go 35 tys. osób

Bloomberg

Facebook zabrał się na poważnie do sprzątania platformy. Tylko od października do końca grudnia usunął aż 1,3 mld fałszywych kont. Według agencji Reuters ponad 35 tysięcy osób pracuje w koncernie, tropiąc dezinformację publikowaną na Facebooku.

Pracownicy Facebooka usunęli z portalu także ponad 12 mln postów na temat Covid-19 oraz szczepień, które zostały oznaczone jako nieprawdziwe wiadomości, które wprowadzają w błąd internautów.

Fałszywe informacje oraz teorie spiskowe pojawiły się na platformach społecznościowych, w tym na Twitterze i na Facebooku już na samym początku pandemii.

Opublikowanie przez Facebooka danych na temat dezinformacji wyprzedziło kontrolę prowadzoną przez komisję Izby Reprezentantów USA ds. Energii i Handlu, sprawdzającą, jak platformy technologiczne, w tym Facebook i Twitter, radzą sobie z dezinformacją, a konkretnie z jej usuwaniem i blokowaniem.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook ocenzurował jedzenie. W trosce o osoby homoseksualne

Szefowie mediów społecznościowych twierdzą, że walkę z dezinformacją na temat Covid-19 traktują bardzo poważnie. Na początku marca tego roku Facebook we współpracy z WHO i europejskimi partnerami uruchomił kampanię informacyjną „Razem przeciwko dezinformacji na temat szczepionki Covid-19”. Ma ona pomóc zweryfikować najczęściej pojawiające się informacje na temat pandemii i szczepionek. Kampania jest skierowana do mieszkańców Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Islandii, Turcji, ale także regionu Bliskiego Wschodu i Afryki.

Ponadto Facebook uruchomił specjalną stronę internetową w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim, polskim i tureckim. Ma ona informować o bieżących działaniach w obszarze walki z dezinformacją. Także na Instagramie powstanie centrum informacji na temat Covid-19 analogicznie do tego działającego na Facebooku. Portal będzie promował posty z informacjami pochodzącymi ze sprawdzonych źródeł i ograniczał zasięg treści uznanych za dezinformujące.

W kwietniu zeszłego roku Avaaz, ogólnoświatowa organizacja obywatelska, opracowała raport na temat dezinformacji covidowej na Facebooku i okazało się, że 40 proc. treści oznaczonych jako nieprawdziwe, nie zostało usuniętych z portalu. Nadal można je było lajkować i publikować na stronach facebookowych. Z raportu Avaaz wynika, że fałszywe posty w mediach społecznościowych – od porad na temat rzekomych leków przeciw wirusowi twierdzenia, że grupy mniejszości etnicznych są mniej podatne na infekcje – zostały udostępnione łącznie 1,7 miliona razy na Facebooku w aż sześciu językach. Fadi Quran, dyrektor ds. kampanii w Avaaz powiedział magazynowi „Politico”, że można śmiało powiedzieć, iż „Facebook jest epicentrum dezinformacji” o pandemii i koronawirusie.

Nic dziwnego, że Mark Zuckerberg stara się pokazać, że Facebook promuje rzetelną wiedzę naukową na temat Covid-19 i szczepień. Na początku marca tego roku Zuckerberg poinformował, że portal zyska nowe narzędzie, które będzie pokazywać, gdzie i kiedy można zaszczepić się przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2. Dodatkowo wygeneruje link, który pomoże w umówieniu wizyty. Z nowej funkcji może skorzystać ok. 50 mln ludzi. Narzędzie jest dostępne w zakładce Centrum informacji o koronawirusie (COVID-19), które jest także w języku polskim.

CZYTAJ TAKŻE: Teorie o szczepionkach na koronawirusa coraz bardziej szalone

Facebook zapowiedział też na początku tego roku, że będzie bezwzględnie blokował konta z których publikowane są nieprawdziwe informacje i usuwał same posty. Będzie to też dotyczyło grup, na których podawane są informacje jak obejść przepisy i lockdowny w konkretnych krajach, czy też zachęcające do organizowania imprez i gromadzenia się w dużych skupiskach. Jeśli moderatorzy tych grup nie będą działać zgodnie z wytycznymi serwisu, to administracja będzie odgórnie usuwać nieodpowiednie treści, podobnie jak to jest w wypadku innych materiałów uznanych za szkodliwe czy namawiające do nienawiści.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

MacBook Air czy Pro? Czym kierować się przy wyborze laptopa Apple?

Firmy Apple nikomu nie trzeba przedstawiać. Urządzenia od technologicznego giganta to dla wielu użytkowników ...

Polacy przejmują popularną na świecie kanadyjską aplikację

Polska firma przejmuje kanadyjski startup, który stworzył aplikację Baby Manager, przeznaczoną dla rodziców dzieci ...

Nie tylko Revolut. Londyn stolicą fintechowych jednorożców

Londyn może wkrótce wyprzedzić San Francisco i stać się główną siedzibą tzw. „jednorożców” z ...

WEBCON DAY 2019: Cyfryzacja uwalnia potencjał pracowników

Dzięki automatyzacji powtarzalnych procesów można więcej czasu przeznaczyć na pracę kreatywną w innych obszarach ...

Polskie gry jadą do Niemiec

CD Projekt, Techland, Bloober Team, Klabater – to tylko niektóre firmy wybierające się na ...

Zaczęły się wyprzedaże na Steamie. Jakie gry można taniej kupić?

Letnia wyprzedaż na Steamie to okazja dla fanów gier. Potrwa do 9 lipca. Przeceny ...