TikTok obchodzi zachodnie obostrzenia i szybko zyskuje udział w globalnym rynku

Chiński TikTok z ponad 20 proc. udziałem w rynku aplikacji mobilnych w USA i w Europie zostawia coraz dalej w tyle swoich rywali - Instagrama i Facebooka.

Publikacja: 11.04.2023 12:47

Skuteczność TikToka wysoko cenią politycy. Jarosław Kaczyński namawiał w mediach społecznościowych d

Skuteczność TikToka wysoko cenią politycy. Jarosław Kaczyński namawiał w mediach społecznościowych do poparcia projektu ustawy w sprawie zakazu hodowli zwierząt na futra.

Foto: TikTok

TikTok zgarnął w zeszłym roku 26 proc. amerykańskiego rynku aplikacji internetowych pod względem przychodów z reklam. To prawie dwa razy więcej niż Instagram, którego udział sięga 14 proc. i niemal trzykrotnie więcej niż Facebook mający 10 proc. rynku - informuje serwis SafeBettings na podstawie raportów portalu Statista.

Według danych Statista, podobną siłę i skalę dominacji chińska aplikacja ma w Europie, w tym w Niemczech, gdzie jej udział sięga już 25 proc., bo reklamodawcy chcący dotrzeć do odbiorców z młodego pokolenia Z (GEN Z), stawiają właśnie na TikToka. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii, gdzie udział TikToka w rynku aplikacji internetowych wzrósł w zeszłym roku do 22 proc. Był też ponad dwa razy większy niż udział Instagrama i trzy razy większy niż Facebooka.

Jak ocenia Statista, w USA wpływy reklamowe chińskiego serwisu wzrosły w zeszłym roku o ponad jedną czwartą przekraczając 5 mld dolarów. W podobnym tempie mają rosnąć w tym roku, tak by za trzy lata (w 2026 r.) sięgnąć 13,8 mld dolarów.

500 proc. wzrostu

Zawrotną karierę TikTok robi również w Polsce, gdzie w 2021 r. jego przychody miały wzrosnąć o 500 proc. Danych za zeszły rok jeszcze nie ma, ale jesienią ub. roku, gdy liczbę użytkowników TikToka w naszym kraju określano na 13 mln osób, przedstawiciele spółki nie kryli, że liczą na podobne tempo wzrostu w 2022 r.  Według niedawnych informacji agencji Bloomberg, globalne przychody właściciela TikToka spółki ByteDance zwiększyły się w minionym roku o ponad 30 proc do ponad 80 mld dolarów, przy czym - pomimo sukcesów na Zachodzie- ten wzrost był głównie efektem rozwoju chińskiej wersji TikToka, serwisu Douyin.

Czytaj więcej

Zakazują TikToka, a jego właściciel podbija USA nową aplikacją

Sukces TikToka mocno ukłuł nie tylko amerykańskich gigantów internetu, ale też zwiększył obawy o polityczne wpływy chińskiej aplikacji a także jej możliwe szpiegowskie działania. W rezultacie TikTok został zakazany na urządzeniach administracji rządowej w USA a także na urządzeniach rosnącej liczby uczelni w Stanach Zjednoczonych.

Podobne działania podjęły Parlament Europejski i Komisja Europejska zakazując swoim urzędnikom usunięcie TikToka, nie tylko ze służbowych telefonów, ale i urządzeń prywatnych z dostępem do służbowych aplikacji. W Polsce Rada ds. Cyfryzacji pod koniec marca opowiedziała się za wprowadzeniem zakazu korzystania z TikToka na urządzeniach służbowych polityków i pracowników administracji publicznej.

Czas na cytrynę?

Jak jednak zwrócił ostatnio uwagę serwis Computerworld, ByteDance może ominąć sankcje wprowadzając na większą skalę do gry Lemon8, popularną w Chinach aplikację działającą na podobnych zasadach jak TikTok, którą chiński koncern wprowadził ostatnio do USA i Wielkiej Brytanii…

Jak już pisaliśmy, popularność na Zachodzie zdobywa też szybko inny produkt ByteDance, aplikacja CapCut - narzędzie do edycji wideo, które pomaga tworzyć i edytować krótkie filmy oraz memy.

Pomimo sukcesów rynkowych, ByteDance nie uniknął negatywnego trendu w sektorze technologicznym. Tłumacząc się wymagającym rynkiem w tym roku, firma zabrała się za restrukturyzację biznesu połączoną ze zwolnieniami. W  półroczu tego roku mają one objąć 10 tys. osób na całym świecie (ponoć także w Polsce), czyli jedną dziesiątą pracowników chińskiego koncernu.

TikTok zgarnął w zeszłym roku 26 proc. amerykańskiego rynku aplikacji internetowych pod względem przychodów z reklam. To prawie dwa razy więcej niż Instagram, którego udział sięga 14 proc. i niemal trzykrotnie więcej niż Facebook mający 10 proc. rynku - informuje serwis SafeBettings na podstawie raportów portalu Statista.

Według danych Statista, podobną siłę i skalę dominacji chińska aplikacja ma w Europie, w tym w Niemczech, gdzie jej udział sięga już 25 proc., bo reklamodawcy chcący dotrzeć do odbiorców z młodego pokolenia Z (GEN Z), stawiają właśnie na TikToka. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii, gdzie udział TikToka w rynku aplikacji internetowych wzrósł w zeszłym roku do 22 proc. Był też ponad dwa razy większy niż udział Instagrama i trzy razy większy niż Facebooka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny