Exatel, państwowy operator świadczący usługi dla innych telekomów, firm i sektora publicznego szykuje się na operatora sieci strategicznej kraju. Jeszcze potrwa zanim w życie wejdą sprzyjające mu przepisy prawa. Przekonuje, że ma rozwiązanie na przejściowy okres.
Prezes Exatelu: w telekomunikacji mamy stagnację
- Z operatora telekomunikacyjnego prowadzącego działalność badawczo-rozwojową przekształcamy się w firmę technologiczną posiadającą własną sieć. Jest to nasza odpowiedź na rysujący się kryzys w telekomunikacji. W branży telekomunikacyjnej mamy stagnację. Przedsiębiorstwa oferują usługi w paradygmacie, który nie zmienił się od lat 90-tych. Poza zwiększaniem przepustowości sieci brakuje pomysłów na rozwój. Równocześnie giganci branży IT dynamicznie wchodzą w telekomunikację co stanowi zagrożenie dla całego sektora. Wynika to z faktu, że firmy te inwestują w telekomunikację zyski uzyskane ze swoich dotychczasowych obszarów, a nie w oparciu o tradycyjne operatorskie business-case’y. W najbliższych latach telekomy w Europie będą spychane są do roli dostawcy najprostszych, tanich usług – mówi Nikodem Bończa Tomaszewski, prezes Exatelu.
Według niego, prace prowadzone w Exatelu od pięciu lat, takie jak budowa własnych technologii: czy to chroniących przed cyberzagrożeniami (TAMA), czy pozwalających zarządzać siecią telekomunikacyjną (SDN – Self-Defined Network) sprawiają, że w tych obszarach prowadzona w Polsce dyskusja o zaufanych zagranicznych dostawcach infrastruktury staje się bezprzedmiotowa.
Czytaj więcej
Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił nowe propozycje warunków aukcji 5G. Operatorzy dostaną więcej pasma za tę samą cenę, ale mniej czasu na usunięcie sprzętu i oprogramowania dostawców wysokiego ryzyka.
Na razie Exatel to przede wszystkim operator tranzytowy z 22 tys. kilometrów sieci światłowodowej, 3,6 tys. węzłów w Polsce i kilkunastoma w Europie oraz dwoma centrami przetwarzania danych. Jednak w latach 2020-2022 przychody ze sprzedaży oprogramowania TAMA wyniosły ponad 5 mln zł, a skorzystało z niego 134 klientów – podaje zarząd Exatelu. W minionym roku z wykorzystaniem rozwiązania Exatela poradzono sobie z o 43 proc. większą liczbą ataków DDoS niż w 2021 r. – wylicza państwowa firma.