Mobilny internet i naśladowcy Netfliksa napędzą polską rozrywkę

Za sprawą niezależnych internetowych telewizji i mobilnego dostępu do sieci rynek mediów i rozrywki w Polsce w latach 2019-2023 będzie powiększał się pod względem przychodów średnio co roku o 5 proc. – mówi prognoza firmy doradczej PwC. Jeśli ma rację, to za 5 lat sektor ten będzie uzyskiwać rocznie 14 mld dol.

Publikacja: 04.11.2019 21:10

PwC: prognozy dla rynku mediów i rozrywki w latach 2019-2023.

PwC: prognozy dla rynku mediów i rozrywki w latach 2019-2023.

Foto: PwC: prognozy dla rynku mediów i rozrywki w latach 2019-2023.

Eksperci PwC przedstawili w poniedziałek najnowsze prognozy dla polskiego rynku rozrywki i mediów w raporcie „Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023”.  Przekonują w nim, że w najbliższych latach za wzrost przychodów tych dwóch sektorów odpowiadać będą przede wszystkim platformy OTT (over the top), takie jak Netflix, a od strony technologicznej – mobilny internet.

CZYTAJ TAKŻE: Cyfrowy Polsat i Discovery ze wspólną platformą OTT

Dwie lokomotywy

PwC uważa, że w tym roku polski rynek mediów i rozrywki osiągnie wartość 11,4 mld dol. (około 43,3 mld zł).  W kolejnych latach będzie powiększał się o średnio 5 proc. w skali roku, co spowoduje, że jego wartość w 2023 r. zbliży się do 14 mld dol. Oznacza to przyspieszenie wobec oczekiwań z poprzedniej edycji raportu, gdy mowa była o wzroście o 3,5 proc. w skali roku.

Wspomniane OTT, czyli serwisy streamingowe dostarczające treści wideo (filmy, seriale, etc.) przez internet bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną, mają zwiększać przychody średnio co roku o 16,6 proc.. To oznacza przyspieszenie względem poprzedniej edycji raportu, gdzie mowa była o około 13 proc..

Natomiast usługa dostępu do internetu ma przynosić co roku przychody wyższe o 11,5 proc., producenci gier wideo uzyskiwać więcej o 6,2 proc.m a media żyjące z reklamy internetowej notować średnio 5-proc. zwyżki.

""

PwC: prognozy dla rynku mediów i rozrywki w latach 2019-2023.

cyfrowa.rp.pl

15 proc. w internecie mobilnym i 5G

Jeśli chodzi o dostęp do sieci, to zdaniem PwC, wzrost napędzać będzie internet mobilny. – W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwijał się segment internetu mobilnego. Dominująca technologia 3G  została zastąpiona nowszym rozwiązaniem – LTE. Obecnie największym wyzwaniem pozostaje wdrożenie sieci 5G – pierwsi operatorzy przeprowadzili już jej testy, ważnym aspektem jest jednak przygotowanie odpowiedniego pakietu regulacji. Zgodnie z naszymi szacunkami, wartość rynku internetu mobilnego w Polsce do 2023 r. będzie rosła w średniorocznym tempie ponad 15 proc. – mówi Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii w Polsce.

Ważna personalizacja

Spadki (choć niewielkie) eksperci wróżą książkom (-1,5 proc.), gazetom i czasopismom (-1,25 proc.), tradycyjnej telewizji i domowemu wideo (- 0,18 proc.). Eksperci PwC zwracają uwagę, że spadek przychodów z samych gazet (bez wliczania czasopism) na poziomie -0,75 proc. rocznie jest jednym z najwolniejszych w całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

CZYTAJ TAKŻE: Facebook tworzy zaskakującą grę VR. Będziesz miał avatara

Zdaniem PwC, „media przyszłości, to media skoncentrowane na odbiorcy i jego potrzebach”, a „dynamiczny rozwój segmentów OTT oraz widoczne spadki w tradycyjnych segmentach rynku mediów i rozrywki związane są z pojęciem personalizacji”.

Chiny, USA, Indie na szczycie tabeli

Na świecie branża mediów i rozrywki będzie rozwijała się nieco wolniej niż w Polsce, bo średnio co roku ma zwiększać przychody o 4,3 proc. (do 2,6 bln dol. w 2023 r.).  Prognoza mówi, że w odróżnieniu od naszego kraju, wśród najszybciej powiększających wpływy usług będą obok OTT, wirtualna rzeczywistość (VR) i reklama internetowa.

Eksperci PwC przedstawili w poniedziałek najnowsze prognozy dla polskiego rynku rozrywki i mediów w raporcie „Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023”.  Przekonują w nim, że w najbliższych latach za wzrost przychodów tych dwóch sektorów odpowiadać będą przede wszystkim platformy OTT (over the top), takie jak Netflix, a od strony technologicznej – mobilny internet.

CZYTAJ TAKŻE: Cyfrowy Polsat i Discovery ze wspólną platformą OTT

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów