Polacy ruszają po chemię i żywność do internetu. Europa nam uciekła

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy aż 56 proc. Polaków choć raz kupiło przez internet produkty chemiczne czy spożywcze

Publikacja: 15.12.2019 20:37

Polacy ruszają po chemię i żywność do internetu. Europa nam uciekła

Foto: Bloomberg

Aż połowa z tej grupy zrobiła tego typu zakupy w internecie więcej niż raz – wynika z badania firmy Nielsen. Firma podaje, że największe i najczęstsze zakupy w tej kategorii pochodzą od kobiet w wieku 25 – 44 lata.

Z kolei jeśli chodzi o najczęściej wybierane miejsce zakupów to prowadza internetowe platformy jak Zalando czy Allegro. Ich popularność w tym badaniu nie dziwi, według danych branżowych analityków 9 grudnia podczas najintensywniejszego w tym roku dnia zakupowego na Allegro tylko w kategorii supermarket, uroda i zdrowie sprzedawało się co minutę średnio 318 produktów. Pod względem popularności był to drugi wynik, więcej produktów sprzedawało się tylko w segmencie dom i ogród.

CZYTAJ TAKŻE: Mamy właśnie szczyt zakupów świątecznych przez internet

– Na zakupy FMCG w internecie poświęcamy średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut, choć co czwartej osobie zajmuje to nieco dłużej. Wśród produktów spożywczych wybieramy przede wszystkim kawę wskazaną przez 61 proc., 58 proc. wybiera żywność dla zwierząt a 53 proc. herbatę – mówi Karolina Flaht – Soroka, Client Business Partner w firmie Nielsen. – W kosmetykach przeważają: żele pod prysznic, perfumy i szampony zaś w chemii domowej produkty do prania, środki czystości, a także płyny do naczyń – dodaje.

Można się spodziewać iż ta kategoria będzie nadal rosnąć, według Nielsena 63 proc. wszystkich internautów deklaruje zainteresowanie kategorią FMCG.

Polska pod względem udziału handlu żywnością online w całym rynku jest jednym z najgorzej rozwiniętych rynków.

Tym bardziej, że zalet takiej formy robienia zakupów nie brakuje. Ankietowani wskazywali głównie wygodną dostawę do domu bez konieczności dźwigania, szczególnie w przypadku zakupów w sklepach spożywczych jak również atrakcyjne ceny produktów, najbardziej tych kupowanych w e-aptekach, e-perfumeriach czy na portalach. Jednocześnie wciąż część konsumentów nie dostrzega takich korzyści, zwracając jednocześnie uwagę na wady takie jak: brak możliwości dotknięcia, czy wypróbowania produktu przed zakupem oraz wysokie koszty dostawy.

""

cyfrowa.rp.pl

Polska pod względem udziału handlu żywnością online w całym rynku jest jednym z najgorzej rozwiniętych rynków. Z udziałem poniżej 1 proc. daleko w światowych statystykach choć eksperci są zgodni, że zakaz handlu w niedziele będzie przekonywał do takiej formy kupowania coraz to nowych konsumentów.

– Sprzedaż żywności w Polsce stanowi tylko 10 proc. łącznej sprzedaży omnichannel w całym handlu sieciowym. W Europie próby przekierowania zakupów spożywczych do świata online również nie są na razie znaczące, w UE tylko ok. 24 proc. klientów online dokonuje zakupów w tzw. segmencie e-grocery – mówi Karolina Karolczak, dyrektor w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

CZYTAJ TAKŻE: E-zakupy bez użycia klawiatury to już fakt

– Sprzedaż żywności online w Polsce i Europie nie przyjęła się, częściej kupujemy w ten sposób produkty gotowe, ale świeżą żywność Polacy kupują zwykle w sklepach convenience – dodaje. Podkreśla, że w dużych miastach większa liczba klientów dokonuje zakupów spożywczych online. – Ogólna sytuacja nie zmieni się szybko dopóki nie zmienią się możliwości logistyczne dostaw czy zasady reklamacji. Strategicznym celem FMCG będzie wzmacnianie strategii wielokanałowej sprzedaży omnichannel – dodaje.

Według wcześniejszych prognoz firmy Nielsen w wariancie konserwatywnym w 2022 r. na produkty spożywcze w sieci Polacy wydawać będą 533 mln dol. Wersja średnia mówi już o kwocie 637 mln dol. a w wariancie optymistycznym wydatki mają wynieść aż 724 mln dol.

Obecnie najbardziej rozwiniętym rynkiem dla handlu produktami spożywczymi online są Chiny, w niektórych prowincjach do realizowania tego rodzaju dostaw wykorzystywane są już drony.

Aż połowa z tej grupy zrobiła tego typu zakupy w internecie więcej niż raz – wynika z badania firmy Nielsen. Firma podaje, że największe i najczęstsze zakupy w tej kategorii pochodzą od kobiet w wieku 25 – 44 lata.

Z kolei jeśli chodzi o najczęściej wybierane miejsce zakupów to prowadza internetowe platformy jak Zalando czy Allegro. Ich popularność w tym badaniu nie dziwi, według danych branżowych analityków 9 grudnia podczas najintensywniejszego w tym roku dnia zakupowego na Allegro tylko w kategorii supermarket, uroda i zdrowie sprzedawało się co minutę średnio 318 produktów. Pod względem popularności był to drugi wynik, więcej produktów sprzedawało się tylko w segmencie dom i ogród.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Czeski bot ma zachwycić dzieci. To bajeczna technologia
Biznes Ludzie Startupy
Redukcja kosztów outsourcingu IT receptą na spowolnienie
Biznes Ludzie Startupy
Polacy błysnęli w Szwajcarii. Cyfrowa śluza ochroni kryptowaluty i cenne dane
Biznes Ludzie Startupy
Polskie drony podbijają Gruzję. Sprawdzą sieć i dostarczą leki
Biznes Ludzie Startupy
Polak, Czech i Ukrainiec. Razem budują stajnię sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości