E-handel: Telefony dobiją sklepy stacjonarne

W najbliższych latach wartość zakupów przez smartfony czy tablety ma w Polsce rosnąć o ponad 25 proc. rocznie. W 2025 roku przypadnie na nie połowa wartości e-zakupów.

Publikacja: 17.02.2019 20:40

E-handel: Telefony dobiją sklepy stacjonarne

Foto: Bloomberg

Zakupy dokonywane głównie przez smartfony zdecydowanie idą na rekord. Według ostatniego raportu firmy badawczej ResearchAndMarkets w najbliższych latach w Polsce wartość tego rodzaju zakupów ma rosnąć średnio ponad 25 proc. rocznie. Analitycy prognozują, że w 2025 r. ten segment handlu internetowego wart będzie już ponad 12 mld dol., co oznacza, iż niemal połowa zakupów elektronicznych przejdzie przez telefony. Ich obecny udział ulegnie podwojeniu.

Z badania firmy PMR wynika bowiem, że w 2018 r. wartość zakupów mobilnych sięgnąć miała już 25 proc. internetowych wydatków Polaków. To duży skok w stosunku do 2017 r., kiedy to udział mobilnych zakupów wynosił 18 proc.

Mobile wygrywa

Analitycy podkreślają, że jeszcze szybciej niż wartość zakupów przez smartfony rosnąć będzie wartość transakcji regulowanych mobilnymi metodami płatności, których przybywa w bardzo szybkim tempie. To właśnie rozwój tego sektora usług z takimi produktami, jak: BLIK, Apple czy Google Pay i inne powoduje, że Polacy wykorzystują smartfony nie tylko do kupowania, ale także płacenia za zakupy.

""

cyfrowa.rp.pl

Firmy potwierdzają, że zmiany następują w bardzo szybkim tempie. – Wizyty mobilne na Allegro to już 61 proc. ruchu. Kanał mobilny stał się dominującym kanałem sprzedaży w e-commerce. W ubiegłym roku przekroczyliśmy w Allegro magiczną barierę 50 proc. klientów korzystających z platformy na urządzeniach mobilnych. Warto przypomnieć, że pięć lat temu to było raptem 8 proc. – mówi Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji Allegro, lidera handlu internetowego w Polsce.

Z badania PBI/Gemius wynika, że w Polsce więcej osób korzysta już z internetu przez urządzenia mobilne niż komputery. Liczba internautów w Polsce w styczniu 2019 roku wyniosła ogółem 28,6 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste w domu oraz w pracy) – 23,3 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) – 24,1 mln.

Jeszcze szybciej niż wartość zakupów przez smartfony rosnąć będzie wartość transakcji regulowanych mobilnymi metodami płatności

– Udział ruchu na smartfonach sukcesywnie rośnie, jest to już 55 proc., co utrzymuje się w standardach rynkowych. Udział sprzedaży na urządzeniach mobilnych sięga już nawet do 35 proc., więc jest to dla nas istotny kanał – mówi Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce Empiku.

CZYTAJ TAKŻE: Smartfonowi zakupoholicy? Polska liderem

– W styczniu aplikacja mobilna zanotowała blisko 1 mln unikalnych użytkowników. To nas plasuje w TOP5 najlepszych aplikacji e-commerce’owych w Polsce. Jednocześnie znacząca większość użytkowników aplikacji to lojalni klienci skupieni wokół programu Mój Empik – 80 proc. – dodaje. Firma podkreśla, że w Empiku strona mobilna i aplikacja są mocnym wsparciem dla stacjonarnych salonów, łatwiej można online robić zakupy, które później klient sam odbiera.

Łatwiej płacić

Z raportu „Płatności cyfrowe 2018” Izby Gospodarki Elektronicznej wynika także, że z roku na rok liczba osób, które korzystają z płatności cyfrowych rośnie, tak jak rośnie polski e-commerce. – Coraz więcej osób ma dostęp do internetu i potrafi to wykorzystywać. Ludzie są coraz lepiej wyedukowani w tym zakresie i mają coraz mniej obaw. Dodatkowo, dostawcy usług płatniczych robią wszystko, aby były one wygodniejsze, prostsze i bezpieczniejsze – czytamy w raporcie.

Spółka Polski Standard Płatności, czyli operator BLIK-a podała, że w trzech kwartałach 2018 roku użytkownicy skorzystali z polskiego systemu płatności mobilnych ponad 57 mln razy – prawie dwa razy częściej, niż w całym roku 2017 i prawie 30 razy więcej, niż w pierwszym roku funkcjonowania. Jak podaje raport „Płatności cyfrowe 2018”, wartość transakcji przez BLIK to już 16 proc. wartości całego polskiego e-commerce – do końca 2018 roku mogło wynieść 20 proc., a na koniec roku 2019 przekroczy 30 proc.

45 proc. użytkowników smartfonów deklarowało korzystanie z nich w celach związanych z zakupami (np. szukając inspiracji czy ofert), a regularne zakupy na urządzeniu mobilnym robiło 39 proc. badanych

Z raportu ResearchAndMarkets wynika, że Polska pod względem tempa wzrostu wydatków mobilnych znów jest w europejskiej czołówce. Średni wzrost wartości mobilnych płatności w Europie wynosi bowiem ok. 10 proc., a w Polsce niemal 26 proc. Jednak wartość wydatków w naszym kraju nadal jest niższa niż w innych z powodu niższej siły nabywczej konsumentów. Przykładowo według eMarketera w Niemczech rynek mobilnych zakupów już w 2018 r. wart był 27,5 mld euro.

Szansa dla wszystkich

Według raportu Izby Gospodarki Elektroniczej 45 proc. użytkowników smartfonów deklarowało korzystanie z nich w celach związanych z zakupami (np. szukając inspiracji czy ofert), a regularne zakupy na urządzeniu mobilnym robiło 39 proc. badanych.

Za pomocą smartfona kupujemy w sposób bardziej impulsywny, np. widząc reklamę czy dany produkt, przez komputer zakupy są zaś bardziej przemyślane i na większe kwoty.

CZYTAJ TAKŻE: E-commerce 2019, czyli personalizacja, showroomy i bilety

– Smartfonizacja w Polsce osiągnęła już maksymalny poziom. Raport IAB Mobile 2018 wskazuje, że penetracja smartfonów wśród polskich internautów osiągnęła około 90 proc. Głównym zadaniem marketerów będzie zatem nie tyle przekonanie do smartfonów, co ułatwianie sprawnego korzystania z nich w celach zakupowych – mówi Konrad Kamiński, partner zarządzający w agencji interaktywnej Up & More. – Warto pamiętać, że ścieżka zakupowa m-konsumentów może być długa i obejmować więcej niż jedno urządzenie. Na smartfonie przeglądamy oferty, porównujemy ceny, fizycznego zakupu zaś dokonujemy na komputerach stacjonarnych – dodaje.

– Telefon staje się głównym miejscem, w którym planujemy swoje zakupy. Dzięki możliwości łatwego porównywania ofert, jesteśmy w stanie lepiej korzystać z promocji dostarczanych przez sieci handlowe i oszczędzać więcej w trakcie cotygodniowych zakupów – mówi Kamil Janiszewski, szef sprzedaży i członek rady w Listonic LLC. Firma stworzyła pierwszą w Polsce mobilną listę zakupową.

Świat stawia na rynek mobilny

W 2018 r. średnio już 55 proc. transakcji internetowych w Europie przypadało na urządzenia mobilne. Liderami tego segmentu, podobnie jak ogółem wydatków internetowych, są takie kraje jak Wielka Brytania, Francja czy Niemcy. Globalny udział wydatków mobilnych jest jednak jeszcze wyższy i już przekracza 60 proc., głównie z powodu boomu w krajach Afryki czy Azji, na czele z Chinami. W wielu krajach rozwijających się został pominięty etap rozwoju e-handlu w oparciu o transakcje za pośrednictwem komputera – użytkownicy od razu przeszli do mobilnego kupowania. Ogółem na świecie liderem mobilnych transakcji jest Korea Południowa, gdzie szczególnie wysoki udział mają również transakcje zakupu produktów spożywczych.

OPINIA

Patrycja
Sass-Staniszewska
prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Polacy generalnie zaczęli wykorzystywać więcej urządzeń do przeprowadzenia procesu zakupowego w internecie. To z jednej strony szansa, ale i wyzwanie dla podmiotów e-commerce, musimy bowiem zapewnić naszym klientom spójne i wygodne doświadczenia zakupowe niezależnie od kanału. Z drugiej strony, więcej kanałów sprzedażowych to więcej punktów styku z klientem, a więc i szans na nawiązanie dialogu oraz budowę pozycji naszych marek.

Zakupy dokonywane głównie przez smartfony zdecydowanie idą na rekord. Według ostatniego raportu firmy badawczej ResearchAndMarkets w najbliższych latach w Polsce wartość tego rodzaju zakupów ma rosnąć średnio ponad 25 proc. rocznie. Analitycy prognozują, że w 2025 r. ten segment handlu internetowego wart będzie już ponad 12 mld dol., co oznacza, iż niemal połowa zakupów elektronicznych przejdzie przez telefony. Ich obecny udział ulegnie podwojeniu.

Z badania firmy PMR wynika bowiem, że w 2018 r. wartość zakupów mobilnych sięgnąć miała już 25 proc. internetowych wydatków Polaków. To duży skok w stosunku do 2017 r., kiedy to udział mobilnych zakupów wynosił 18 proc.

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Biznes Ludzie Startupy
Ten materiał zastąpi plastikowe torby? W Szkocji wpadli na zaskakujący pomysł
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja walczy z depresją. Jak poprawić nastrój?
Biznes Ludzie Startupy
Jak zbadać zadowolenie pracowników?
Biznes Ludzie Startupy
Prąd popłynie z latawca. Polska firma rzuca wyzwanie wiatrakom i panelom solarnym
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Biznes Ludzie Startupy
Smartfony już rządzą. Co Polacy kupują przez aplikacje mobilne?