Giganci e-handlu chcą wiązać abonamentem. Czy warto?

Czołowi sprzedawcy stawiają na usługi dodatkowe, aby tym mocniej związać ze sobą klientów, chętnie szukających okazji zakupowych.

Publikacja: 12.10.2020 20:22

W zamian
za abonament klienci mogą liczyć
na darmowe dostawy
lub inne usługi dodatkowe

W zamian za abonament klienci mogą liczyć na darmowe dostawy lub inne usługi dodatkowe

Foto: Shutterstock

Amazon rozszerza abonament Prime o porady stylisty. Początkowo dedykowane kobietom, teraz pojawią się też dla mężczyzn, cena to 4,99 dol. miesięcznie. Za to klient będzie otrzymywał zestawy ubrań, które po przymierzeniu w domu będzie mógł zostawić czy odesłać. Abonament obejmuje dostęp do promocji marek, które do programu weszły, np. Scotch & Soda, Penguin, Adidas, Lacoste, Carhartt, Levi’s i inne.

Szafa też online

Nie jest to pierwsze podejście firmy – już w 2019 r. wprowadziła Prime Wardrobe, w ramach której także można było zamawiać do domu ubrania i decydować o zakupie po przymierzeniu. Wtedy dopiero naliczana była płatność.

Wszystko to przypomina ofertę Stitch Fix, który od dawna oferuje porady stylistów przy komponowaniu zestawów ubrań. Za taką usługę nalicza jednak opłatę 20 dol., co w świetle masowości dotarcia Amazona zapewne sprawi, że firma zostanie zmuszona do obniżki. Tym bardziej że Amazon zapowiada rozwijanie liczby marek dostępnych w ramach nowych usług. Firma nie podaje dokładnych danych, ale twierdzi, iż miliony jej klientów korzystają z opcji zamawiania ubrań do domu.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook wchodzi w e-handel. Zapłacisz komunikatorem

Szlaki dla systemu zamówień online w formie abonamentu przecierał Dollar Shave Club, który ruszył w 2011 r. Abonenci zamawiali stałe dostawy najpierw maszynek do golenia, a następnie innych produktów. W 2016 r. firmę za 1 mld dol. kupił Unilever, a 20 proc. jej klientów to kobiety.

Stitch Fix z kolei chwali się, iż ma 3,5 mln klientów w USA, co oznacza wzrost o 9 proc. w skali roku. Amazon działa już z ofertą Wardrobe w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii i Japonii. Oferta usług stylisty jest dostępna z kolei tylko w USA, ale w Europie takie usługi zaczął wprowadzać sklep Zalando.

CZYTAJ TAKŻE: Gigant handlu rzuca wyzwanie Amazonowi. To już wojna cenowa

Firma zaczęła kilka lat temu oferować usługę kontaktu ze stylistą dla swoich klientów w Niemczech i Austrii oraz zapowiedziała, że będzie ją rozszerzała na inne kraje. – Polski rynek jest bardzo ważny i dlatego firma wybrała go do wprowadzenia nowej oferty Pre-owne, w której można kupować i wymieniać odzież używaną. Polska jest jednym z pierwszych krajów, w których pojawiła się oferta, obok Niemiec, Holandii, Belgii, Francji i Hiszpanii – podaje biuro prasowe Zalando. Nie precyzuje, co z ofertą stylistów.

Dostawa w pakiecie

W Polsce szlaki z oferowaniem klientom abonamentów, co jest ceną za często darmowe dostawy i wiele innych ofert, przeciera Allegro. Dwa lata temu firma wprowadziła Smart – za 49 zł rocznie wiele produktów można mieć z darmową dostawą czy dostępem do specjalnych promocji. Jednak na razie tylko 17 proc. klientów korzysta z tej opcji. – To wielki sukces w tak krótkim czasie. Ponad 60 proc. ofert na Allegro dostępnych jest z programem Smart. Spodziewamy się wzrostu zarówno liczby abonentów, jak i ofert w ramach programu – mówi François Nuyts, prezes Allegro.

Globalni potentaci wciąż zaskakują rynek nowościami. Instagram rozwija swoją platformę zakupową z wykorzystywaniem wideo przez aplikację IGTV. To swego rodzaju odpowiedź na popularność TikToka, na którym w krótkich firmach promują się marki, a ich produkty można później kupić. Instagram zaczynał jako platforma do prezentowania zdjęć, a od kilku lat rozwija oferty, aby więcej firm sprzedawało przez swoje profile. Instagram Shop to kolejne źródło przychodów z prowizji od sprzedaży za pośrednictwem platformy obok klasycznych reklam i promocji.

Amazon rozszerza abonament Prime o porady stylisty. Początkowo dedykowane kobietom, teraz pojawią się też dla mężczyzn, cena to 4,99 dol. miesięcznie. Za to klient będzie otrzymywał zestawy ubrań, które po przymierzeniu w domu będzie mógł zostawić czy odesłać. Abonament obejmuje dostęp do promocji marek, które do programu weszły, np. Scotch & Soda, Penguin, Adidas, Lacoste, Carhartt, Levi’s i inne.

Szafa też online

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?