Atak koronawirusa sprawił, że preferencje zakupowe Polaków w ostatnim czasie zmieniały się niemal z tygodnia na tydzień. Część nietypowych kategorii produktowych, dotąd stanowiących margines sprzedaży, stawała się prawdziwym przebojem, inne zaś popularne dotąd kategorie w błyskawicznym czasie okazywały się zbędne.
Jak podkreślają eksperci śledzący trendy konsumenckie, pandemia wywołała prawdziwy efekt kolejki górskiej, jednego dnia czyniąc najbardziej pożądanym produktem urządzenia do wypieku chleba, drugiego zaś – maszyny do szycia, choć wcześniej obie kategorie w rynkowych statystykach stanowiły niezauważalną niszę.
Router, czyli sprzęt pierwszej potrzeby
Analitycy wskazują, że hity sprzedaży z poszczególnych etapów pandemii pokazują, w jaki sposób zmieniały się nastroje społeczne w tym trudnym okresie. Jak wyjaśnia Jakub Koss, szef działu handlowego sieci RTV Euro AGD, klienci podczas lockdownu interesowali się nieco innym asortymentem niż zazwyczaj.
CZYTAJ TAKŻE: Pandemiczny szał na zakupy w internecie. Wzrosty o 400 proc.
– Zdarzały się tygodnie, w których skokowo rosła sprzedaż wąskich kategorii produktowych, jak choćby termometrów czy wypiekaczy chleba. W ciągu roku ich sprzedaż jest stabilna, a w marcu zaczęto ich intensywnie poszukiwać. Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią wpłynęły także na sprzedaż urządzeń, które nie są podstawowym wyposażeniem gospodarstw domowych, np. maszyn do szycia. Ich sprzedaż wzrosła nawet o kilkaset procent, zapewne dlatego, że nie było na rynku maseczek i wiele firm oraz osób prywatnych zaangażowało się w ich szycie – tłumaczy Koss.