Eksport szansą dla polskich e-sklepów

Większość sprzedawców internetowych nadal nie umożliwia robienia zakupów klientom z zagranicy.

Publikacja: 12.12.2016 20:39

Eksport szansą  dla polskich e-sklepów

Foto: 123RF

Robienie zakupów w innych krajach Unii Europejskiej powinno być równie proste jak u siebie, co niestety wciąż pozostaje tylko teorią. Z uwagi na wiele różnic – walutowych, sposobów płatności, różne firmy dostarczające przesyłki – wciąż tylko 8 proc. firm z branży e-commerce prowadzi działalność eksportową. Wynik Polski jest jeszcze gorszy – nad Wisłą robi tak zaledwie 3 proc.

Polskie e-sklepy konkurencyjne cenowo

Takie podejście jest poważnym błędem. Jak wynika z raportu DELab Uniwersytetu Warszawskiego, mają one ogromną przewagę cenową. Na potrzeby raportu przeprowadzono w 25 krajach badanie cen 182 produktów.

– Polska jest zdecydowanie najtańszym krajem na zakupy, także w regionie. W zależności od kategorii ceny są u nas niższe od 10 do prawie 16 proc. – mówi Maciej Sobolewski, współautor raportu.

Firmy mają coraz więcej możliwości, aby sprzedaż zagraniczną rozwijać, w zasadzie niewiele ryzykując. Nie trzeba już tworzyć stron dedykowanych konsumentom z kolejnych państw, można skorzystać z oferty platform marketplace. Dotychczas potentaci e-commerce, jak eBay, Amazon czy Allegro, kojarzeni byli tylko z prowadzeniem sklepów czy platform aukcyjnych. Tymczasem dzisiaj coraz ważniejszą częścią biznesu jest udostępnianie miejsca na swojej platformie zewnętrznym sprzedawcom, którzy mogą w ten sposób dotrzeć do milionów klientów.

Duzi gracze, duże platformy

W tym roku czołowe platformy wprowadziły szereg udogodnień, które mają zachęcić e-sklepy do korzystania z tej formy. Najbardziej tajemnicze jest Allegro, które 1 czerwca wystartowało z niemiecką wersją swojego serwisu. – Stworzyliśmy platformę dla polskich sprzedawców chcących dotrzeć do klientów w Niemczech – podała wówczas firma. Co stało się przez ostatnie kilka miesięcy? – Obecnie jest za wcześnie, żebyśmy mówili o tym projekcie – mówi Michał Bonarowski z działu komunikacji grupy Allegro.

W maju na polskich sprzedawców mocno otworzył się również Amazon, dając z jednego konta dostęp do klientów na pięciu największych rynkach: brytyjskim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i niemieckim.

Firmy korzystać mogą ze strony amazon.co.uk, która jest przetłumaczona na język polski, ma też opcję tłumaczenia opisów produktów na różne języki.

– Obserwujemy nie tylko wzrost liczby polskich firm sprzedających za pośrednictwem Amazon, ale także zauważamy, że te firmy odnotowują coraz większe wzrosty sprzedaży – mówi Marzena Więckowska, rzecznik firmy w Polsce.

– Cieszy nas każda firma, która korzysta z programu i zdobywa zaufanie naszych klientów – niezależnie od tego, czy sprzedaje pojedyncze egzemplarze, na przykład rękodzieło, czy dziesiątki tysięcy produktów – dodaje.

Firmy mogą nie tylko sprzedawać przez stronę Amazona, ale również zlecić jej usługę magazynowania. Towar trafia wówczas do magazynów Amazona i to on odpowiada za przeprowadzenie wysyłki do klienta.

Transformacja polskich usług eBaya

W tyle nie pozostaje eBay, który w ostatnich latach jakby odpuścił walkę o polskich klientów. W tym roku widać wyraźną zmianę, według nieoficjalnych informacji eBay złożył ofertę na przejęcie Allegro, ale na tym się nie skończyło. W ostatnich tygodniach serwis wprowadził wiele zmian dla sprzedających, aby uprościć sprzedaż za granicą.

– To pierwszy etap z serii usprawnień zaplanowanych dla polskiej wersji serwisu na najbliższe miesiące w ramach projektu jego transformacji – zapowiada Małgorzata Gliszczyńska, odpowiadająca za polski rynek w eBay.

1 października serwis na stałe zniósł opłaty za wystawienie ofert sprzedaży na eBay.pl, zarówno dla firm, jak i osób prywatnych w Polsce.

– Od 1 listopada udostępniliśmy polskim sprzedawcom nowy Megasklep, który umożliwia sprzedaż produktów w zagranicznych serwisach eBay bez ponoszenia opłat za wystawienie – mówi Małgorzata Gliszczyńska.

– 15 listopada wprowadziliśmy trzymiesięczną promocję dla wszystkich nowych sprzedawców z Polski na tzw. Duży Sklep i Megasklep, znoszącą opłaty za subskrypcję – dodaje.

Korzyści to brak miesięcznej opłaty za sklep przez pierwsze 90 dni oraz darmowe wystawianie ofert w zagranicznych serwisach eBay.

Robienie zakupów w innych krajach Unii Europejskiej powinno być równie proste jak u siebie, co niestety wciąż pozostaje tylko teorią. Z uwagi na wiele różnic – walutowych, sposobów płatności, różne firmy dostarczające przesyłki – wciąż tylko 8 proc. firm z branży e-commerce prowadzi działalność eksportową. Wynik Polski jest jeszcze gorszy – nad Wisłą robi tak zaledwie 3 proc.

Polskie e-sklepy konkurencyjne cenowo

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma, numer 1 w USA, zapłaci za gole na Euro 2024. Ale nie piłkarzom
Materiał partnera
Usługi MAIN pomagają spełniać wymogi NIS2
Biznes Ludzie Startupy
Dron na miesiąc, laptop na tydzień. Polska wypożyczalnia rusza na podbój zagranicy
Materiał partnera
Różnorodność daje organizacjom supermoc
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Biznes Ludzie Startupy
Polak stworzył AI, która sama założy firmę czy zarezerwuje bilet. Światowi inwestorzy
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży