Na początku roku ostrożnie prognozowano, że w 2018 r. wartość wydatków internetowych Polaków powinna się zbliżyć do 50 mld zł. Wszystko wskazuje na to, że realne jest nawet mocne przekroczenie tego poziomu, ponieważ branża mówi zgodnie o rekordach. Tylko w październiku sprzedaż sprzętu elektronicznego w sklepach internetowych wzrosła o 21,5 proc., a w tym czasie sprzedaż w stacjonarnych sklepach zyskała tylko nieco poniżej 5 proc. Absolutnym rekordzistą jest kategoria wearables, czyli głównie smartwatche i opaski dla sportowców – ona zyskała niemal 100 proc.
Cybertransakcje
– Dynamicznie rośnie sprzedaż urządzeń związanych ze zdrowym stylem życia – dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza opaski i zegarki sportowe. Na ten trend szybko zareagowali producenci smartfonów, którzy poszerzyli swoją ofertę produktową o tego typu urządzenia – mówi Ireneusz Zygmunt, dyrektor ds. zakupu w MediaMarktSaturn Polska.
Elektronika to kategoria szczególna, od lat jest w czołówce rynku z najwyższym udziałem sprzedaży internetowej. Nadal zresztą rosnącym, teraz już 20 proc. tego segmentu przypada na sprzedaż w sieci.
Inne kategorie też idą mocno w górę. – Tegoroczny sezon świąteczny dla Answear jest niezwykle udany. Wzrost sprzedaży w ostatnich dwóch miesiącach to prawie 100 proc. rok do roku – mówi Krzysztof Bajołek, prezes i założyciel Answear.com. – Dynamika w całym roku jest zgodna z założeniami i oscyluje w okolicach 50 proc. w porównaniu z 2017 r. Sytuacja jest bardzo dobra na każdym z rynków, na których działamy – dodaje.
– Kanał online rośnie bardziej dynamicznie niż sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Zwłaszcza z końcem roku na przełomie listopada i grudnia obserwujemy większe zainteresowanie zakupami prezentów przez internet – mówi Joanna Kalinowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Jysk.