Konieczność izolacji w domach spowodowała eksplozję popularności zakupów internetowych. Ich realia także się zmieniają, firmy coraz częściej korzystają z nowych narzędzi i kanałów dotarcia do klienta, stąd platformy internetowe tworzą nowe sposoby które sklepy mogą wykorzystać.

Nowy sposób sprzedaży online

Podejście do e-commerce się zmieniło, to już nie tylko prosta odpowiedź na potrzeby konsumentów a wychodzenie im naprzeciw. Oznacza to tworzenie popytu, zaskakiwanie ludzi atrakcyjną ofertą i tworzenie okazji do odkryć nowych produktów i usług, dopasowanych do konsumentów i odpowiadających na ich nieuświadomione potrzeby. Trend ten jest określany mianem Discovery Commerce – handlu opartego na odkryciach.

Stało się to możliwe dzięki postępowi technologicznemu w ciągu ostatnich lat. Zaawansowana technologia uczenia maszynowego wykorzystuje dane w celu dostarczenia każdemu konsumentowi optymalnej oferty i umożliwia przedsiębiorstwom rozwijanie marketingu nie tylko w celu zaspokojenia potrzeb swoich klientów, ale także w celu przewidywania ich.

E-sklep dla każdego

Takie nowe podejście umożliwiają między innymi platformy takie jak Facebook czy Instagram. Przykładowo dzięki Sklepom na Facebooku firmy mogą wybrać z własnej oferty produkty, które chcą prezentować w sklepie na platformie społecznościowej, a następnie dostosować jego wygląd za pomocą obrazu w tle i kolorowych motywów eksponujących ich markę. W ten sposób sprzedawca, niezależnie od skali biznesu i budżetu, może rozpocząć sprzedaż przez internet i docierać do klientów w czasie i miejscu, które są dla nich najlepsze. Z drugiej strony klienci mogą kontaktować się z firmą za pośrednictwem choćby komunikatorów WhatsApp, Messenger lub Instagram Direct. W ten sposób mogą zadać pytanie, uzyskać wsparcie, czy śledzić przesyłkę.  Wszystko to powoduje, że sprzedaż jest bardziej efektywna.

Sprzedaż na żywo nadchodzi

Internet odgrywa znacznie większą rolę w handlu niż przed pandemią. Według badania Facebooka, Banku Światowego i OECD, 18 proc. polskich małych i średnich firm na Facebooku informowało w październiku, że wartość ich sprzedaży odbywającej się elektronicznie wzrosła w porównaniu z sytuacją sprzed pandemii COVID-19. Oznacza to, że narzędzia umożliwiające docieranie do nowych klientów w atrakcyjny sposób mają kluczowe znaczenie. Co za tym idzie, wciąż pojawiają się nowe rozwiązania, które mają temu służyć. Przykładowo w Azji, ale coraz częściej także w Polsce widać ogromną popularność promowania produktów za pośrednictwem transmisji online. W aplikacjach Facebooka testowana jest dedykowana funkcja do wykorzystania przez sprzedawców w takim formacie. – Podczas transmisji firmy i twórcy mogą tagować produkty, dzięki czemu widzowie będą mieli możliwość zakupu lub zapisania na później prezentowanych towarów, a także zapytania sprzedawcy np. o dostępność lub cechy prezentowanego produktu – wyjaśnia firma.

Odkrywanie w sprzedaży na niespotykaną skalę

W efekcie sprzedawca otrzymuje rozwiązanie pozwalające łączyć produkt z właściwą osobą, zanim ta jeszcze zacznie go szukać. Dzięki temu klienci są na bieżąco informowani o nowych produktach i promocjach i mogą odkryć pasujące do nich produkty. Warto pamiętać, że z platform Facebooka korzysta ponad 3,2 miliarda ludzi, a tablica Aktualności każdej z tych osób wygląda inaczej – umożliwia to odkrywanie produktów na niespotykaną dotąd skalę.