Pandemia przyspiesza zmiany w zakupach

Rosnąca rola serwisów społecznościowych stawia sprzedawców internetowych przed nowymi możliwościami.

Publikacja: 18.12.2020 15:41

Zakupy przez serwisy społecznościowe rosną bardzo szybko.

Zakupy przez serwisy społecznościowe rosną bardzo szybko.

Foto: mat. pras.

Konieczność izolacji w domach spowodowała eksplozję popularności zakupów internetowych. Ich realia także się zmieniają, firmy coraz częściej korzystają z nowych narzędzi i kanałów dotarcia do klienta, stąd platformy internetowe tworzą nowe sposoby które sklepy mogą wykorzystać.

Nowy sposób sprzedaży online

Podejście do e-commerce się zmieniło, to już nie tylko prosta odpowiedź na potrzeby konsumentów a wychodzenie im naprzeciw. Oznacza to tworzenie popytu, zaskakiwanie ludzi atrakcyjną ofertą i tworzenie okazji do odkryć nowych produktów i usług, dopasowanych do konsumentów i odpowiadających na ich nieuświadomione potrzeby. Trend ten jest określany mianem Discovery Commerce – handlu opartego na odkryciach.

Stało się to możliwe dzięki postępowi technologicznemu w ciągu ostatnich lat. Zaawansowana technologia uczenia maszynowego wykorzystuje dane w celu dostarczenia każdemu konsumentowi optymalnej oferty i umożliwia przedsiębiorstwom rozwijanie marketingu nie tylko w celu zaspokojenia potrzeb swoich klientów, ale także w celu przewidywania ich.

E-sklep dla każdego

Takie nowe podejście umożliwiają między innymi platformy takie jak Facebook czy Instagram. Przykładowo dzięki Sklepom na Facebooku firmy mogą wybrać z własnej oferty produkty, które chcą prezentować w sklepie na platformie społecznościowej, a następnie dostosować jego wygląd za pomocą obrazu w tle i kolorowych motywów eksponujących ich markę. W ten sposób sprzedawca, niezależnie od skali biznesu i budżetu, może rozpocząć sprzedaż przez internet i docierać do klientów w czasie i miejscu, które są dla nich najlepsze. Z drugiej strony klienci mogą kontaktować się z firmą za pośrednictwem choćby komunikatorów WhatsApp, Messenger lub Instagram Direct. W ten sposób mogą zadać pytanie, uzyskać wsparcie, czy śledzić przesyłkę.  Wszystko to powoduje, że sprzedaż jest bardziej efektywna.

Sprzedaż na żywo nadchodzi

Internet odgrywa znacznie większą rolę w handlu niż przed pandemią. Według badania Facebooka, Banku Światowego i OECD, 18 proc. polskich małych i średnich firm na Facebooku informowało w październiku, że wartość ich sprzedaży odbywającej się elektronicznie wzrosła w porównaniu z sytuacją sprzed pandemii COVID-19. Oznacza to, że narzędzia umożliwiające docieranie do nowych klientów w atrakcyjny sposób mają kluczowe znaczenie. Co za tym idzie, wciąż pojawiają się nowe rozwiązania, które mają temu służyć. Przykładowo w Azji, ale coraz częściej także w Polsce widać ogromną popularność promowania produktów za pośrednictwem transmisji online. W aplikacjach Facebooka testowana jest dedykowana funkcja do wykorzystania przez sprzedawców w takim formacie. – Podczas transmisji firmy i twórcy mogą tagować produkty, dzięki czemu widzowie będą mieli możliwość zakupu lub zapisania na później prezentowanych towarów, a także zapytania sprzedawcy np. o dostępność lub cechy prezentowanego produktu – wyjaśnia firma.

Odkrywanie w sprzedaży na niespotykaną skalę

W efekcie sprzedawca otrzymuje rozwiązanie pozwalające łączyć produkt z właściwą osobą, zanim ta jeszcze zacznie go szukać. Dzięki temu klienci są na bieżąco informowani o nowych produktach i promocjach i mogą odkryć pasujące do nich produkty. Warto pamiętać, że z platform Facebooka korzysta ponad 3,2 miliarda ludzi, a tablica Aktualności każdej z tych osób wygląda inaczej – umożliwia to odkrywanie produktów na niespotykaną dotąd skalę.

Biznes Ludzie Startupy
Firmy będą wynagradzać za oglądanie ich reklam? Polacy szykują rewolucję
Biznes Ludzie Startupy
Twórca Spotify finansuje broń przyszłości. Ten tajemniczy start-up jest już wart miliardy
Biznes Ludzie Startupy
Latający skuter Polaka stał się hitem. Teraz pojawił się kolejny model
Biznes Ludzie Startupy
Digitalizacja musi wzmocnić ludzkie zespoły
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes Ludzie Startupy
Prosperująca firma w 90 dni. AI potrafi już niemal wszystko