Banki, organizacje płatnicze i instytucje, specjalizujące się w obrocie pieniędzmi, coraz chętniej sięgają po rozwiązania big data. Wykorzystują je na wiele sposobów: analiza dużych zbiorów informacji pozwala np. na wdrożenie innowacyjnych, spersonalizowanych ofert, ale też przyczynia się do poprawy cyberbezpieczeństwa. Nic dziwnego, że big data staje się dziś kluczową bronią w walce konkurencyjnej.
Napęd sektora fintech
Finanse są jednym z pięciu branż z największym doświadczeniem w analizie danych – twierdzą specjaliści International Institute for Analytics. Firmy z tego sektora są bowiem świadome korzyści płynących z big data, a przy tym są zaawansowane technologiczne. Podejmowane przez nie działania analityczne mają zwiększyć lojalność i zmniejszyć rotację klientów, a w rezultacie przynieść wyższe zyski. A te – dzięki big data – mogą rosnąć w szybkim tempie – twierdzą autorzy raportu „Forrester Insight Driven Business”. Ich zdaniem firmy, które opierają się na analizie danych, zarobią tylko w tym roku około 400 mld dolarów.
Firma badawcza Juniper Research idzie jeszcze dalej i przewiduje, że big data oraz nowe technologie „uczące się” będą wręcz motorem rozwoju tzw. sektora fintech na świecie. Juniper prognozuje, że wartość tego typu rozwiązań w tej branży wzrośnie globalnie w latach 2016–2021 o gigantyczne 960 proc., osiągając poziom 17 mld dol.
Mariusz Chochołek, prezes Integrated Solutions, nie ma wątpliwości, że systemy analityczne odegrają kluczową rolę w cyfrowej transformacji biznesu również w naszym kraju. – Duże polskie podmioty, które dziś są pionierami cyfryzacji, zbudowały swoją przewagę rynkową właśnie w oparciu o rozwiązaniaanalityczne – tłumaczy. Jak zaznacza, mniejsi wciąż działają instynktownie, często bazując na schematach.
Profilowanie klienta
Dzięki analizie dużych zbiorów danych instytucje finansowe mogą z łatwością określić profil klienta, jego nawyki i zainteresowania, a w efekcie dopasować ofertę tak, by wpisywała się w potrzeby klienta. Dzięki takiej analizie bardziej zaawansowane firmy będą więc w stanie przejmować klientów od konkurencji, bo lepiej będą znały ich potrzeby i oczekiwania. Jednocześnie będą mogły stale podnosić swoją efektywność w wielu obszarach.