Startupy nakręcają popyt na biura coworkingowe

Bloomberg

Sektor tzw. elastycznych powierzchni do pracy urósł w Europie w ciągu ostatnich czterech lat ponaddwukrotnie i może rozwijać się w tempie nawet 30 proc. rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat.

Podobna dynamika jest w Polsce. Eksperci twierdzą, że rosnące zapotrzebowanie na biura coworkingowe, nazywane również flex, jest rezultatem rosnącej liczby startupów i szybko rozwijającego się przemysłu kreatywnego.

Przybywa metrów flex

Z danych przygotowanych dla nas przez firmę JLL wynika, że polski rynek powierzchni coworkingowych w ostatnich latach rósł w tempie 30–40 proc. rocznie. Jak podkreśla Mateusz Polkowski, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL, w ciągu ostatniego roku dynamika ta sięgnęła jednak aż 100 proc.

– Operatorzy elastycznych biur oferują już ponad 220 tys. mkw. powierzchni, z czego 75 proc. jest zlokalizowane w Warszawie. Z naszych danych wynika też, że co czwarty metr kwadratowy wynajmowanego biura w centrum stolicy w tym roku był przestrzenią elastyczną – tłumaczy Polkowski.

Rosnące zapotrzebowanie na biura flex jest rezultatem dużej liczby innowacyjnych firm, które rosną jak grzyby po deszczu, szybko rozwijającego się przemysłu kreatywnego, a także dynamicznej ekspansji dużych międzynarodowych graczy

To wyraźny trend, ale wciąż w naszym kraju stosunkowo nowy. Bartłomiej Zagrodnik, partner zarządzający i prezes Walter Herz, wyjaśnia, że aktywność operatorów przestrzeni coworkingowych w Warszawie jest wyjątkowo duża. Jak zaznacza, tylko w ciągu pierwszych trzech kwartałów minionego roku firmy z tego sektora wynajęły w mieście prawie 90 tys. mkw. powierzchni biurowej, generując ok. 14 proc. popytu na warszawskie biura.

Analizy Walter Herz potwierdzają wnioski JLL – wskazują, że w ścisłym centrum miasta jedna czwarta wynajętej w tym roku powierzchni trafiała w ręce operatów coworkingowych.

CZYTAJ TAKŻE: Rodzime startupy mają potencjał, by podbić świat

Eksperci twierdzą, że rosnące zapotrzebowanie na biura flex jest z jednej strony rezultatem dużej liczby młodych, innowacyjnych firm, które rosną jak grzyby po deszczu, a także szybko rozwijającego się przemysłu kreatywnego, a z drugiej strony – dynamicznej ekspansji dużych międzynarodowych graczy. – Takie firmy coraz częściej obok standardowej umowy najmu korzystają również z biur flex – przekonuje Mateusz Polkowski. – Może to mieć związek z koniecznością wynajęcia dodatkowej powierzchni od zaraz i ulokowaniem tam zespołu obsługującego projekt w krótszym horyzoncie czasu – argumentuje nasz rozmówca.

Inni duzi najemcy decydują się na takie rozwiązanie ze względu na takie dodatkowe korzyści, jak przede wszystkim duża elastyczność i możliwość szybkiego zwiększania lub zmniejszania liczby stanowisk pracy, spotkania networkingowe z innymi użytkownikami elastycznych biur, możliwość wymiany wiedzy i najlepszych rynkowych praktyk. Zdaniem Polkowskiego w kolejnych miesiącach i latach popyt na elastyczne powierzchnie biurowe będzie rósł. – To motywuje największych operatorów do ambitnych planów ekspansji zarówno w Warszawie, jak i w innych, największych polskich miastach – dodaje.

Liczy się atmosfera

Coworking to w dużej mierze oferta adresowana do ludzi młodych. Według danych firmy Raconteur osoby w wieku 18–29 lat stanowią 28 proc. użytkowników takiej powierzchni biurowej. Jeśli weźmiemy pod uwagę również grupę 30–39 lat, ten odsetek rośnie aż do 65 proc. Badania pokazują, iż 71 proc. użytkowników takiej powierzchni biurowej twierdzi, że ma ona pozytywny wpływ na zaangażowanie w ich pracę. Dlaczego? Co czwarty badany wskazuje na możliwość spontanicznej współpracy z innymi użytkownikami biura. Z kolei 59 proc. ceni sobie atmosferę takich biur i towarzystwo osób, które tam pracują.

CZYTAJ TAKŻE: Startupy 2019. Polscy samuraje pod rękę z Robertem Lewandowskim

Raconteur podaje, że globalna branża coworkingu w 2022 r. będzie liczyć w sumie niemal 30,5 tys. biur oraz ponad 5 mln pracujących w nich osób. O skali boomu może świadczyć fakt, że wycena startupu WeWork, lidera w segmencie wynajmu takich biur, zbliża się do 35 mld dol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Vaio reaktywacja. To nie pierwsza marka powracająca z zaświatów

Popularna niegdyś marka notebooków japońskiego koncernu wraca na europejski rynek. Takich prób „ożywiania trupa” ...

Pampers wypuszcza inteligentną pieluchę. Są jednak zagrożenia

Dzięki inteligentnym pieluchom informacja o tym, czy dziecko się zmoczyło będzie widoczna na smartfonie. ...

Dzieci były zmuszane do składania urządzeń Amazona po nocach

Dostawca giganta miał wykorzystywać pracę dzieci wbrew przepisom. Amazon „prowadzi pilne dochodzenie”. Podobnie jak ...

Google i Apple wchodzą w medycynę

Sektor medyczny to obecnie najbardziej innowacyjna branża na świecie. Największe firmy wydadzą na badania ...

Mistrz niechcianych opłat

Joshua Browder, student Uniwersytetu Stanforda, tworzy aplikacje, które pozwalają oszczędzić dużo pieniędzy. Np. dla ...

Harley-Davidson z pedałami. Czy fanów marki to nie oburzy?

Rynek tzw. elektromobilności miejskiej ma ogromny potencjał – różnego rodzaju skutery i e-rowery podbijają ...