Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie

Adobe Stock

W pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce przybyło aż 2,8 tys. sklepów internetowych. To więcej niż zwykle powstaje ich przez cały rok. To także najwyższy wynik na naszym rynku od wielu lat.

Handel internetowy w Polsce rozwija się bardzo szybko od lat, ale mimo utrzymywania dwucyfrowego wzrostu obrotów wciąż możliwe jest bicie kolejnych, rekordowych wyników. Widać to choćby po liczbie e-sklepów, których liczba w ostatnich latach zaczęła rosnąć wolniej, a w 2018 r. nawet nieco spadła. Pierwsze półrocze 2019 r. pokazuje, że ten trend został odwrócony. Jak wynika z danych wywiadowni Bisnode Polska, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”, ogółem licząc od czerwca, w ostatnich 12 miesiącach Polacy zarejestrowali ponad 5 tys. nowych sklepów internetowych przy jednoczesnym wykreśleniu ponad 2,2 tys. takich działalności.

Rekord goni rekord

– To rekordowa wartość założonych punktów. Dzisiaj możemy mówić o prawdziwym rozkwicie działalności w sieci – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska. – Trudno oprzeć się wrażeniu, że część sprzedawców decyduje się na handel w sieci, jednocześnie likwidując stacjonarną placówkę. Wedle szacunków na koniec czerwca br. liczba aktywnych sklepów wyniosła 31,7 tys. To wzrost o blisko 2,8 tys. – dodaje.

Trudno tej ekspansji nie wiązać ze zmianami w tradycyjnym handlu, z którego klienci odpływają do sklepów wirtualnych. Przyciągają ich nie tylko niższe ceny, ale też po prostu wygoda oraz znacznie większy wybór produktów. Do tego dochodzi zakaz handlu w niedzielę, dzięki któremu właśnie w wolny dzień, często przeznaczony wcześniej na robienie zakupów, teraz Polacy zasiadają do komputerów.

Dla firm zachętą do otwierania e-sklepów jest także kolejna zmiana, jaka ma wejść od stycznia 2020 r., a mianowicie podatek od sprzedaży detalicznej. Ta powyżej 17 mln zł miesięcznie będzie opodatkowana, ale tylko jeśli chodzi o sprzedaż w stacjonarnych sklepach, obrót z kanału internetowego został z daniny zwolniony. Będzie to kolejny element działający na korzyść e-handlu, którego rozwój w części odbija się na spadkach w sektorze stacjonarnych placówek.

– W ciągu ostatniej dekady tradycyjne sklepy znalazły się pod dużą presją, jest ona wywierana nie tylko przez gigantów handlu elektronicznego, takich jak Amazon czy Rakuten, lecz także przez fundusze private equity i fundusze hedgingowe, które chętnie przejmują firmy w nadziei na ich szybką odsprzedaż lub zyskowną wyprzedaż ich aktywów – mówi Przemysław Mazurkiewicz, EMEA East Technical Services Director w firmie Commvault. – Wszystko to sprawia, że tradycyjni detaliści, bez względu na wielkość, muszą postawić na aktywność w internecie i technologię jako na kluczowe sposoby rozwoju ich relacji rynkowych, umożliwiające utrzymanie dotychczasowych i zdobycie nowych klientów – dodaje.

Klient ceni wygodę

Sklepy internetowe, nawet te nowo powstające, mają też duży wybór, jeśli chodzi o możliwości dotarcia do klienta. Mogą postawić na samodzielny rozwój, ale także skorzystać z pośrednictwa platform marketplace, jak Allegro, Amazon czy eBay. Za prowizję od sprzedaży mają zapewniony ruch, ponieważ na takich platformach regularnie kupują miliony klientów, a udział tego kanału w rynku rośnie.

– Planując strategię rozwoju e-commerce, ważne jest, aby zadbać o komplet możliwych kanałów sprzedaży dla sklepu internetowego. Jednym z nich jest marketplace, który staje się przydatny, jeżeli nasz sklep lub nasza marka online mają niską rozpoznawalność wśród potencjalnych konsumentów – mówi Zbigniew Nowicki, przewodniczący rady Izby Gospodarki Elektronicznej. – W takim przypadku rozpoznawalny i identyfikowany dobrą reputacją na danym rynku marketplace przejmuje rolę pośrednika handlowego, uwiarygadniając naszą markę e-commerce i sprzedaje produkty, które oferujemy za jego pośrednictwem – dodaje.

w 2019 r. wartość internetowych wydatków Polaków ma wzrosnąć aż o 25 proc.

Platformy także zmieniają ofertę, Allegro właśnie zapowiedziało start platformy Lokalnie, z ofertami od indywidualnych sprzedawców. Na Allegro sprzedaż prowadzi już ponad 140 tys. sprzedawców, w większości małych i średnich polskich przedsiębiorstw. Jednak serwis premiuje sklepy i profesjonalnych sprzedawców, stąd po uruchomieniu odsłony lokalnej oferty osób fizycznych będą stopniowo z głównego serwisu znikać, ostatecznie stanie się to na początku 2020 r.

– Allegro Lokalnie to nowy standard zakupów w sieci, jeżeli chodzi o prywatnych użytkowników. Zapewniamy taki sam poziom wygody i bezpieczeństwa, którym mogą cieszyć się klienci na Allegro. Korzystanie z serwisu jest bardzo łatwe – wyjaśnia Francois Nuyts, prezes Allegro. –Tworząc Allegro Lokalnie, wracamy do naszych korzeni i do tego, co zawsze robiliśmy najlepiej. 20 lat temu Allegro powstało jako miejsce, gdzie ludzie z całej Polski mogli spotkać się w sieci i robić zakupy.

Polski e-rynek, choć już wart ok. 50 mld zł, wciąż ma gigantyczny potencjał rozwoju. Jak prognozuje europejska organizacja branżowa Ecommerce Europe, w 2019 r. wartość internetowych wydatków Polaków ma wzrosnąć aż o 25 proc. To jeden z najwyższych wyników w Europie, a jeśli się zrealizuje, to wartość naszego rynku będzie taka jak Szwajcarii, a przeskoczy choćby Belgię.
Oczywiście na osobę wydajemy nadal sporo mniej, duża grupa Polaków jest też zupełnie wyłączona z usług cyfrowych, co piąty z internetu nie korzysta wcale. Wśród tych podłączonych do sieci online kupuje już 60 proc. i co roku ich przybywa.

Kupowanie w sieci jest też wygodniejsze, co pokazuje raport „Omni-commerce Kupuję wygodnie 2019” Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute. Polacy coraz więcej kategorii kupują online równie często jak w realu, a dodatkowe nowe usługi i udogodnienia e-sprzedawców zachęcają do takiej formy zakupów.

OPINIA
Szymon Wierciński, Akademia Leona Koźmińskiego

Korzystając z gotowych rozwiązań i pakietów ofert, można stać się właścicielem e-sklepu właściwie z dnia na dzień. Bariery wyjścia z rynku są małe, więc inwestycja jest obarczona małym ryzykiem. Taka kombinacja powoduje, że mamy do czynienia z wysokim poziomem konkurencji i niskimi marżami, klient bardzo łatwo zamiast naszego sklepu może wybrać konkurencyjny.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uber ma nowego konkurenta. To gigant branży high-tech

W Tokio z aplikacją przewozową wystartowało Sony, koncern kojarzący się z zupełnie innym segmentem ...

Google wraca do „Snake’a”. Gra wszechczasów znów na telefonach

Posiadacze smartfonów i użytkownicy wyszukiwarki Google’a w poniedziałek dostali prezent – gigant z Mountain ...

Bez pytania Google zmieniło hasła prawie dwóm miliardom ludzi

Użytkownicy systemu Android mogli nieco się zdziwić, gdy okazało się, że ich hasła zostały ...

Polacy chcą więcej cyfrowej wolności niż inni pracownicy

Firmy, które chętnie inwestują w rozwój cyfrowych doświadczeń pracowników, znacznie łatwiej osiągają cele biznesowe ...

Miliard z podatku cyfrowego mocno zawyżony

Premier Mateusz Morawiecki nie przedstawił wyliczeń, ile może tracić Polska na transferze zysków przez ...

Kierowcy Ubera żądają podwyżek. Korespondencja z Orlando

W USA protestowali kierowcy platform transportowych Ubera i Lyfta. Podstawowy postulat to większe zarobki. ...