W słuchowiskach Polska numerem 1 w Europie

Najczęściej słuchamy podcastów na Spotify, a liczba słuchaczy na tej platformie w Polsce rośnie o 300 proc. w skali roku – wynika z danych firmy Voxnest.

Publikacja: 20.09.2019 09:40

W słuchowiskach Polska numerem 1 w Europie

Foto: Adobe Stock

Podcasty to globalny trend. W USA wartość tego rynku przekroczy w 2021 r. miliard dolarów. Zwłaszcza Polacy polubili słuchanie gotowych audycji na wybrane tematy i obecnie nasz kraj jest w czołówce najszybciej rozwijających się rynków. W skali miesiąca wzrosty wynoszą aż 40 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

– Od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny wzrost rynku podcastów w Polsce. Pomimo że w tej dziedzinie jesteśmy szóstym najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie i pierwszym w Europie, wierzymy, że to dopiero początkowe stadium jego wzrostu – mówi Karol Stryja, prezes ds. podcastów w firmie Storia by Abstra, zajmującej się m.in. ich tworzeniem. – Już wkrótce w wielu polskich domach zagości urządzenie typu „smart speaker”. To ogromna szansa rozwoju dla podcastów, analogicznie jak na początku dekady rozprzestrzenienie się smartfonów pomogło YouTube’owi – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Bogaty świat polskich internetowych gwiazd

Na razie wartość rynku podcastów w Polsce nie przekracza kilkuset tysięcy złotych. W USA monetyzacja najczęściej następuje poprzez emisję materiałów reklamowych w trakcie trwania podcastów lub dopasowywania materiałów reklamowych do formy podcastu. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce należą m.in. „Polimaty 2”, czyli przedłużenie działalności popularnonaukowego youtubera Radka Kotarskiego w formie audycji czy kryminalne historie Marcina Myszki z serii „Kryminatorium”. Swoje usługi do słuchania podcastów, oprócz Spotify, oferuje Google i serwis znany głównie z audiobooków, Storytel.

CZYTAJ TAKŻE: Gwiazda Youtube`a skazana. Za „żart”

I ten trend nie powinien nikogo dziwić. Przychody z reklam w podcastach w USA w 2018 r. wynosiły 479 mln dol. Ameryka to kolebka podcastów i prawdziwy hegemon na rynku. Dla porównania, rynek reklamowy w tym sektorze w Wielkiej Brytanii jest wyceniany tylko na 12,7 mln dol. Ruch grupy Abstra jest nieprzypadkowy. Największą zaletą podcastów jest dowolność wyboru treści, którą wcześniej rozkręcił choćby YouTube.

Podcasty to globalny trend. W USA wartość tego rynku przekroczy w 2021 r. miliard dolarów. Zwłaszcza Polacy polubili słuchanie gotowych audycji na wybrane tematy i obecnie nasz kraj jest w czołówce najszybciej rozwijających się rynków. W skali miesiąca wzrosty wynoszą aż 40 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA