W słuchowiskach Polska numerem 1 w Europie

Adobe Stock

Najczęściej słuchamy podcastów na Spotify, a liczba słuchaczy na tej platformie w Polsce rośnie o 300 proc. w skali roku – wynika z danych firmy Voxnest.

Podcasty to globalny trend. W USA wartość tego rynku przekroczy w 2021 r. miliard dolarów. Zwłaszcza Polacy polubili słuchanie gotowych audycji na wybrane tematy i obecnie nasz kraj jest w czołówce najszybciej rozwijających się rynków. W skali miesiąca wzrosty wynoszą aż 40 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

– Od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny wzrost rynku podcastów w Polsce. Pomimo że w tej dziedzinie jesteśmy szóstym najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie i pierwszym w Europie, wierzymy, że to dopiero początkowe stadium jego wzrostu – mówi Karol Stryja, prezes ds. podcastów w firmie Storia by Abstra, zajmującej się m.in. ich tworzeniem. – Już wkrótce w wielu polskich domach zagości urządzenie typu „smart speaker”. To ogromna szansa rozwoju dla podcastów, analogicznie jak na początku dekady rozprzestrzenienie się smartfonów pomogło YouTube’owi – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Bogaty świat polskich internetowych gwiazd

Na razie wartość rynku podcastów w Polsce nie przekracza kilkuset tysięcy złotych. W USA monetyzacja najczęściej następuje poprzez emisję materiałów reklamowych w trakcie trwania podcastów lub dopasowywania materiałów reklamowych do formy podcastu. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce należą m.in. „Polimaty 2”, czyli przedłużenie działalności popularnonaukowego youtubera Radka Kotarskiego w formie audycji czy kryminalne historie Marcina Myszki z serii „Kryminatorium”. Swoje usługi do słuchania podcastów, oprócz Spotify, oferuje Google i serwis znany głównie z audiobooków, Storytel.

CZYTAJ TAKŻE: Gwiazda Youtube`a skazana. Za „żart”

I ten trend nie powinien nikogo dziwić. Przychody z reklam w podcastach w USA w 2018 r. wynosiły 479 mln dol. Ameryka to kolebka podcastów i prawdziwy hegemon na rynku. Dla porównania, rynek reklamowy w tym sektorze w Wielkiej Brytanii jest wyceniany tylko na 12,7 mln dol. Ruch grupy Abstra jest nieprzypadkowy. Największą zaletą podcastów jest dowolność wyboru treści, którą wcześniej rozkręcił choćby YouTube.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wiceprezes Huawei wypuszczona na wolność za kaucją

Aresztowana w ubiegłym tygodniu w Kanadzie dyrektor finansowa Huawei, Sabrina Meng Wanzhou, wyszła na ...

I ty możesz zostać lekarzem walczącym z pandemią

Po grach symulatorach opowiadających o handlarzach narkotyków, pracownikach prosektorium, pszczołach czy księżach, przyszedł czas ...

Już 2 tys. śmiertelnych ofiar koronawirusa. Postępy epidemii online (mapa)

Naukowcy z instytutu Center for Systems Science and Engineering (CSSE), jednostki związanej z Johns ...

Gry nakręcają rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość

Technologie AR i VR są najczęściej wykorzystywane w branży rozrywki. To wielka nadzieja wartego ...

Polacy pomogą ratować Kalifornię

Nasz startup stworzył sztuczną inteligencję do wykrywania pożarów lasów. System detekcji ognia testowany jest ...

Jeff Bezos stanie przed Kongresem. Amazon dusi konkurencję?

Szykują się kolejne przesłuchania technologicznych gigantów, a Amazon znalazł się właśnie na celowniku kongresmenów. ...