W słuchowiskach Polska numerem 1 w Europie

Adobe Stock

Najczęściej słuchamy podcastów na Spotify, a liczba słuchaczy na tej platformie w Polsce rośnie o 300 proc. w skali roku – wynika z danych firmy Voxnest.

Podcasty to globalny trend. W USA wartość tego rynku przekroczy w 2021 r. miliard dolarów. Zwłaszcza Polacy polubili słuchanie gotowych audycji na wybrane tematy i obecnie nasz kraj jest w czołówce najszybciej rozwijających się rynków. W skali miesiąca wzrosty wynoszą aż 40 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

– Od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny wzrost rynku podcastów w Polsce. Pomimo że w tej dziedzinie jesteśmy szóstym najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie i pierwszym w Europie, wierzymy, że to dopiero początkowe stadium jego wzrostu – mówi Karol Stryja, prezes ds. podcastów w firmie Storia by Abstra, zajmującej się m.in. ich tworzeniem. – Już wkrótce w wielu polskich domach zagości urządzenie typu „smart speaker”. To ogromna szansa rozwoju dla podcastów, analogicznie jak na początku dekady rozprzestrzenienie się smartfonów pomogło YouTube’owi – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Bogaty świat polskich internetowych gwiazd

Na razie wartość rynku podcastów w Polsce nie przekracza kilkuset tysięcy złotych. W USA monetyzacja najczęściej następuje poprzez emisję materiałów reklamowych w trakcie trwania podcastów lub dopasowywania materiałów reklamowych do formy podcastu. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce należą m.in. „Polimaty 2”, czyli przedłużenie działalności popularnonaukowego youtubera Radka Kotarskiego w formie audycji czy kryminalne historie Marcina Myszki z serii „Kryminatorium”. Swoje usługi do słuchania podcastów, oprócz Spotify, oferuje Google i serwis znany głównie z audiobooków, Storytel.

CZYTAJ TAKŻE: Gwiazda Youtube`a skazana. Za „żart”

I ten trend nie powinien nikogo dziwić. Przychody z reklam w podcastach w USA w 2018 r. wynosiły 479 mln dol. Ameryka to kolebka podcastów i prawdziwy hegemon na rynku. Dla porównania, rynek reklamowy w tym sektorze w Wielkiej Brytanii jest wyceniany tylko na 12,7 mln dol. Ruch grupy Abstra jest nieprzypadkowy. Największą zaletą podcastów jest dowolność wyboru treści, którą wcześniej rozkręcił choćby YouTube.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Winyle i CD miały umrzeć, a tu niespodzianka

Alarmistyczne prognozy się nie sprawdzają, wydatki na legalną muzykę nieznacznie, ale rosną. Jest to ...

Youtube oznaczał filmy z Notre Dame jako teorie spiskowe

Wkrótce po tym, jak największe stacje telewizyjne uruchomiły na Youtube swoje transmisje z Paryża, ...

Wyzwanie rzucone bakteriom

Otwiera się nowa droga w diagnostyce mikrobiologicznej. Naukowcy z Instytutu Chemii Fizycznej PAN opracowują ...

Ninja, jedi, konsjerż weekendowej radości. Czy firmy oszalały?

Jak przyciągnąć talenty do pracy w spółkach technologicznych? Można zaoferować im nietypowe stanowisko, którego ...

Mobilna rozrywka to król przyszłej dekady

Wartość cyfrowej rozrywki na świecie rośnie w obłędnym tempie. Eksperci wieszczą, że po tym, ...

Wielkie powroty gadżetów. Jak zarabia się na nostalgii

Gramofony, płyty winylowe, kasety i magnetofony, a nawet konsole pierwszej generacji czy stare komputery ...