Polacy znów idą na zakupowy rekord. Jaką część tortu zgarnie internet?

Bloomberg

Sezon zakupów świątecznych zapowiada się znacznie lepiej niż rok temu – wskazują wstępne dane operatorów logistycznych. Szturm na sklepy rozpoczyna się od Czarnego Piątku.

Sezon zakupów świątecznych to dla handlu żniwa – w jubilerstwie, kosmetykach czy zabawkach grudzień oznacza sprzedaż na poziomie standardowego kwartału. Dane firm logistycznych pokazują, że w porównaniu ze średnią roczną w okresie wrzesień–grudzień miesięczna liczba przewiezionych palet towarów rośnie nawet o blisko 30 proc.

CZYTAJ TAKŻE: „Czarny Piątek” oszustwem? Ta strona sprawdzi, czy promocja jest ściemą

– Pierwsze tygodnie obecnego szczytu przewozowego wskazują, że tegoroczny Black Friday może być rekordowy pod względem zrealizowanych zamówień. Dlatego przewidujemy, że w grudniu firmy kurierskie będą mieć jeszcze większą liczbą przesyłek do dostarczenia niż w 2018 r. – mówi Fabian Szmurło, dyrektor Krajowych Przewozów Całopojazdowych Rohlig Suus Logistics. – Szczyty przewozowe, czyli okresy zwiększonej liczby zamówień, występują kilka razy w roku. Jednak to ten związany z Black Friday, a następnie świętami Bożego Narodzenia jest najtrudniejszy. Zwłaszcza że jest on bardzo długi, bo trwa od września do końca grudnia – dodaje.

Internet zapycha centra

Takie spiętrzenie w magazynach to efekt ogromnych zakupów w internecie, a co roku coraz więcej Polaków przenosi choć część swoich świątecznych wydatków do sieci. Według Deloitte w tym roku będzie to już ponad 30 proc. świątecznych budżetów, co biorąc pod uwagę, iż sezon świąteczny oznacza wydatki na poziomie ponad 20 mld zł, jest już bardzo pokaźną sumą.

CZYTAJ TAKŻE: Czarny piątek to także pseudookazje i cyberoszuści. Najpopularniejsze triki

Nasze wydatki w e-handlu są wyjątkowo skoncentrowane: z analizy agencji Zymetria wynika, że cztery wiodące kategorie odpowiadają za ok. 80 proc. wydatków. 76 proc. osób aktywnie korzystających z internetu kupiło online przynajmniej jeden produkt w ciągu ostatniego roku. Co dziesiąty kupuje już w ośmiu lub więcej grupach produktowych.

– Powtarzalność zakupów online różni się w zależności od kategorii – najczęściej kupowane są takie produkty jak ubrania, obuwie, kosmetyki oraz usługi związane z kulturą i rozrywką – komentuje Maciej Żyto, dyrektor e-commerce CEE w Douglas. – Co ciekawe, dobra szybko zbywalne (produkty spożywcze, chemia) są kupowane online relatywnie rzadko – z tą samą częstotliwością co artykuły dla dzieci oraz leki i produkty farmaceutyczne – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Wydatki internetowe Polaków szybko rosną. Ale jest problem

– Polacy kupujący online nie stanowią jednorodnej grupy. Dla części kluczowe są racjonalne aspekty jak poczucie świadomego i analitycznego procesu decyzyjnego bez ograniczeń czasowych czy też kontrola nad swoimi zakupami i wydatkami – mówi Edyta Czarnota, partner zarządzający w Zymetria. – Dla innych ważniejsza będzie samodzielność wyboru, wewnątrzsterowność i brak wpływu sprzedawców. Są też tacy, którzy nie mają niechęci ponosić wysiłku mentalnego w poszukiwanie informacji i proces decyzyjny – dodaje.

Więcej dla dużych

Na polskim rynku dominuje Allegro, jego udział w sprzedaży online szacowany jest na 40 proc. Jednak na tle innych państw okazuje się, że czołowe platformy mają jeszcze bardziej znaczące udziały. Amazon w USA według raportu eMarketera ze swoją platformą marketplace generuje ok. 47 proc. sprzedaży online, zaś Alibaba w Chinach to ok. 58 proc. wartości rynku.

cztery wiodące kategorie odpowiadają za ok. 80 proc. wydatków

Dlatego można oczekiwać, że konsolidacja będzie postępowała, choć na razie wszyscy sprzedawcy szykują się na intensywny okres. Czarny piątek w tym roku przeżywa istną eksplozję zainteresowania zarówno sprzedawców, jak i kupujących, większość dużych sieci szykuje okolicznościowe oferty na ten dzień czy nawet cały okres przed i po święcie.

CZYTAJ TAKŻE: Boom w e-handlu pomaga dystrybutorom sprzętu

– Promocje na Black Friday obejmują kilka tysięcy produktów, na niektóre z nich obniżki mogą sięgać 70 proc. Dobre oferty cenowe są zachętą dla wielu osób do kupowania prezentów – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD. – Według naszego badania aż 52 proc. robi tego dnia zakupy pod tym kątem. To potwierdza się w sklepach. Wiele osób interesuje się produktami hobbystycznymi, np. fotograficznymi, pojazdami, smartwatchami czy opaskami elektronicznymi – dodaje.

– Polscy konsumenci kupują w internecie niemal wszystko. Niskie ceny, a często możliwość zakupu produktów niedostępnych gdzie indziej powodują, że zakupy w internecie stają się coraz bardziej popularne, szczególnie w okresie przedświątecznym – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry. – Obserwujemy jednak duże różnice między zakupami kobiet i mężczyzn, a także w grupach wiekowych – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Spółka powiązana z CD Projektem zwalnia. Przez „Cyberpunka”?

Duże grono pracowników dystrybucyjnej spółki straciło pracę – donoszą branżowe portale. Podobno to skutek ...

Ostra walka w chmurze. Kto rozdaje karty?

Konsumenci i firmy coraz częściej korzystają z chmury. Globalni dostawcy takich usług próbują zająć ...

Telemedycyna może teraz przyspieszyć

Wizytę w placówce podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) będzie można odbyć, korzystając z telemedycyny. To ...

Google tworzy chmurę w Polsce. Partnerem PKO BP

Operator Chmury Krajowej, spółka PKO BP i PFR, zawarła strategiczne partnerstwo z Google. Współpraca ...

Przeszkolą przez inteligentne okulary

Technologia nsFlow usprawni transfer wiedzy. Wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość i inteligentne okulary łączy treści generowane ...

Twórca Ubera wyprzedaje akcje. Nie wierzy w firmę?

Travis Kalanick, założyciel startupu łączącego pasażerów z kierowcami, który rozrósł się w globalną platformę ...