Polski producent robotów wjeżdża do czołówki

Autonomiczne roboty z Polski wjadą do europejskich magazynów?
VersaBox

Autonomiczne roboty rewolucjonizują rynek logistyki. Ale takie technologie to nie tylko domena amerykańskich gigantów, co zamierza udowodnić startup VersaBox.

Roboty mobilne znad Wisły ruszają za granicę. Na początek na cel biorą Europę. Łatwo nie będzie, bo – jak wskazuje Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) – nasz kontynent to region o największej gęstości takich urządzeń (na 10 tys. pracowników w przemyśle wytwórczym przypada ich 114). Ale jest się o co bić. Według IFR w latach 2020–2022 w fabrykach na całym świecie ma zostać zainstalowanych prawie 2 mln nowych jednostek robotów przemysłowych. I VersaBox chce być tu istotnym graczem.

Wyścig już trwa

Warszawski startup, który od 2017 r. jest producentem robotów i dostawcą cyfrowych rozwiązań przeznaczonych dla logistyki wewnętrznej, specjalizuje się w tworzeniu systemów do przewożenia towarów i produktów wewnątrz firm, w obszarze hali produkcyjnych lub magazynowych. Spółka zbudowała własny system pełnej autonomiczności robotów mobilnych, pozwalających transportować produkty, a z takiej technologii polskiej firmy korzystają już choćby Faurecia, Lubella czy Autoliv.

CZYTAJ TAKŻE: Psy-roboty zaczną służyć w amerykańskiej armii

– To jedna z najlepiej rozwijających się firm w Europie w segmencie pojazdów autonomicznych. A te to nie tylko samochody. Ta technologia jest wykorzystywana również do samodzielnego poruszania się pojazdów innego typu, działających w określonym otoczeniu – wyjaśnia Bartłomiej Gola, partner zarządzający SpeedUp Energy Innovation.

I dodaje, że VersaBox znajduje się wśród trzech najbardziej zaawansowanych producentów autonomicznych robotów mobilnych (AMR). – To stosunkowo nowa branża, gdzie trwa wyścig młodych firm z software’owymi korzeniami z tradycyjnymi graczami – dodaje Gola.

Autonomiczne maszyny w magazynach i halach produkcyjnych dotąd mogły się kojarzyć z innowacyjnymi automatami Amazona czy Boston Dynamics. Obie firmy nie ukrywają, że mają apetyt, by dzięki takim technologiom odmienić rynek logistyczny. Ale kierowany przez Jacka Królika VersaBox nie ma obaw i tworzy właśnie sieć partnerską w kilku krajach UE. Pieniądze na ekspansję ma, bo w startup 11 mln zł zainwestowały fundusze: Fidiasz, SpeedUp, Movens i RST Ventures for Earth.

Gotowi na ekspansję

– VersaBox to zaawansowana nawigacja klasy przemysłowej dla fabryk, z możliwością łatwej integracji z różnymi typami procesów produkcyjnych i magazynowych. Nasze systemy były testowane i wdrażane w realnych przemysłowych warunkach – podkreśla Jakub Michalski, jeden z założycieli spółki.

CZYTAJ TAKŻE: Drony mają konkurencję. Niemcy stworzyli ptaki-roboty

Ta jest efektem pracy absolwentów Politechniki Warszawskiej oraz menedżerów IT. Szybko wpadła w oko inwestorom. – Obserwowaliśmy rozwój VersaBox przez ostatnie lata. Teraz włączamy się aktywnie w spółkę, widząc jej gotowość do ekspansji – mówi Michał Olszewski, partner w Movens VC.

Krzysztof Domarecki, twórca Fidiasz EVC, zaznacza, że warszawski startup to przykład spółki od samego początku pokazującej potencjał do szybkiego skalowania. – Szczególnie widać to teraz, gdy rewolucja pod znakiem Przemysłu 4.0 staje się faktem – tłumaczy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowa sprzedaż akcji Amazona. Jeff Bezos potrzebuje na rozwód

Koniec z powściągliwością. W ciągu minionych dziesięciu lat pakiet akcji Amazona będący w posiadaniu ...

Roboty mają nowe zajęcie. Czyszczą metro z wirusa

Metro w Hongkongu przewozi codziennie niemal 5 mln pasażerów. Ryzyko infekcji nie tylko Covid-19 ...

Rusza wyścig kin o wyposzczonego widza. Jakie filmy zobaczymy

Po małych kinach podwoje otwierają trzej giganci. Jako pierwsze filmy zacznie znowu wyświetlać Multikino. ...

Techno-gigant zachęca do pracy zdalnej. 1000 dolarów premii

Wszyscy pracownicy Facebooka mogą pracować zdalnie przynajmniej do lipca 2021 r. Jeśli zdecydują się ...

BlaBlaCar rozwija się w Polsce. Wchodzi w nowy biznes

Francuska platforma, łącząca kierowców z pasażerami jadącymi w dłuższe trasy, wejdzie w nowe segmenty ...