Wielkie oszustwo z rabatami. W Czarny Piątek elektronika nawet droższa

Pandemia koronawirusa dobiła rynek ciekłokrystalicznych ekranów
Shutterstock

Nie obniżki, ale ceny nawet nieco wyższe niż w ostatnich tygodniach to prawdziwy obraz festiwalu promocji pod hasłem Black Friday.

Według ekspertów z firmy ITMAGINATION w Black Friday ceny wybranych produktów AGD i RTV były średnio wyższe o ponad 3 proc. w stosunku do ich minimalnej ceny z ostatniego miesiąca. Rozbieżność rośnie, gdy weźmiemy pod uwagę perspektywę 90 dni. W takim ujęciu poziomy cenowe były wyższe średnio o ponad 8 proc. Ceny analizowanych artykułów podczas Black Friday były najniższe względem całego Black Week jedynie w 79 proc. Minimalną cenę w ciągu ostatnich 30 dni w trakcie Czarnego Piątku osiągnęło tylko 32 proc. produktów, a średnia obniżka to niecałe 5 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Elektronika ma być trwała i prosta w naprawie. Bruksela chce rewolucji

– Średnie ceny w „czarnym tygodniu” były wyższe o 1,8 proc. wobec najniższej ceny z ostatniego miesiąca oraz wyższe o ponad 7 proc. w stosunku do tej najniższej z 3 miesięcy – mówi Marcin Dąbrowski, chief innovation officer w ITMAGINATION. – Biorąc pod uwagę minimalne wartości z tygodni poprzedzających masowe wyprzedaże, wbrew powszechnej teorii, nie można mówić o istotnych rabatach podczas Black Week. Wyróżniającym się przykładem z tego roku są ceny drukarek, które podczas Black Week były średnio o 11 proc. droższe wobec najniższych wartości z ostatnich 90 dni – dodaje.

W tegorocznym badaniu specjaliści wzięli pod uwagę sześć rodzajów produktów (pralki, lodówki, laptopy, drukarki, telewizory, telefony), które konsumenci chętnie kupują w czasie Black Friday i Black Week. W znalezienie korzystnych ofert wymaga wnikliwego badania rynku przy pomocy porównywarek internetowych z historią cen oraz portali i forów dyskusyjnych, gdzie użytkownicy skupieni na konkretnych grupach produktów informują o zakupowych okazjach.

Znaczne obniżki podczas Black Friday i Black Week obowiązują wyłącznie w reklamach, a głównym celem sprzedających jest przyciągnięcie klientów lub wyprzedaż stanów magazynowych. Ceny należy śledzić podczas całego Black Week, a nie wyłącznie podczas Black Friday i Cyber Monday, ponieważ ceny połowy badanych produktów były zmanipulowane przed tym okresem. Według analizy, największe wahania cenowe dotyczyły drukarek i laptopów, a najmniejsze telewizorów i telefonów.

W każdej z sześciu kategorii znajdowały się produkty wielu producentów z różnych półek cenowych, jednak wszystkie były wybrane jako „popularne”, to znaczy takie, które pojawiały się internautom jako proponowane. Ceny podczas Black Friday, Cyber Monday i Black Week weryfikowano z historycznym wykresem, który obejmuje okres do pół roku oraz ceny sprzed 30 i 90 dni. Analitycy skupiali się na porównaniu aktualnego poziomu cenowego z minimalnym, dostępnym w agregatorze w powyższych okresach.

Eksperci ITMAGINATION przeprowadzili analogiczne badanie w zeszłym roku. Okazało się, że ceny w sklepach online rosły w trakcie tygodni poprzedzających Black Friday. Rzeczywisty średni spadek cen podczas Czarnego Piątku (w stosunku do początku miesiąca) wyniósł 5,5 proc. Po zakończeniu Black Friday, gdy pojawia się Cyber Monday i Black Week analiza wykazała, że ceny większości produktów elektronicznych we wszystkich kategoriach ponownie wzrosły.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Podróże w czasie? Amerykański naukowiec znalazł rozwiązanie

Astrofizyk Ron Mallett ogłosił, że znalazł sposób na to, by cofać się w czasie. ...

Sposób na tłok w miastach. Społecznościowe parkowanie auta

Rodzima aplikacja winkPark to nowatorskie rozwiązanie, które pozwala rezerwować miejsca postojowe dla samochodów w ...

Współzałożyciel Apple odwiedzi we wtorek Polskę. Jaki jest Steve Wozniak?

Człowiek, któremu zawdzięczamy komputery osobiste z klawiaturą i ekranem, to obecnie rozchwytywany komentator branży ...

Firma z polskiej branży gier wchodzi na giełdę

Na małej giełdzie pojawi się kolejne studio. Będzie to szósty, tegoroczny debiutant na NewConnect. ...

Huawei bez Honoru? Skutki wojny handlowej Ameryki z Chinami

Koncern, który przebojem się wdarł na międzynarodowy rynek smartfonów, zdobywając w wielu krajach pozycję ...

Apple i Google szykują broń na Covid-19. O tym projekcie jest głośno

Technologia Apple’a i Google’a pozwalająca na śledzenie rozprzestrzeniania się pandemii ma być gotowa już ...