Kupujemy chętniej elektronikę, zwłaszcza droższą. Co jest hitem?

Bloomberg

W tym roku Polacy na sprzęt wydadzą ponad 27 mld zł. Rynek rośnie znacznie szybciej wartościowo niż ilościowo, więc chętniej sięgamy po produkty droższe.

Wydatki na elektronikę to w Polsce doskonały miernik koniunktury i nastrojów konsumenckich. Dane firmy Euromonitor International zebrane dla „Rzeczpospolitej” pokazują, że branża daje powody do optymizmu.

W 2019 r. rynek urósł 6,5 proc. i w tym roku ten wynik zostanie co najmniej powtórzony. W efekcie poziom wydatków na elektronikę konsumencką przekroczy 27 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Gdzie kupujemy sprzęt RTV i AGD? Zaskakujące wyniki badań

Jak zauważa Euromonitor International w swoim opracowaniu, rynek w ujęciu ilościowym wzrośnie 1 proc., do ponad 22,7 mln sztuk. Sporo wyższe tempo wzrostu w ujęciu wartościowym to jasny sygnał, że kupowany jest sprzęt coraz droższy i bardziej zaawansowany, a uznanie klientów zdobywają coraz to nowe kategorie.

Nowości na fali

– Spodziewamy się zwyżek w większości kategorii produktów. Producenci zapowiadają ciekawe nowości w segmencie telewizorów, a w tym roku odbędzie się Euro 2020 i igrzyska olimpijskie w Tokio. Tego typu wydarzenia zawsze stymulują sprzedaż w segmencie TV – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Oddzielną kategorią, zasługującą na wyróżnienie, jest gaming. Przed nami ciekawy rok premier hitowych gier, które z pewnością wpłyną na sprzedaż konsol do gier, laptopów i komputerów stacjonarnych, a także akcesoriów dla graczy – dodaje.

Z badania sieci RTV Euro AGD wynika, że 68 proc. kupujących jest w stanie zapłacić więcej, niż planowało, jeżeli uzna, że produkt jest tego wart. Dla 45 proc. ważne jest, by ich dom był wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt, a 51 proc. przy wyborze sprzętu kieruje się jego wyglądem.

– Bardzo dynamicznie ostatnio rozwijają się tzw. produkty mobilne, takie jak hulajnogi elektryczne, hoverboardy, choć ich sprzedaż jest sezonowa, silnie powiązana z pogodą i szczególnymi okazjami – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu, RTV Euro AGD.

Według danych GfK w Polsce najszybciej zyskuje kategoria wearables, czyli wszelkiego rodzaju zegarków, opasek mierzących ciśnienie i inne parametry, jak również ubrań z rożnego rodzaju elektronicznymi funkcjonalnościami.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory 2020. Czym nas zadziwią?

– Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowia, zdrowego stylu życia, uprawiają sporty, stąd popularność takiego sprzętu. Np. w 2019 r. hitem była opaska Xiaomi Mi Band 4 – dodaje Grzegorz Wachowicz. Innym rynkowym hitem są bezprzewodowe słuchawki.

– Można wyraźnie dostrzec rosnące zainteresowanie energooszczędnością i ekologią. Klienci chcą zrobić coś wymiernego dla środowiska, nawet jeśli wiąże się to z wymianą nadal działającej pralki czy lodówki na nową, bardziej eko – mówi Anna Walicka, dyrektor marketingu Neonet.

We wszystkich sklepach rośnie znaczenie telekomunikacji – nie tylko smartfonów, ale także routerów i innych akcesoriów

– W zeszłym roku wprowadziliśmy nową kategorię: oczyszczacze powietrza. Polska jest pierwszym rynkiem w Europie, na którym konsumenci mogą je kupować – mówi Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division w Samsung Electronics Polska. – Jesteśmy najczęściej kupowaną marką urządzeń chłodniczych. Mieliśmy także duże zwyżki w kategorii urządzeń do zabudowy. Widzimy tu duży potencjał wzrostu lokalnie i globalnie na ten rok i kolejne lata – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory 2020. Czym nas zadziwią?

Z kolei flagowa przez lata kategoria telewizorów słabnie: rynek ilościowo zmienia się nieznacznie, ale pod względem wartości kurczy się o 1–3 proc. Podobnie ogromna kategoria komputerów – zarówno te stacjonarne, jak laptopy tracą udział w rynku, a sprzedaż spada, choć nieznacznie. We wszystkich sklepach rośnie znaczenie telekomunikacji – nie tylko smartfonów, ale także routerów i innych akcesoriów.

Nowe sklepy liderów

Tego sektora nie omijają jednak inne niekorzystne trendy, jak spadek liczby sklepów stacjonarnych. Pełnych danych za 2019 r. jeszcze nie ma, ale w ostatnich latach co roku zamykano po kilkaset tego rodzaju placówek. Są to jednak wyłącznie sklepy niezależne lub należące do małych, lokalnych sieci – liderzy rynku nadal sieć sprzedaży rozwijają.

Sieć RTV Euro AGD powiększyła się o 15 nowych salonów, ma ich już 289 sklepów w 186 miastach. Firma zmodernizowała w 2019 r. 18 placówek.

Mimo to już ok. 20 proc. sprzedaży elektroniki przypada na internet i udział ten będzie z całą pewnością rósł, choć wielu klientów chce przed zakupem towar obejrzeć.

CZYTAJ TAKŻE: Rozkręca się boom na smartwatche

– W ubiegłym roku sieć otworzyła, zrelokowała oraz wyremontowała około 50 salonów na terenie całej Polski – mówi Anna Walicka.

– Otworzyliśmy ponad 40 nowych elektromarketów, zwiększając ich liczbę do 483. W tym roku również mamy ambitne plany. Oprócz nowych otwarć kilkadziesiąt elektromarketów przejdzie gruntowną modernizację – mówi Michał Mystkowski.

Sieć Media Markt otworzyła dwa nowe sklepy i zmodernizowała kilkanaście.

 

OPINIA

Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska

Wprawdzie upowszechnienie się smartfonów spowodowało spadek popytu na najprostsze aparaty fotograficzne, ale widoczny jest trend rozwojowy profesjonalnych aparatów systemowych. Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży kamer sportowych. Utrzymujący się trend związany ze zdrowym stylem życia generuje zainteresowanie elektroniką sportową (zegarki, opaski), oczyszczaczami powietrza, produktami do filtracji wody czy AGD wspierającym zdrowe odżywianie.

Chiński gigant AGD wchodzi do Polski

Ze sprzedażą w naszym kraju rusza grupa Midea, produkująca sprzęt pod takimi markami jak Toshiba, Midea, Comfee czy Eureka. Firma podaje, że nasz rynek jest jednym z pierwszych
w Europie, gdzie klienci mogą kupić chłodziarko-zamrażarki, winiarki i zamrażarki pod marką Midea. Firma ma niemal 40 mld dol. przychodów oraz 30 centrów produkcyjnych, w których powstaje nie tylko AGD, lecz także inne kategorie sprzętu. Działają oczywiście w Azji, ale również w USA czy Europie, np. na Węgrzech, w Szwecji czy we Włoszech. Firma jest notowana na giełdzie w Szanghaju, działa już na rynku od ponad 50 lat, specjalizując się w klimatyzatorach. Przez lata produkowała w swoich zakładach sprzęt elektroniczny pod innymi markami dla zewnętrznych partnerów, dopiero od kilku lat stawia na promowanie własnych marek i rozwijanie ich dystrybucji, także na nowych rynkach. Oficjalnym wyłącznym dystrybutorem marki Midea w Polsce jest firma 12BUY, zaś osoby odpowiedzialne za rozwój marki to Bartosz Jeziorański i Jakub Karasek – byli menedżerowie Haier Poland, spółki należącej do innego chińskiego giganta, grupy Haier. Ten produkujący sprzęt elektroniczny chiński koncern zmienia model obecności w Europie po przejęciu w 2018 r. włoskiej grupy Candy. Produkty Midea są już dostępne w Polsce w sklepach internetowych sieci specjalizujących się w AGD, można je także znaleźć w wybranych sklepach stacjonarnych. – Będziemy oferować i promować ofertę urządzeń chłodniczych brandu Midea, pracujemy także nad tym, by poszerzyć portfolio o inne kategorie produktowe, także pod marką Midea – mówi Jakub Karasek.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wirus zwiększył apetyt na konsole. Boom w branży

Gry wideo i sprzęt dla graczy to jedne z niewielu branż, które z epidemii ...

Szturm seniorów na serwisy zakupowe

Klienci powyżej 60. roku życia są głównym motorem wzrostu zakupów online. Najchętniej odwiedzają sklepy ...

Tani respirator dla każdego. Stworzyła go polska firma

Zespół polskich inżynierów opracował i udostępnił za darmo w internecie projekt respiratora, który można ...

Superszczotka Y ma wyczyścić zęby w 10 sekund

Francuska firma szczoteczką Y-Brush szykuje rewolucję w czyszczeniu zębów. Choć zalecenia stomatologów mówią, iż ...

Rosja szykuje kaganiec na internetowych gigantów

Kreml chce podporządkować sobie w Rosji m.in. Google i Facebooka. Kary mogą być wysokie. ...

Instagram ogranicza dostęp dzieciom. Absurdalny sposób

Firma pod hasłem obrony najmłodszych użytkowników zabrania tworzenia kont dzieciom młodszym niż 13-letnie. Instagram ...