Reklama

Polacy wyciskają z komórek ostatnie soki

Nie tylko dzwonimy z naszych aparatów, ale też wysyłamy SMS-y, MMS-y, robimy zdjęcia i surfujemy online. I to znacznie więcej niż Grecy, Finowie czy Węgrzy.

Publikacja: 08.10.2018 18:00

Polacy wyciskają z komórek ostatnie soki

Foto: cyfrowa.rp.pl

Młodzi Europejczycy wykorzystują smartfony do podstawowych zadań, takich jak telefonowanie i kontaktowanie się za pomocą wiadomości tekstowych (odpowiednio 92 i 83 proc.), ale za najważniejsze funkcje swoich urządzeń uważają: fotografowanie (87 proc.), korzystanie z mediów społecznościowych (78 proc.), czytanie e-maili (83 proc.) i przeszukiwanie internetu (80 proc.). Blisko połowa pytanych umieściła je w grupie najważniejszych funkcji smartfonu.
Jak na tym tle wypadają Polacy?

Dla najmłodszych liczy się rozrywka

Kantar Millward Brown i Honor (brand Huawei) przeprowadziły badanie wśród 1,8 tys. użytkowników smartfonów w wieku 15–38 lat w sześciu krajach Europy. Wyniki jednoznacznie pokazują dominację smartfonów nad tradycyjnymi komórkami, co istotnie wpływa na sposób używania telefonów. Fotografowanie, korzystanie z mediów społecznościowych, przeszukiwanie sieci i czytanie e-maili to najważniejsze zdaniem respondentów funkcje nowoczesnych urządzeń tego typu.

""

Foto: cyfrowa.rp.pl

Z danych Honor wynika, że młodzi Polacy używają smartfonów do komunikowania się, utrwalania ważnych momentów i przeszukiwania internetu. Zauważalnie częściej niż pozostali pytani fotografują i nagrywają wideo, przeszukują internet. Czechów wyróżnia upodobanie do grania na smartfonach. Zarówno Polacy, jak i Czesi stosunkowo częściej wysyłają SMS-y i MMS-y oraz korzystają z funkcji takich jak budzik i kalkulator. Z kolei Finowie najintensywniej w badanej grupie korzystają z komunikatorów (78 proc.). Węgrzy natomiast zdecydowanie nie są fanami SMS-ów i MMS-ów – wskazywali na nie najrzadziej ze wszystkich pytanych, być może dlatego, że chętniej korzystają z komunikatorów internetowych (61 proc.).

Bez wątpienia to jednak Polacy najintensywniej wykorzystują możliwości smartfonów. Dzwonią częściej niż przeciętny badany (94 proc. vs 92 proc.), znacznie więcej korzystają z wiadomości tekstowych (92 proc. vs 83 proc.) i MMS-ów (69 proc. vs 34 proc.). Chętnie zaglądamy również na naszych telefonach do aplikacji mobilnych (75 proc. vs 52 proc.) i mediów społecznościowych (81 proc. vs 78 proc.). Jedną z opcji w smartfonach, która mocno zyskuje na znaczeniu, są aparaty fotograficzne. Zdjęcia w ten sposób robi 90 proc. Serbów, 89 proc. Węgrów oraz 81 proc. Greków i Finów. Deklasują ich jednak nasi rodacy – odsetek fotografujących komórką sięga w Polsce aż 91 proc. Co ciekawe, jak podaje Kantar Millward Brown, po tę funkcję smartfona chętniej sięgają kobiety niż mężczyźni (91 proc. vs 84 proc.). Widać również, że kobiety traktują nowoczesne telefony jako narzędzia do korzystania z mediów społecznościowych (83 proc. vs 73 proc.) i wysyłania oraz odbierania wiadomości tekstowych (90 proc. vs 77 proc.). Badania wskazują ponadto, że najmłodsi, czyli reprezentanci pokolenia Z (wiek 15–24) częściej używają smartfonów w celach rozrywkowych – do grania i komunikowania się ze znajomymi. Ci nieco starsi zaś (w wieku 25–38 – pokolenie Y), postrzegają telefon jako narzędzie pracy i tradycyjnej komunikacji.

Reklama
Reklama

Kultura w komórce

Ciekawą analizę opublikował również Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego (ZIPSEE Cyfrowa Polska). Ocenił on wpływ popularyzacji smartfonów na tworzenie i odbiór dzieł kultury w naszym kraju. To dość pionierskie badanie pokazało, że twórcy – znacznie częściej niż do prowadzenia rozmów telefonicznych (37,5 proc.) – smartfonów używają do surfowania w sieci. Aż 66,7 proc. respondentów wykorzystuje je do przeglądania stron internetowych, a 54,2 proc. do sprawdzania portali społecznościowych.

Nie dziwi więc, że badani wskazali, iż najważniejszy dla nich jest ciągły dostęp do internetu (87,5 proc.). Deklarują również, że wśród najistotniejszych funkcji smartfona są też aparat (70,8 proc.), aplikacje (np. mapy – 66,7 proc.) i komunikatory (np. WhatsApp – 56,3 proc.).
Ponad 77 proc. ankietowanych autorów zadeklarowało, że wykorzystanie nowoczesnych funkcji komórek wpływa pozytywnie na nawiązywanie i podtrzymywanie relacji ze społecznością odbiorców ich treści. Aż 1/3 z nich uważa, że rozwijanie twórczości bez kontaktu z fanami byłoby bardzo trudne, a wręcz niemożliwe (35,4 proc.).
Fani autorów również nie wyobrażają sobie dostępu do dóbr kultury bez smartfona. Tak twierdzi zdecydowana większość badanych przez ZIPSEE (80 proc.).

Gadżety
Apple ogłasza koniec barier językowych. Ale to Polacy byli pierwsi
Gadżety
Polacy kupią iPhone'a 17? Na razie na potęgę szukają „starego” modelu
Gadżety
Polacy zaskoczyli. Choć nowy iPhone nadchodzi, wolą starszy model
Gadżety
Google z nowymi smartfonami AI. Koncern zaskoczył składanym urządzeniem
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Gadżety
Apple szykuje szklaną rewolucję. Wyciekł niezwykły projekt iPhone'a
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama