Trzy spośród czterech członów GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), największych firm technologicznych świata, znacząco zwiększyły swoje wydatki na lobbing w Waszyngtonie. Z oficjalnych danych pochodzących z obowiązkowych raportów, wynika że w największym stopniu wydatki zwiększył Facebook, którego budżet na lobbying wzrósł o 32 proc. do 16,71 miliona dolarów.
CZYTAJ TAKŻE: Technologiczni giganci wydają rekordowe sumy na lobbing. Przoduje Google
Nieco mniejsze były wydatki Amazona, który wydał 16,1 mln dolarów, o 13 procent więcej niż w 2018 roku. Apple zwiększyło swoje wydatki o 10 procent do 7,35 mln dolarów. Za to Google, które przez ostatnią dekadę było najhojniejsze w wydatkach na lobbying poczyniło znaczące oszczędności, zmniejszając swój budżet o 41 procent do 12,76 mln dolarów (licząc łącznie wszystkie spółki należące do Alphabet, właściciela Google). Tylko nieznacznie, w porównaniu do 2018 roku, zwiększył swoje wydatki Microsoft, który na lobbying przeznaczył 10,23 mln dolarów.
Według „The Washington Post”, gazety należącej notabene do Jeffa Bezosa, który jest też właścicielem Amazona, technologiczni giganci skupiają się przede wszystkim na tym, by zapobiec niekorzystnym dla siebie zmianom w zakresie ochrony konkurencji i prywatności. Wciąż też zmagają się ze skutkami afery z wyborami w 2016 roku oraz głośnymi wpadkami dotyczącymi prywatności użytkowników. Nie bez znaczenia jest też fakt, że słychać coraz więcej głosów stwierdzających, że firmy te stały się zbyt duże i potężne.
CZYTAJ TAKŻE: Europejczycy za ograniczeniem potęgi firm internetowych z USA