Google wydało w 2018 roku 21 mln dolarów na lobbowanie w ważnych dla siebie sprawach, jak prywatność w sieci, reforma praw autorskich, prawa patentowego czy kwestie cyberbezpieczeństwa.
Technologiczni giganci – Google, Amazon, Microsoft, Facebook czy Twitter – są od jakiegoś czasu w ogniu krytyki z obu stron sceny politycznej. Prawica krytykuje (szczególnie Facebooka i Twittera) za odchylenie lewicowe, podczas gdy bardziej praktyczna lewica skupia się na wątpliwościach dotyczących prywatności użytkowników. Krytyka najwyraźniej mobilizuje firmy do zwiększenia nakładów na lobbing – wynika z danych Federalnej Komisji Wyborczej.
Największe sumy na lobbing przeznacza Alphabet Inc., czyli Google. Gigant wydał w 2018 roku 21 milionów dolarów (rekordowo dużo) na lobbowanie w ważnych dla siebie sprawach – prywatność w sieci, reforma praw autorskich i patentów czy cyberbezpieczeństwo i reforma podatkowa.
Również rekordowo dużo na lobbing wydał Amazon. W 2018 roku przeznaczył, jak informuje Bloomberg, 14 milionów dolarów. Firma Jeffa Bezosa większość pieniędzy wydała w związku z wątpliwościami dotyczącymi jej technologii rozpoznawania twarzy. Z kolei Facebook większość swoich 12,6 mln dolarów przeznaczonych na lobbing wydał na gaszenie pożarów związanych z aferą Cambridge Analytica i wątpliwościami dotyczącymi prywatności użytkowników. Swój rekord w wydatkach na lobbing pobił w zeszłym roku Twitter, który pierwszy raz dobił do 1 mln dolarów.
CZYTAJ TAKŻE: Cięta riposta Polaków na reklamy Google
Mniejsze ciśnienie odczuwały za to Microsoft i Apple. Gigant oprogramowania wydał na lobbing 9,5 mln dolarów, a Apple zmniejszyło wydatki z 7,1 mln w 2017 do 6 mln dolarów. Koncern z Cupertino intensywnie pracował też w kuluarach, by nowe regulacje celne nie odbiły się znacząco na jego wynikach, ale cel chyba nie został osiągnięty w stopniu, w jakim chciał tego Tim Cook. Apple ucierpiało w wyniku wojny handlowej USA z Chinami.
Suma wydatków na lobbing pięciu największych firm technologicznych sięgnęła 64 mln dolarów.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.