Polak staje się coraz bardziej cyfrowy

Ledwie w dwa lata dokonał się ogromny postęp, jeśli chodzi o korzystanie przez nas z nowych technologii, zwłaszcza w komunikacji. Dla gospodarki to duża szansa, a dla firm wyzwanie.

Przyzwyczailiśmy się, że przy porównywaniu Polski w zakresie wykorzystania nowych technologii zazwyczaj osiągamy wynik znacznie poniżej średniej europejskiej czy globalnej.

Polsce wciąż daleko do takich krajów jak Korea Południowa czy Islandia, gdzie z internetu korzysta cała populacja, ale zmiany i tak postępują. Osoby podłączone do sieci, których jest już niemal 30 mln, wytyczają nowe trendy, co pokazuje raport McKinsey, do jakiego dotarła „Rzeczpospolita”.

Żyjemy online

Cyfrowy Polak w tym roku do sieci podłączony jest na różnych urządzeniach już średnio 11 godzin na dobę, czyli pięć więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2016 r. 94 proc. korzysta już ze smartfonów, minimalnie mniej z komputerów, a 93 proc. łączy się z siecią przez wi-fi. W przypadku tego ostatniego wyniku to o 6 pkt proc. więcej niż w 2016 r. Właśnie dlatego już 78 proc. komunikacja odbywa się online, z dominującą rolą mediów społecznościowych.

W sumie już 44 proc. cyfrowych Polaków ocenia, że internet jest ważną częścią ich życia, czyli o 9 pkt więcej niż w 2016 r. Co ciekawe, jako źródło informacji obok mediów online aż 31 proc. podaje gazety codzienne – to aż 13 pkt więcej niż dwa lata temu.

– Coraz większa popularność internetu wśród konsumentów zwiększa potencjał rozwoju przedsiębiorstw, jeśli chodzi o wykorzystanie nowych technologii cyfrowych – mówi Wojtek Bogdan, lider praktyki dóbr konsumpcyjnych i handlu w McKinsey i współautor raportu.

– Przede wszystkim chodzi o elastyczne reagowanie na zmiany preferencji konsumentów poprzez ciągłą poprawę innowacyjności i atrakcyjności oferowanych dóbr oraz usług – dodaje.

I te zmiany widać, ponieważ firmy błyskawicznie muszą się do nich dostosowywać. Takie zmiany oczywiście cieszą firmy internetowe, ponieważ to dla nich szersza baza odbiorców, którzy dodatkowo intensywniej korzystają z treści online. Np. 17 proc. korzysta z płatnych serwisów VoD, dwa lata temu tylko 8 proc.

– Choć w tegorocznym zestawieniu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) Polska wciąż zajmuje odległą 24. pozycję w grupie 28 państw członkowskich UE, można stwierdzić, że Polacy zaadaptowali się do cyfrowego świata i doceniają korzyści, jakie niesie. Tylko z Facebooka każdego miesiąca korzysta w Polsce już 16 mln osób – mówi Robert Bednarski, szef Facebooka na region.

– Zalety narzędzi cyfrowych szczególnie doceniają przedsiębiorcy – 80 proc. polskich małych i średnich firm obecnych na Facebooku twierdzi, że platforma pomaga im przyciągać klientów. To dla nich również świetny sposób na pozyskiwanie zagranicznych klientów – z polskimi firmami na Facebooku są połączone 64 miliony osób z całego świata – dodaje.

Potwierdza to inny cyfrowy gigant. – Z naszego badania Consumer Barometer 2017 wynika, że już 82 proc. Polaków posiada dostęp do internetu, wobec 74 proc. w 2015 r. 67 proc. korzysta z niego codziennie, wobec 55 proc. w 2015 r. Badani posiadają średnio aż trzy urządzenia, z których łączą się z siecią – wyjaśnia Elżbieta Różalska z biura komunikacji Google Polska.

Firma podaje również, że z badania Ipsos przeprowadzonego na jej zlecenie w tym roku wynika, iż polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym, a to, czy dokonają zakupu w sieci, czy w sklepie stacjonarnym, zależy w dużej mierze od tego, jakim produktem się interesują.

– Konsumenci coraz bardziej stawiają na wygodę i doceniają, że technologia pomaga im w codziennym życiu. Jednym z przykładów może być w ciągu ostatnich dwóch lat wzrost o 121 proc. wyszukiwań mobilnych dla frazy „obok mnie”/„otwarte teraz” – dodaje Elżbieta Różalska.

W innych sektorach zmiany też są widoczne, często wymuszone wprost przez konsumentów.

Nowe strategie

– Przestaliśmy podchodzić z dystansem do technologii cyfrowych. W branży tak „wrażliwej” i opartej na zaufaniu jak finanse przeżywamy prawdziwy wysyp firm działających wyłącznie w modelu online. Szlak przetarły kilka lat temu firmy pożyczkowe. Obecnie Polacy sięgają po bardziej zaawansowane, oparte na długofalowej relacji produkty finansowe – mówi Michał Pawlik, prezes SMEO, firmy oferującej faktoring online. – Mikrofirmy nie chcą wizyt w placówkach bankowych i angażować się w skomplikowany proces ubiegania się o gotówkę. Od instytucji oczekują natychmiastowego dostępu do finansowania, bez wychodzenia z domu i bez papierologii – dodaje i podkreśla, że online nie oznacza, iż człowiek przestaje być potrzebny. – Bardzo istotną rolę w procesie obsługi klienta odgrywa zespół konsultantów dostępny pod telefonem, na czacie i e-mailowo. Bez takiego wsparcia wielu użytkowników czułoby się niepewnie tylko z aplikacją – mówi.

– Uproszczenie procedur, możliwość załatwiania wszystkich spraw za pomocą urządzeń mobilnych, automatyzacja systemów obsługi klienta to już coś więcej niż miły dodatek do usług. Polskie firmy są tego świadome – nie bez powodu właśnie teraz wiele inwestuje w wyspecjalizowanych pracowników IT, m.in. organizując kursy umożliwiające pracownikom podniesienie kompetencji cyfrowych – mówi Romek Lubczyński ze szkoły IT Coders Lab.

– Prócz wyzwań stricte biznesowych nie można zapomnieć o odpowiedzialności społecznej. Wielu badaczy, w tym Tristan Harris, były konsultant Google’a ds. etycznego designu, od lat stara się uświadamiać, jak negatywny wpływ na nasze zdrowie mentalne mają smartfony, media społecznościowe i oprogramowanie – dodaje.

Cyfrowi , tacy jak Apple, Google i Facebook, także już oficjalnie przyznali, że problem rzeczywiście istnieje, i zamierzają mu przeciwdziałać. Sami oferują już narzędzia np. dokładnie monitorujące czas spędzony przed ekranem, aby uświadomić użytkownikom, jak dużo czasu potrafią spędzać w sieci.

 

OPINIA
Marzena Rudnicka
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej

Zmiany zachowań Polaków w internecie doskonale widać po seniorach, którzy systematycznie młodnieją. W miarę przechodzenia na emeryturę kolejnych roczników, które już w życiu zawodowym z internetu dużo korzystały, ta grupa będzie się zmieniać coraz szybciej. Już widać, że częściej niż przeciętnie robią zakupy
w internecie czy korzystają z bankowości elektronicznej. Jest to dla nich po prostu wygodne, ich celem w świecie online nie jest rozrywka, szukają ułatwień życia czy źródeł informacji. Są pragmatyczni, sięgają po użyteczne narzędzia, jak poczta elektroniczna czy komunikatory, ale też porównywarki cenowe.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

CD Projekt stawia teraz na Cyberpunka

Optymizmem szefów spółki napawa sukces wydanej niedawno przez zagraniczną konkurencję porównywalnej gry „Red Dead ...

Microsoft nie będzie już wspierał Windows 7. Co to oznacza?

2019 to ostatni rok, w którym domowi użytkownicy Windows 7 będą dostawać darmowe aktualizacje ...

Nokie wysyłały dane do Chin. Trwa dochodzenie

Finlandia rozpoczęła dochodzenie przeciwko właścicielowi Nokii. Chodzi o podejrzenie przekazywania danych osobowych na serwer ...

Rosjanie też chcą mieć swoje 5G

Komórkową sieć piątej generacji zbuduje w Rosji firma należąca do państwowej korporacji zbrojeniowej Rostech. ...

Pierwszy afrykański jednorożec idzie na nowojorski parkiet

Jumia, firma z branży e-commerce z Nigerii, wybiera się na NYSE. Powstała w 2012 ...

NapoleonCat wprowadził obsługę Google Reviews

Polskie narzędzie do obsługi social media, NapoleonCat, umożliwia teraz klientom odpowiadanie na opinie pozostawiane ...