Nagradzamy liderów i wizjonerów cyfryzacji w Polsce

Od lewej: Jarosław Machocki, członek Zarządu Gremi Media; Łukasz Gradowski, Dyrektor ds. Programów Transformacyjnych Pekao SA; Aleksandra Przegalińska z Akademii L. Koźmińskiego i MIT; Olgierd Cieślik, prezes zarządu Totalizatora Sportowego; Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska; Włodzimierz Łoziński, CEO Vooom; Iwona Dziedzic-Gawryś, DocPlanner; Paweł Rożyński, redaktor prowadzący „Rzeczpospolitej cyfrowej” i portalu cyfrowa.rp.pl.; Adrian Boczkowski, pełnomocnik zarządu AB; Sergiusz Borysławski, członek zarządu DataWalk; prof. Jacek Leśkow, dyrektor NASK
Robert Gardzinski

Redakcja „Rzeczpospolitej cyfrowej” przyznała wyróżnienia za szczególny wkład w rozwój polskiej transformacji cyfrowej w 2019 roku (poniżej pełna lista nagrodzonych). Takie wyróżnienia będziemy wręczać co roku.

Dzięki cyfryzacji PKB Polski może wzrosnąć o 275 mld zł do 2025 r. – szacuje firma doradcza McKinsey. Pozwoliłoby nam to na osiągnięcie poziomu cyfryzacji krajów najbardziej zaawansowanych pod tym względem. Mamy jednak dużo do zrobienia, bo na razie znajdujemy się w ogonie Europy.

Są jednak sektory, w których Polska pozytywnie się wyróżnia. Przykład? Innowacyjność sektora finansowego. Stopień zaawansowania krajowych rozwiązań technologicznych robi wrażenie. Mocno rozwijają się też w Polsce nowoczesne kanały dystrybucji. Udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym w Unii Europejskiej wynosi średnio 8,8 proc., a w Polsce ten odsetek jest wprawdzie niższy, ale szybko rośnie.

Żeby dobrze wykorzystać szanse związane z transformacją cyfrową, Polska musi odejść od tego, co przez lata zapewniało naszej gospodarce konkurencyjność, czyli od taniej siły roboczej. Musi natomiast postawić na innowacyjność i kształcić specjalistów. W samej branży IT brakuje ich aż 50 tysięcy.

Nie ulega wątpliwości, że polscy programiści i matematycy mają potężny potencjał – nie bez przyczyny są laureatami międzynarodowych konkursów. Część z nich swoją wiedzę przekuwa w biznes. Tworzą zaawansowane autorskie rozwiązania, ale nielicznym udaje się osiągnąć komercyjny sukces. Jest on bardziej prawdopodobny, gdy młoda firma rozwija się ze wsparciem profesjonalisty – doradcy, inwestora – w ramach akceleratora czy w specjalnych programach dla startupów. Tutaj duże pole do popisu ma państwo, które powinno w mądry sposób zachęcać i wspierać młodych przedsiębiorców.

Technologicznymi rozwiązaniami, które wykorzystuje się coraz częściej, są analiza big data, chmura czy algorytmy sztucznej inteligencji. Pomagają w personalizowaniu ofert czy wyciąganiu wniosków analitycznych z dużych baz danych i przynoszą wymierne korzyści m.in. w ochronie zdrowia czy komunikacji. To właśnie dzięki nowym technologiom możemy korzystać z nowatorskich aplikacji, które pozwalają nam oszczędzać czas i pieniądze. Postępująca cyfryzacja wiąże się też jednak z szeregiem wyzwań. Jednym z nich jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa. To się nie uda, jeśli społeczeństwa nie będą świadome czyhających na nie zagrożeń.

Te wszystkie trendy staraliśmy się uwzględnić przy przyznawaniu tegorocznych wyróżnień „Rzeczpospolitej cyfrowej”. Wśród laureatów znalazły się firmy, które są cyfryzacyjnymi liderami w swoich sektorach, autorzy przełomowych technologii, wizjonerzy oraz instytucje.

Polska może odnieść duże korzyści dzięki zwiększonej produktywności i nowym modelom biznesowym. Budowa gospodarki opartej na wiedzy wymaga jednak czasu i współdziałania całego ekosystemu: państwa, obywateli i przedstawicieli biznesu. Ważne jest takie skonstruowanie regulacji, aby przedsiębiorcom opłacało się inwestować w innowacje. Jak mawiał legendarny założyciel koncernu Apple, Steve Jobs: „Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają”.

 

WYRÓŻNIENI

Andrzej Przybyło, prezes grupy AB

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Karierę zawodową związał z informatyką i biznesem. W latach 1990–1996 prowadził działalność gospodarczą A&B we Wrocławiu. Założyciel i jeden z głównych akcjonariuszy obecnej spółki AB, w której od 1998 r. pełni funkcję prezesa. Pod jego kierownictwem dystrybucyjna grupa systematycznie rozwija skrzydła i zachowuje bardzo dobrą kondycję finansową, podczas gdy z branży co rusz płyną wieści o bankructwach innych dystrybutorów i ich problemach z urzędami skarbowymi. W ostatnich czterech kwartałach AB wypracowało rekordowe ponad 9 mld zł skonsolidowanych przychodów. Jest mocnym numerem jeden w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszerszą na rynku ofertę produktów, w tym największych światowych producentów, jak Apple, Microsoft, HP, Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, Samsung czy Dell.

Za dynamiczny rozwój biznesu na wyjątkowo trudnym w ostatnich latach krajowym rynku dystrybucji sprzętu IT. Za systematyczne poszerzanie oferty produktów i usług, utrzymywanie wysokiej jakości oraz odważne inwestycje w innowacyjne rozwiązania

 

Marek Lusztyn, prezes Pekao

Od 20 lat związany z grupą Pekao, od listopada 2019 r. zasiada na stanowisku prezesa (zastąpił Michała Krupińskiego, który zrezygnował z tej funkcji). Pekao w tym roku świętowało 90-lecie istnienia. Od tego czasu zrobiło prawdziwy technologiczny skok, wyznaczając trendy na rynku. To pierwszy bank w naszym kraju, który uruchomił bankomat, biuro maklerskie, wydał kartę kredytową czy wprowadził biometrię
do aplikacji na szeroką skalę. W strukturach grupy Pekao działa obecnie Laboratorium Innowacji, projektujące rozwiązania pozwalające na ulepszenie obecnych produktów
i usług oraz tworzenie nowych. Bank podkreśla, że nie boi się szukać ciekawych pomysłów również na zewnątrz, dlatego stawia na współpracę oraz partnerstwo – zarówno z młodymi innowacyjnymi startupami, jak i doświadczonymi firmami technologicznymi.

Za inicjowanie projektów edukacyjnych, budujących cyfrową świadomość i kompetencje wśród uczniów oraz ich nauczycieli. Bank w ostatnim czasie kładzie coraz większy nacisk na cyfryzację i rozwój technologii – czyli na trendy, bez których trudno o sukces w dzisiejszych czasach.

 

Paweł Wieczyński, prezes DataWalk

Jest odpowiedzialny za działalność operacyjną spółki oraz pion komercjalizacji. Absolwent Politechniki Wrocławskiej. Doktor nauk ekonomicznych i absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Inwestor i przedsiębiorca zaangażowany w przeszłości w działalność firm z branży lotnictwa, technologii IT i finansów. Pod jego kierownictwem DataWalk rozwija autorską platformę analityczną, która pozwala łączyć duże wolumeny danych w rozproszonych zbiorach. Znajduje ona zastosowanie w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym do wykrywania wyłudzeń, przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy czy analizowania procesów biznesowych. W tym roku Departament Sprawiedliwości USA wybrał konsorcjum, którego członkiem jest DataWalk, do współpracy przy dostarczaniu systemów i rozwiązań analitycznych. Departament Sprawiedliwości może wydać na tę inwestycję nawet 500 mln dolarów.

Za opracowanie przełomowych rozwiązań technologicznych, wykorzystywanych w analityce antyfraudowej. Za korzystanie w twórczy sposób ze sztucznej inteligencji i analizy big data oraz za spektakularną ekspansję na amerykańskim rynku.

 

Mariusz Gralewski, prezes DocPlanner

Skuteczny przedsiębiorca, wizjoner, twórca startupów, założyciel grupy DocPlanner. Obecnie ten znany portal odwiedza 30 mln pacjentów miesięcznie, a w każdym miesiącu umawianych jest półtora miliona wizyt. W bazie danych znajduje się już ponad 2 mln lekarzy i pracowników służby zdrowia z 15 krajów. Startup powstał siedem lat temu i systematycznie zwiększał skalę działalności. Obecnie zatrudnia już około 1300 osób. Ma biura w Warszawie, Barcelonie, Stambule, Rzymie i Meksyku. Udziałowcami w spółce są m.in. fundusze Point Nine Capital, Goldman Sachs Private Capital i One Peak Partners. Firma nie może narzekać na brak wsparcia finansowego – niedawno w piątej rundzie inwestycyjnej pozyskała 80 mln euro, a łącznie z poprzednimi rundami 130 mln euro. Dzięki dodatkowemu finansowaniu firma może zwiększyć udziały na głównych rynkach w Europie i Ameryce Łacińskiej.

Za dynamiczną ekspansję zagraniczną, w tym za niedawne przejęcie rywala we Włoszech i wejście w nowy segment oprogramowania dla szpitali. Polski startup stał się już jedną z wiodących na świecie platform do umawiania wizyt lekarskich online.

 

Jacek Leśkow, dyrektor NASK

Przez kilkanaście lat pracował na University of California w USA jako dyrektor laboratorium konsultingu w departamencie statystyk. W pracy naukowej specjalizuje się m.in. w sztucznej inteligencji. W swoim dorobku ma 55 publikacji naukowych oraz pięć książek. Przez siedem lat był członkiem komitetu monitorującego regionalny program operacyjny województwa małopolskiego, a przez dwa lata członkiem komitetu doradców przy ambasadorze USA w Warszawie. Pod jego kierownictwem NASK skutecznie zajmuje się z zapewnianiem bezpieczeństwa internetu, współtworzy zaplecze analityczne dla krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, oferuje innowacyjne rozwiązania teleinformatyczne oraz prowadzi rejestr nazw w domenie .pl. Realizuje też flagowy projekt budowy Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, czyli podłączenia wszystkich szkół w Polsce do bezpłatnego, szybkiego i bezpiecznego internetu.

Za budowę Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, za skuteczny rozwój technologii zwiększających bezpieczeństwo i efektywność systemów IT oraz za realizację szeregu projektów o charakterze edukacyjnym, pomagającym podnosić kompetencje cyfrowe Polaków.

 

Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska

Ekspertka od zarządzania funduszami i finansami korporacyjnymi. Doświadczenie zdobywała w cenionych spółkach konsultingowych, gdzie realizowała wiele projektów związanych z analityką w obszarze bankowości inwestycyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem rynku private equity w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie jest dyrektorem programu GovTech Polska, realizowanego od 2018 r. pod patronatem Mateusza Morawieckiego. Celem programu jest usprawnienie dialogu pomiędzy sektorem publicznym a szeroko rozumianymi innowatorami: przedsiębiorcami, startupami, środowiskiem naukowym i obywatelami. Program łączy wszystkich, którzy za pomocą innowacyjnych technologicznie rozwiązań wspierają rozwiązywanie problemów, z jakimi mierzy się administracja, usprawniając tym samym efektywność działania sfery publicznej i podnosząc jakość życia obywateli.

Za efektywne inicjowanie współpracy startupów z instytucjami publicznymi i przedsiębiorstwami. Do 12 konkursów ogłoszonych przez instytucje i firmy z sektora publicznego zgłosiły się aż 272 podmioty. W sumie na platformie konkursowej zarejestrowano ponad 470 zgłoszeń.

 

Aleksandra Przegalińska, futurolog

Badaczka sztucznej inteligencji z Akademii Leona Koźmińskiego i amerykańskiego MIT. Futurolog, doktor nauk humanistycznych i publicystka. Porusza tematykę sztucznej inteligencji, tożsamości w rzeczywistości wirtualnej, kognitywistyki, cybernetyki oraz wpływu nowych technologii i mediów na zdolności poznawcze człowieka. Autorka licznych publikacji w czasopismach naukowych oraz monografii „Istoty wirtualne. Jak fenomenologia zmieniała sztuczną inteligencję”. Prowadzi działalność naukową i doradczą. Stypendystka i laureatka licznych nagród. Wyjaśnia i rozwiewa wątpliwości dotyczące sztucznej inteligencji. „AI jest zagrożeniem, tak jak zawsze była nią każda technologia w niewłaściwych rękach. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy rezygnować z prac nad rozwojem AI. Może być ona nieoceniona np. w zastosowaniach biomedycznych czy diagnostyce” – mówiła w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”.

Za promocję technologii bazujących na sztucznej inteligencji, za badania socjologiczne nad robotami oraz relacjami ludzi z humanoidami. Za poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jaki efekt przyniesienie dalszy rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

 

Paweł Surówka, prezes PZU

Absolwent Université de Paris I Panthéon- -Sorbonne, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Studiował również na Ludwig Maximilian Universität w Monachium. W latach 2007–2013 doradca finansowy w Bank of America Merrill Lynch. W latach 2013–2015 członek zarządu Boryszewa. W 2015 r. doradca prezesa PKO BP oraz dyrektor bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej na Niemcy, odpowiedzialny za otwarcie pierwszego zagranicznego oddziału korporacyjnego PKO Banku Polskiego, a także doradztwo i obsługę finansową dla największych klientów korporacyjnych. Z PZU związany od stycznia 2016 r. Kierowana przez niego grupa jest jedną z największych instytucji finansowych nie tylko w Polsce, a także Europie Środkowo-Wschodniej. Swoją ofertę firma buduje przy wsparciu narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, big data i rozwiązaniach mobilnych.

Za PZU GO – nowoczesne rozwiązanie, które czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów w czasie jazdy oraz zapewnia szybką pomoc dzięki automatycznemu wykryciu niebezpiecznych sytuacji i zawiadomieniu Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

 

Olgierd Cieślik, prezes Totalizatora Sportowego

Absolwent Wydziału Zarządzania i Marketingu Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Ukończył studia MBA dla finansistów w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie. Jako członek zarządu i dyrektor finansowy był odpowiedzialny za tworzenie strategii finansowych oraz bieżące zarządzanie finansami licznych spółek oraz grup kapitałowych (Netizens, AT Group, Cerg). Realizował szereg projektów biznesowych. Zdobywał doświadczenie w zakresie działania w organach spółek poprzez uczestnictwo w radach nadzorczych (m.in. w Ciechu). Pod jego kierownictwem Totalizator Sportowy inwestuje w innowacyjne technologie i śmiało wkracza w cyfrowy świat. W efekcie coraz więcej klientów przekonuje się do bezpiecznej oraz atrakcyjnej rozrywki online oferowanej przez tę firmę (prowadzi ona jedyne legalnie działające na terenie Polski kasyno internetowe).

Za wprowadzanie na polskim rynku nowatorskich i bezpiecznych rozwiązaniach onlinowych. Za systematyczną transformację technologiczną, idącą w parze z cyfryzacją standardowych produktów oferowanych przez Totalizator Sportowy.

 

Włodzimierz Łoziński, prezes firmy Vooom

Posiada wieloletnie doświadczenie w biznesie. Obecnie zarządza rodzimym startupem, firmą Vooom. Uruchomi ona usługę, która ma zintegrować różne formy transportu, w tym komunikację miejską. Szef spółki podkreśla, że wprowadza ona coś więcej niż zwykły agregator pojazdów, który umożliwia zlokalizowanie auta na minuty, skutera lub roweru na wynajem. To platforma MaaS (ang. mobilność jako usługa, na całym świecie ten rynek jest już wart kilkadziesiąt miliardów dolarów), dzięki której użytkownik będzie mógł planować podróż z punktu A do punktu B z wykorzystaniem różnych środków transportu, w zależności od aktualnych uwarunkowń. Ważnym elementem tego systemu będzie zsynchronizowanie go z komunikacją miejską. Na realizację swojego projektu Vooom pozyskał niedawno 3 mln zł od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Prace nad nim ruszyły jeszcze przed otrzymaniem dofinansowania.

Za agregator usług mobilności w miastach, w którym z poziomu aplikacji można wynajmować hulajnogi i skutery na minuty czy auta w car-sharingu. Za możliwość dopasowania szczegółów podróży do aktualnej sytuacji na drogach czy bieżącej pogody.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Paczki z Chin bezpieczne? Aliexpress nie traci na epidemii

Liczba gości na stronie chińskiego potentata nie spada, zatem Polacy raczej nie wystraszyli się, ...

Drony z karabinem maszynowym. Z 200 metrów trafią w piłeczkę

Jeszcze przed końcem roku armia turecka otrzyma drona wojskowego, wyposażonego w karabin maszynowy. Waży ...

Mają pomysł na 100-proc. recykling butelek. Las był inspiracją

Spółka z Sierpca buduje ekologiczny biznes. Dostarcza butelki z wodą zamówioną online, a następnie ...

CD Projekt zarabia krocie na Wiedźminie, kurs w górę

Producent gier podał rewelacyjne wyniki za pierwszy kwartał. Choć WIG20 podczas piątkowej sesji traci ...

Francuski gigant gamingowy zwolnił prezesa za molestowanie

Tommy François, wiceprezes Ubisoft został zwolniony po tym, jak został oskarżony przez pracowników o ...