Spółki IT i producenci gier zarabiają coraz więcej. Kto się podzieli?

CD Projekt ocenia, że gra „Cyberpunk” ma większy potencjał niż kultowa seria „Wiedźmin”
Cyberpunk 2077

Indeksy WIG-informatyka i WIG.Games radzą sobie lepiej niż WIG. Notowania spółek technologicznych idą w górę, a tegoroczną stopę zwrotu z ich akcji dodatkowo podbić mogą dywidendy.

W ostatnich latach zyskiem dzieliło się średnio niemal 61 proc. wszystkich firm zgrupowanych w indeksie WIG-informatyka – wynika z raportu KPMG. W tym roku płatników też nie zabraknie. Dywidendowym pewniakiem w sektorze IT niezmiennie jest rzeszowska grupa Asseco. Zyskiem dzieli się zarówno spółka matka, jak i jej firmy zależne. W zeszłym roku ta pierwsza wypłaciła rekordowe 3,07 zł na akcję, czyli w sumie 255 mln zł, co implikowało wysoką stopę dywidendy rzędu 5–6 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Asseco traci wielki kontrakt w Czechach. Dziwne okoliczności

Zapytaliśmy analityków, jaką wartość dywidendy zakładają w swoich szacunkach dla Asseco Poland na 2020 r. Są zgodni co do tego, że będzie ona porównywalna z zeszłoroczną, a może nawet nieco wyższa.

Zyskiem zapewne podzieli się też krakowski Comarch, który w ostatnich latach wypłacał 1,5 zł na akcję. – Zarząd wyda rekomendację dotyczącą dywidendy po publikacji raportu rocznego – poinformował nas Marek Wiśniewski, rzecznik Comarchu.

Dywidendę płacą również spółki z krótszym stażem giełdowym niż Asseco czy Comarch, takie jak R22 czy wrocławski LiveChat. Mimo że dwie ostatnie są na etapie dynamicznego rozwoju, ich biznes jest już rentowny, a przepływy pieniężne dodatnie, co umożliwia wypłatę solidnej premii z zysku.

Gdybyśmy rozszerzyli definicję branży IT na producentów gier komputerowych, wówczas grupa płatników wzrosłaby m.in. o PlayWaya i Ten Square Games. Jest niemal pewne, że te dwie spółki podzielą się w tym roku zyskiem. Niewiadomą jest natomiast CD Projekt.

CZYTAJ TAKŻE: Akcje CD Projektu po 300 zł. Wartość firmy astronomiczna

Są analitycy, którzy zakładają w swoich modelach wypłatę dywidendy przez CD Projekt, ale według innych przełożenie premiery „Cyberpunka” może wpłynąć na rezygnację z tegorocznej wypłaty. Co nie zmienia faktu, że dywidenda jest raczej tylko kwestią czasu, bo po premierze „Cyberpunka” zyski osiągane przez giełdową spółkę urosną do rekordowego poziomu. W pierwszym roku premiery powinny znacząco przekroczyć miliard złotych.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w branży gier komputerowych dywidenda jest raczej wyjątkiem niż normą. Większość studiów podkreśla, że na razie ich priorytetem jest rozwój biznesu i to na niego przeznaczają wypracowywane zyski.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Superbateria do smartfona zainspirowana proszkiem do prania

Naukowcy z Monash University w Melbourne w Australii twierdzą, że opracowali najbardziej wydajną baterię ...

Zaufaj robotom. Właśnie wchodzą na sale operacyjne

W Stanach Zjednoczonych jeden robot chirurgiczny da Vinci przypada na 100 tys. mieszkańców, w ...

Roślinna wieprzowina wchodzi na rynek. Z probówki, ale smaczna

Amerykańska firma Impossible Foods już wkrótce wprowadzi na rynek wegańskie kiełbasy oraz wieprzowinę. Impossible ...

Nowa afera Facebooka. Czy Spotify i Netflix czytały prywatne wiadomości?

Firma nie tylko przez dekadę udostępniała partnerom biznesowym szereg danych swoich użytkowników, ale także ...

Snoop Dogg inwestuje w szwedzki fintech należący do Polaka

Znany amerykański raper stanie się akcjonariuszem Klarna, “pierwszego na świecie banku technologicznego”, którego wartość ...

Strach przed chińskim wywiadem. W marynarce USA szlaban na TikToka

Marynarze amerykańskiej floty wojennej dostali zakaz używania aplikacji TikTok na telefonach służbowych z powodu ...