Studenci z 16 województw wystartują 23 kwietnia w turnieju Cybersecurity Challenge PL2020. Ten innowacyjny projekt różni się od klasycznych hackatonów, gromadzących studentów IT. Łączy wokół tematu cyberbezpieczeństwa pięć dziedzin: medycynę, IT, prawo, biznes i wojskowość.
To moment szczególny na edukację o cyberbezpieczeństwie. – W związku z COVID-19 nasze mózgi nastawione są na funkcjonowanie w sytuacji kryzysowej – Andrzej Weber, student Uniwersytetu Medycznego w Łodzi na Wydziale Lekarskim.
Pierwotnie, wydarzenie zaplanowano na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, będącej partnerem projektu. Ze względu na pandemię odbędzie się ono w formule on-line. Środowisko pracy zapewnia Microsoft Polska.
– Cyberbezpieczeństwo to kluczowe, globalne wyzwanie XXI wieku. W erze cyfryzacji i Internetu Rzeczy, Digital Pearl Harbour, Cyber 9/11 i deepfakes na codzień goszczą w naszej rzeczywistości, wpływając na rządy, biznes i Polaków. Okres pandemii przyspieszył cyfrową transformację, generując również nowe wyzwania, m.in. według statystyk znacząco nasiliły się cyberataki, stąd edukacja wspierająca rozwój ekosystemu cyberbezpieczeństwa wymaga międzysektorowego ujęcia – mówi Margo Koniuszewski, prezes fundacji The Bridge (organizator turnieju). Ekosystem cyberbezpieczeństwa wideo LINK.
Cybersecurity Challenge PL2020 integruje sektor publiczny, akademię, biznes, dyplomatów i wyróżniających się studentów z 65 uczelni: politechnik, wydziałów prawa, zarządzania/ekonomii, akademii medycznych i wojskowych. To społeczność o zasięgu 700 tysięcy studentów.
W turnieju prezentują się 5-osobowe, interdyscyplinarne zespoły z 16-u województw. Wcielają się w rolę tzw. tiger groups- doradców rządu w trakcie cyberkryzysu. Adresują strategiczno-technologiczne, regulacyjne i komunikacyjne implikacje ataku. Studenci otrzymają do rozwiązania kazus, przygotowany przez ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. To złożony scenariusz symulowanego cyberataku. Stawką jest bezpieczeństwo obywateli i państwa. Turniej przynosi uczestnikom wymierne korzyści edukacyjne, trudne do zdobycia na uczelni:
☛ praktyczne zrozumienie dla pojęcia ekosystem cyberbezpieczeństwa w ramach obowiązujących regulacji,
☛ przyswojenie zasad zarządzana ryzykiem w cyberprzestrzeni,
☛ umiejętności proaktywnej analizy cyberzagrożeń,
☛ kompetencje definiowania polityki bezpieczeństwa (w tym nabycie instynktu ciągłej oceny cyber-ryzyka).
W jury turnieju zasiadają eksperci reprezentujący: GPW, NBP, Grupę ds. Ciągłości Działania przy Związku Banków Polskich (ZBP), banki – Pekao SA, ING, BNP Paribas, stowarzyszenie ISSA Poland, Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Agencję Mienia Wojskowego, Centrum Informacji Kryzysowej, AVET Information and Network Security, kancelarię Gawroński i Partnerzy, Walkabout Games i Microsoft Polska.
Projekt wspiera działania Ministerstwa Cyfryzacji, wynikające z realizacji zadań zawartych w Ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa i wpisuje się w strategię Cyberbezpieczeństwa RP w zakresie rozwijania świadomości społecznej, ukierunkowanej na bezpieczne korzystanie z cyberprzestrzeni.
Turniej daje studentom niepowtarzalną wręcz możliwość empirycznego doświadczenia jak trudnym i złożonym jest proces zarządzania kryzysowego. Dzięki interdyscyplinarności zespołów stwarza szansę poznania problemów i potrzeb nie tylko własnych specjalizacji, ale też innych sektorów gospodarki – mówi Hubert Łabęcki, Przewodniczący Grupy ds. Ciągłości Działania przy ZBP.
– Wszyscy jesteśmy narażeni na ataki z cyberprzestrzeni. Śmiem twierdzić, że to my jesteśmy Internetem. To nieodłączna część naszego życia, dlatego musimy o nią dbać oraz edukować siebie i innych – mówi Beata Dzidźińska, prezes fundacji Studenckie Forum BCC.
Rzeczpospolita Cyfrowa jest patronem medialnym wydarzenia
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.