Reklama

E-zakupy wolimy robić na komputerze

Udział m-commerce w Polsce nadal jest dość niski, ale rynek rozwija się jako jeden z najdynamiczniejszych w Europie.

Publikacja: 22.05.2017 20:35

E-zakupy wolimy robić na komputerze

Foto: 123RF

Kilka lat temu większość konsumentów traktowała telefon wyłącznie jako narzędzie komunikacyjne, dziś wykorzystują go coraz częściej choćby do robienia zakupów – mówi Vitalij Vladykin, menedżer ds. badań w Euromonitor International.

Firma podaje, że w 2015 r. ponad 40 proc. gospodarstw domowych w Polsce miało smartfona, a niemal 20 proc. tablet. Według prognoz wskaźniki te w 2020 r. mają wynosić odpowiednio niemal 80 proc. i 40 proc. Firma podaje, że na koniec 2015 r. udział zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfonów i tabletów w e-handlu wynosił 10 proc.

– Polska jest w gronie liderów w Europie, jeśli chodzi o tempo absorpcji rozwiązań mobilnych. Badania wykazują również, że osoby te oczekują zdalnej obsługi posprzedażowej oraz w trakcie zakupu ubezpieczenia – mówi Bartosz Słupski, dyrektor departamentu sprzedaży – kanały alternatywne firmy Uniqa.

Rynek dalej rośnie, a jak podała w 2016 r. spółka PayU, zakupy mobilne miały już 13 proc. udziału w ogólnych obrotach e-commerce. Są jednak kategorie z większym udziałem, jak np. bilety czy inne rzeczy nabywane bardziej impulsywnie. Wzrost się utrzymuje, zdaniem PayU głównie z powodu wdrażania nowych sposobów realizacji płatności – jest to już możliwe dzięki jednemu kliknięciu, a nie wpisywaniu szeregu haseł.

– Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej wchodzą w e-commerce, bo to dla nich szansa na zwiększenie zysków i na rozwój popularności marki – ocenia Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl. Z badania firmy wynika, że zdecydowana większość, bo 63 proc., internetowych klientów korzysta podczas zakupów w sieci z komputera lub laptopa. Jednak już co czwarty wykorzystuje w tym celu telefony komórkowe, a 18 proc. tablety.

Reklama
Reklama

Tak szybki wzrost to efekt z jednej strony zmiany zwyczajów zakupowych konsumentów, a z drugiej podejścia firm. Z cyklicznych raportów firmy mGenerator wynikało, że w ostatnich latach ledwie kilka procent firm miało mobilną wersję strony internetowej.

Zmiany jednak następują. Co trzeci e-sklep jest już dostosowany do wymagań klientów mobilnych, a ta liczba systematycznie się zwiększa. Wciąż jednak posiadanie zarówno mobilnej wersji strony, jak i stosownej aplikacji należy w realiach polskiego rynku raczej do rzadkości.

Wartość zakupów dokonywanych na rynku m-commerce to według szacunków ok. 1 mld euro, ale w relacji per capita Polska na tle innych państw wypada bardzo słabo. Z ledwie 15 dol. rocznych wydatków na rynku m-commerce zamykamy statystyki, a do liderów dzieli nasz kraj przepaść.

W Wielkiej Brytanii poziom wydatków tego typu wynosi aż 400 dol. na osobę. Zmiany następują bardzo szybko i smartfony stopniowo stają się urządzeniem do zakupów.

– Powstają strony responsywne, by zapewnić użytkownikom odpowiednie opcje na ekranach ich urządzeń, sklepy i serwisy coraz częściej projektują aplikacje, za pomocą których można sprawnie poruszać się po asortymencie i kategoriach, a dostawcy rozwiązań w zakresie dokonywania płatności dbają, by proces zakupów przez smartfony był jak najwygodniejszy i bezpieczny – mówi Bartłomiej Gontarz, odpowiedzialny za innowacje w agencji reklamowej White Paper Agency.

– Smartfony przestają być wyłącznie źródłem inspiracji do zakupów, które dotychczas finalizowaliśmy na komputerze. Przełamanie przyzwyczajeń musiało nastąpić właśnie w chwili, gdy przeszkody zostały usunięte – dodaje.

Biznes Ludzie Startupy
Polska to rynek przyzwyczajony do mocnej konkurencji
Biznes Ludzie Startupy
Koniec kradzieży rowerów? Polski pomysł podbija świat
Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama