E-zakupy wolimy robić na komputerze

123RF

Udział m-commerce w Polsce nadal jest dość niski, ale rynek rozwija się jako jeden z najdynamiczniejszych w Europie.

Kilka lat temu większość konsumentów traktowała telefon wyłącznie jako narzędzie komunikacyjne, dziś wykorzystują go coraz częściej choćby do robienia zakupów – mówi Vitalij Vladykin, menedżer ds. badań w Euromonitor International.

Firma podaje, że w 2015 r. ponad 40 proc. gospodarstw domowych w Polsce miało smartfona, a niemal 20 proc. tablet. Według prognoz wskaźniki te w 2020 r. mają wynosić odpowiednio niemal 80 proc. i 40 proc. Firma podaje, że na koniec 2015 r. udział zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfonów i tabletów w e-handlu wynosił 10 proc.

– Polska jest w gronie liderów w Europie, jeśli chodzi o tempo absorpcji rozwiązań mobilnych. Badania wykazują również, że osoby te oczekują zdalnej obsługi posprzedażowej oraz w trakcie zakupu ubezpieczenia – mówi Bartosz Słupski, dyrektor departamentu sprzedaży – kanały alternatywne firmy Uniqa.

Rynek dalej rośnie, a jak podała w 2016 r. spółka PayU, zakupy mobilne miały już 13 proc. udziału w ogólnych obrotach e-commerce. Są jednak kategorie z większym udziałem, jak np. bilety czy inne rzeczy nabywane bardziej impulsywnie. Wzrost się utrzymuje, zdaniem PayU głównie z powodu wdrażania nowych sposobów realizacji płatności – jest to już możliwe dzięki jednemu kliknięciu, a nie wpisywaniu szeregu haseł.

– Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej wchodzą w e-commerce, bo to dla nich szansa na zwiększenie zysków i na rozwój popularności marki – ocenia Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl. Z badania firmy wynika, że zdecydowana większość, bo 63 proc., internetowych klientów korzysta podczas zakupów w sieci z komputera lub laptopa. Jednak już co czwarty wykorzystuje w tym celu telefony komórkowe, a 18 proc. tablety.

Tak szybki wzrost to efekt z jednej strony zmiany zwyczajów zakupowych konsumentów, a z drugiej podejścia firm. Z cyklicznych raportów firmy mGenerator wynikało, że w ostatnich latach ledwie kilka procent firm miało mobilną wersję strony internetowej.

Zmiany jednak następują. Co trzeci e-sklep jest już dostosowany do wymagań klientów mobilnych, a ta liczba systematycznie się zwiększa. Wciąż jednak posiadanie zarówno mobilnej wersji strony, jak i stosownej aplikacji należy w realiach polskiego rynku raczej do rzadkości.

Wartość zakupów dokonywanych na rynku m-commerce to według szacunków ok. 1 mld euro, ale w relacji per capita Polska na tle innych państw wypada bardzo słabo. Z ledwie 15 dol. rocznych wydatków na rynku m-commerce zamykamy statystyki, a do liderów dzieli nasz kraj przepaść.

W Wielkiej Brytanii poziom wydatków tego typu wynosi aż 400 dol. na osobę. Zmiany następują bardzo szybko i smartfony stopniowo stają się urządzeniem do zakupów.

– Powstają strony responsywne, by zapewnić użytkownikom odpowiednie opcje na ekranach ich urządzeń, sklepy i serwisy coraz częściej projektują aplikacje, za pomocą których można sprawnie poruszać się po asortymencie i kategoriach, a dostawcy rozwiązań w zakresie dokonywania płatności dbają, by proces zakupów przez smartfony był jak najwygodniejszy i bezpieczny – mówi Bartłomiej Gontarz, odpowiedzialny za innowacje w agencji reklamowej White Paper Agency.

– Smartfony przestają być wyłącznie źródłem inspiracji do zakupów, które dotychczas finalizowaliśmy na komputerze. Przełamanie przyzwyczajeń musiało nastąpić właśnie w chwili, gdy przeszkody zostały usunięte – dodaje.

Mogą Ci się również spodobać

Ocena ryzyka chemicznego na miarę XXI wieku

Dr Agnieszka Gajewicz-Skrętna z Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z japońskim National Institute for Environmental ...

Robot stał się bóstwem. Będzie nauczał w buddyjskiej świątyni

Robot Kannon Mindar zbudowany na podobieństwo buddyjskiego bóstwa trafił do świątyni Kodaiji w japońskim ...

Tinder łamie zasady Google, abyś Ty mógł płacić mniej

Tinder, najpopularniejsza aplikacja randkowa, wprowadza nowy sposób płatności, łamiący tym samym zasady Google. Czytaj ...

Hotele potrzebują nowych technologii

Interaktywne tablice w salach konferencyjnych, dotykowe ekrany informacyjne w recepcji oraz centrum zarządzania hotelowym ...

Elon Musk kasuje konto na Twitterze. Miał przez nie tylko kłopoty

Założyciel Tesli i SpaceX poinformował na Twitterze, że kasuje swoje konto z tego serwisu ...

Google pracuje nad własnym smartfonem z elastycznym ekranem

W amerykańskim urzędzie patentowym pojawił się dowód na to, że Google nie chce przegapić ...