Reklama

Kosmetyki pomoże wybrać AI. Osoby czarne mają duży problem

Dobranie kolorowych kosmetyków okazuje się sporym problemem, nie tylko dla kobiet o ciemnej skórze. Teraz dzięki nowej aplikacji będą mogły wyszukać online odpowiedni podkład.

Publikacja: 17.11.2020 14:19

Kosmetyki pomoże wybrać AI. Osoby czarne mają duży problem

Foto: Bloomberg

Okazuje się, że 85 proc. pań ma z tym problem, ponieważ ich kolor skóry nie mieści się w standardowej skali. Nudemeter to narzędzie pozwalające określić dokładny odcień skóry i zapisać go w formie numeru i litery. Algorytm potrafi wyznaczyć właściwy ton na podstawie zdjęcia, biorąc pod uwagę oświetlenie, padające cienie oraz kilka innych elementów, w tym mały quiz, który zawiera kilka podstawowych pytań. Dzięki temu narzędziu producenci ubrań, a przede wszystkim kosmetyków określanych odcieniem „nude” mogą ułatwić klientom zakupy.

CZYTAJ TAKŻE: SI ma ciągotki do rasizmu i homofobii

Algorytm stworzyła w 2016 roku studentka Atima Lui. Jej ojciec pochodzi z Sudanu, a matka jest Afroamerykanką. Atima od lat miała problem z dopasowaniem do swojej skóry odpowiedniego odcienia. Okazało się, że nie ona jedna. Na dodatek problem z dobraniem kosmetyków do karnacji miały nie tylko ciemnoskóre kobiety, ale także te o białym odcieniu skóry. Kosmetyki i ubrania oznaczone kolorem „nude” w rzeczywistości nie odpowiadają kolorowi aż 84 proc. populacji.

Algorytm stworzyła w 2016 roku studentka Atima Lui

Jednak to czarnoskóre kobiety mają największe problemy z dobraniem koloru, ponieważ większość podkładów jest albo jasna, albo bardzo jasna. Większość nie była robiona z myślą o kobietach z mniejszości etnicznych, ponieważ firmy kosmetyczne nie widziały w nich potencjalnych klientek.

Reklama
Reklama

Atima Lui postanowiła to zmienić i z pomocą brata Nyaliiego napisała algorytm, który ma ułatwiać dobranie odpowiedniego odcienia podczas internetowych zakupów. Z pomocą przyszłą technologia rozpoznawania twarzy oraz sztuczna inteligencja, która była specjalnie trenowana, by rozpoznawać jak najwięcej odcieni koloru skóry. Zazwyczaj AI „trenowana” jest na białych twarzach i ma problemy z rozpoznawaniem osób ciemnoskórych. Atima Lui zaprosiła więc do współpracy ochotników pochodzących z różnych mniejszości etnicznych.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja rozszyfruje nieznane dziś języki

Aplikacja okazała się wielkim sukcesem i z Nudemeter współpracują już takie marki jak Coty, Inglot, NYX oraz MAC Cosmetics. Największy wybór odcieni oferuje marka Fenty Beauty, należąca do piosenkarki Rihanny. Fenty jest w stanie dopasować odpowiedni kosmetyk do cery praktycznie każdej klientki. Ma w sumie 40 różnych odcieni podkładów.

Technologie
Naukowcy odkryli nową wadę AI. Robi zaskakujące błędy
Technologie
To koniec pracy ludzi na liniach produkcyjnych. Ten koncern zamieni ich na humanoidy
Technologie
To rewolucja w stoczniach. Niezwykle wytrzymały kadłub z drukarki 3D gotowy w cztery dni
Technologie
Co dziesiąty wystąp! Badacze MIT ujawniają, ilu pracowników już dziś może zastąpić AI
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Technologie
Konkurs na technologiczne słowo roku rozstrzygnięty. Silne piętno AI
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama