Kosmetyki pomoże wybrać AI. Osoby czarne mają duży problem

Bloomberg

Dobranie kolorowych kosmetyków okazuje się sporym problemem, nie tylko dla kobiet o ciemnej skórze. Teraz dzięki nowej aplikacji będą mogły wyszukać online odpowiedni podkład.

Okazuje się, że 85 proc. pań ma z tym problem, ponieważ ich kolor skóry nie mieści się w standardowej skali. Nudemeter to narzędzie pozwalające określić dokładny odcień skóry i zapisać go w formie numeru i litery. Algorytm potrafi wyznaczyć właściwy ton na podstawie zdjęcia, biorąc pod uwagę oświetlenie, padające cienie oraz kilka innych elementów, w tym mały quiz, który zawiera kilka podstawowych pytań. Dzięki temu narzędziu producenci ubrań, a przede wszystkim kosmetyków określanych odcieniem „nude” mogą ułatwić klientom zakupy.

CZYTAJ TAKŻE: SI ma ciągotki do rasizmu i homofobii

Algorytm stworzyła w 2016 roku studentka Atima Lui. Jej ojciec pochodzi z Sudanu, a matka jest Afroamerykanką. Atima od lat miała problem z dopasowaniem do swojej skóry odpowiedniego odcienia. Okazało się, że nie ona jedna. Na dodatek problem z dobraniem kosmetyków do karnacji miały nie tylko ciemnoskóre kobiety, ale także te o białym odcieniu skóry. Kosmetyki i ubrania oznaczone kolorem „nude” w rzeczywistości nie odpowiadają kolorowi aż 84 proc. populacji.

Algorytm stworzyła w 2016 roku studentka Atima Lui

Jednak to czarnoskóre kobiety mają największe problemy z dobraniem koloru, ponieważ większość podkładów jest albo jasna, albo bardzo jasna. Większość nie była robiona z myślą o kobietach z mniejszości etnicznych, ponieważ firmy kosmetyczne nie widziały w nich potencjalnych klientek.

Atima Lui postanowiła to zmienić i z pomocą brata Nyaliiego napisała algorytm, który ma ułatwiać dobranie odpowiedniego odcienia podczas internetowych zakupów. Z pomocą przyszłą technologia rozpoznawania twarzy oraz sztuczna inteligencja, która była specjalnie trenowana, by rozpoznawać jak najwięcej odcieni koloru skóry. Zazwyczaj AI „trenowana” jest na białych twarzach i ma problemy z rozpoznawaniem osób ciemnoskórych. Atima Lui zaprosiła więc do współpracy ochotników pochodzących z różnych mniejszości etnicznych.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja rozszyfruje nieznane dziś języki

Aplikacja okazała się wielkim sukcesem i z Nudemeter współpracują już takie marki jak Coty, Inglot, NYX oraz MAC Cosmetics. Największy wybór odcieni oferuje marka Fenty Beauty, należąca do piosenkarki Rihanny. Fenty jest w stanie dopasować odpowiedni kosmetyk do cery praktycznie każdej klientki. Ma w sumie 40 różnych odcieni podkładów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Robotyczny grant dla polskiego zespołu

Drużyna złożona z polskich licealistów została zakwalifikowana do największego konkursu robotycznego na świecie. Do ...

Zaufaj robotom. Właśnie wchodzą na sale operacyjne

W Stanach Zjednoczonych jeden robot chirurgiczny da Vinci przypada na 100 tys. mieszkańców, w ...

Zginane ekrany i 5G mają uratować rynek smartfonów

Europejski rynek tych urządzeń znalazł się w dołku. Niespodziewanie zyskuje na nim Huawei, ale ...

Microsoft ma 45 dni na przejęcie TikToka. Trump boi się wyborców?

Pod wpływem doradców prezydent USA zmienił zdanie i Microsoft może próbować przejąć Tiktoka. Donald ...

Nowa metoda przestępców: Na „Avengersów”

Najnowszy przebój światowych kin, film „Avengers: Endgame”, przyciąga przed ekrany nie tylko fanów serii ...

Allegro stawia na finanse

Serwis handlowy kupił startup FinAi, który umożliwia bankom sprzedaż pożyczek przez internet. O transakcji ...