– To sensowne prognozy – ocenia Jarosław Bauc, prezes Polkomtela. Jednocześnie jednak nie ujawnia, jakiego przyrostu użytkowników usługi mobilnej operator spodziewa się w ciągu następnych trzech lat. Dla przykładu Urząd Komunikacji Elektronicznej prognozuje, że do 2012 roku może przybyć 1,1-1,5 mln mobilnych dostępów. Zarząd Polkomtela poproszony o skomentowanie tych założeń, wskazywał, że prognozy dla rynku usług mobilnych w przeszłości się nie sprawdzały, bo rzeczywistość w dużym stopniu przewyższała wyobrażenia. Przedstawił natomiast oczekiwania na ten rok. Plus sądzi, że w końcu grudnia w Polsce będzie około 1,5-1,6 mln użytkowników mobilnego dostępu do Internetu, łączących się z siecią za pomocą modemu i przenośnego komputera (bez uwględnienia abonentów pakietów internetowych na telefonach komórkowych).
– Szacuję, że na rynku miesięczna liczba aktywacji tej usługi to około 60 tys. [brutto, bez uwzględnienia rezygnacji – przypis rpkom.pl] – mówi Piotr Chołuj, zastępca dyrektora rozwoju biznesu w departamencie strategii Polkomtela. Liczba ta jest wysoko, ale z drugiej strony wiadomo, że równie wysoki jest wskaźni CHURN, zwłaszcza usług pre-paid. Według Jarosława Bauca, jego spółka jest dziś największym dostawcą typowego mobilnego dostępu do internetu w Polsce. Z usługi iPlus korzysta 515 tys. użytkowników. To oznacza, że przez dwa miesiące przybyło ich 15 tys. – To tempo zgodne z naszymi założeniami z początku roku – mówi Krzysztof Kilian, wiceprezes Polkomtela. Według naszych szacunków drugie miejsce zajmuje Polska Telefonia Cyfrowa z około 450 tys. użytkowników, a trzecie – wedle oficjalnych danych – PTK Centertel z 375 tys. Brakuje aktualnych danych dla P4 (Play), ale można szacować, że ma on około 250-300 tys. użytkowników usługi dostępowej Play Online. P4 walczy o klienta ceną: wczoraj wprowadził nową ofertę, w której Internet z limitem 2 GB i 18-miesięczną umową kosztuje 29 zł.
Duzi operatorzy walczą na zasięg i techniczne parametry sieci. Polkomtel w kilkunastu miastach świadczy od dziś usługę w technologii HSPA+, pozwalającej na przesył danych z nominalną prędkością do 21 Mb/s. Lista tych miast w dużym stopniu pokrywa się z listą aglomeracji, w których we wrześniu technologię HSPA+ wprowadziła Polska Telefonia Cyfrowa, ale Plus objął swoją siecią dodatkowo Wrocław, Warszawę, Poznań i Lublin. Mobilny Internet oferują też, jako element zintegrowanej usługi z dostępem stacjonarnym Netia i Aster, ale nie nastawiają się na zdobycie masowego rynku. Netia nie chce podać tempa pozyskiwania klientów usługi mobilnej. Jak powiedział podczas VI Forum Szerokopasmowego w trakcie współorganizowanej przez rpkom.pl dyskusji Artur Dominiak, szef marketingu usług dostępowych Netia, sprzedaż mobilnego dostępu przekroczyła oczekiwania operatora.
Do rywalizacji o klientów mobilnego dostępu do Internetu przygotowuje się również grupa firm skupionych wokół Zygmunta Solorza-Żaka. Dziś wystartowały obejmujące kilka tysięcy osób testy usługi, do której zostali wytypowani klienci z bazy danych Cyfrowego Polsatu. Propozycję wzięcia udziału w testach otrzymają też nowi klienci kupujący usługi operatora w jednym ze 100 salonów firmowych. W pierwszym kwartale 2010 r. w zasięgu usługi będzie ok. 20 mln Polaków, i ok. 40 proc. klientów Cyfrowego Polsatu. Usługa oparta o technologię HSPA+ będzie realizowana w oparciu o sieci Sferii (850 MHz) i Aero2 (900 MHz). Cyfrowy Polsat wciąż jeszcze nie podpisał z tymi spółkami umowy o świadczenie usług i na razie prowadzi tylko testy techniczne. Dostęp do sieci (przepływność do 21 Mb/s download i 5,76 Mb/s upload) będzie sprzedawana tylko w pakiecie z innymi usługami Cyfrowego Polsatu. Prezes Dominik Libicki nie wykluczył oddzielnego sprzedawania dostępu do sieci w przyszłości, jednak nie pojawiły się na ten temat żadne konkrety. Komercyjny start usługi zaplanowano na I kwartał 2010 r.
Firma pozycjonuje swoją ofertę jako dostęp stacjonarny, z opcją mobilności (modemy 14. kategorii Sierra Wireless USB). Jak wyjaśnił Dominik Libicki, Sferia i Aero 2 nie dysponują jeszcze odpowiednią ilością stacji bazowych, by usługa zasługiwała na miano w pełni mobilnej. Niemniej w zasięgu usługi już teraz jest kilka największych aglomeracji, m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Łódź i Katowice.