Większość właścicieli smartfonów w Polsce korzysta z aplikacji mobilnych – wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Polscy użytkownicy komórek wreszcie przekonali się do smartfonów. Według danych firmy IDC te inteligentne telefony w pierwszym kwartale tego roku stanowiły już niemal połowę wszystkich kupowanych w Polsce aparatów. Wynik ten jest o 18 proc. lepszy niż w analogicznym okresie 2011 roku. Jednocześnie coraz więcej osób wykorzystuje pełnię możliwości smartfonów, a więc przegląda na nich pocztę, strony WWW czy korzysta z aplikacji mobilnych. Według firmy MEC Analytics and Insight ponad połowa ankietowanych przez firmę osób (polskich internautów) korzysta z Internetu w telefonie, a jest to wynik cztery razy lepszy niż rok wcześniej.

– Do niedawna można było powiedzieć, że klienci nie kierują się praktycznymi możliwościami i funkcjami smartfonów, ale modą i chęcią posiadania ładnego, prestiżowego urządzenia – twierdzi Ryszard Lindner, dyrektor marketingu usług multimedialnych i rozwoju terminali Orange Polska. – Dla niektórych klientów barierą były np. koszty transmisji danych. Dziś sytuacja bardzo zmieniła się na korzyść. Polacy poznali możliwości swoich smartfonów, a dzięki dużym pakietom transmisji danych w abonamencie przestali obawiać się o koszty.

Aplikacje mobilne dość długo torowały sobie drogę do polskiego użytkownika telefonu komórkowego. Dopiero ten rok przyniósł znaczącą zmianę, a potwierdzeniem tego są wyniki badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. Okazuje się, że już 80 proc. właścicieli smartfonów korzysta z dodatkowych programów na tych urządzeniach. Niemal połowa wykorzystuje tylko aplikacje darmowe, natomiast jedna trzecia – zarówno płatne, jak i bezpłatne.

Najpopularniejszymi programami na smartfony są w Polsce przeglądarki internetowe (korzysta z nich 79 proc. ankietowanych). Na drugim miejscu z wynikiem 59 proc. znalazła się ex quo poczta elektroniczna oraz nawigacja wraz z mapami GPS. W siłę urósł w ostatnim czasie zwłaszcza ten ostatni segment rynku, a aplikacje nawigacyjne w smartfonach zaczęły podgryzać pozycję tradycyjnych zestawów PND (Portable Navigation Device). Jak podaje GfK Polonia, w tym roku sprzedaż tych ostatnich ma spaść o 14 – 18 proc.